برخی از مدارس آموزش و پرورش ناحیه هفت مشهد فردا (دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۳) غیرحضوری شد واکنش اورژانس به ماجرای تجاوز به یک زن در آمبولانس جان باختن ۸ نفر در تصادف مرگبار اتوبان غدیر (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) + جزئیات یک پژوهش علمی ثابت کرد: تاثیر فعالیت بدنی بر کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان مرخص شدن ۴۲ مصدوم اتوبوس اردبیل به مشهد از بیمارستان سمنان (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) وزارت علوم: امکان ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کپی‌برداری‌ شده در ایرانداک وجود ندارد مدارس کدام استان‌ها(دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۳) غیرحضوری شد؟ عوارض جراحی‌های زیبایی پلک و لیفت ابرو را جدی بگیرید چه تفریحاتی در هتل پرسپولیس شیراز منتظر شماست؟ تعداد موزه‌های کشور به ۱۰۰۰ مورد افزایش می‌یابد؟ مسیرهای دسترسی به هتل زندیه شیراز چه بخوریم تا کم‌حافظه نشویم؟ معرفی تصفیه آسا، نمایندگی دستگاه تصفیه آب در اصفهان درباره خطرات استفاده از تلفن همراه برای زنگ بیدارباش جریمه ایجاد آلودگی صوتی چقدر است؟ هشدار سازمان غذا و دارو در خصوص واکسن Prevenar ۲۰ | این واکسن در ایران قاچاق است کادر درمان در آستانه فرسودگی | سلامت مردم در خطر است بلیت پرواز عتبات عالیات گران نشد| نرخ بلیت رفت و برگشت به نجف ۱۴ میلیون تومان دریافت تأییدیه سلامت روان شرط صدور پروانه اشتغال روان‌شناسان است پیش بینی هواشناسی بندرعباس امروز (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | تداوم ناپایداری‌های جوی و دریایی تا اواسط هفته دانشگاهیان فردا (۱۵ بهمن ۱۴۰۳) با آرمان‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق می‌کنند حس امنیت در کودکان چگونه آسیب می‌بیند؟ | لحظه‌های امن دنیای کودکانه آیا کودکان هم دچار پوکی استخوان می‌شوند؟ اعضای جوان سبزواری ۷ زندگی را نجات داد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) دختر نوجوان مرگ مغزی در مشهد به ۶ بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) ایران موفق به تولید دارو‌های سل‌تراپی و ژن‌درمانی شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | افزایش آلاینده‌ها در شهر‌های بزرگ و صنعتی قاچاقچی مواد مخدر در دامداری به دام افتاد متناسب‌سازی حقوق هیچ‌کدام از سه گروه بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین‌اجتماعی کامل انجام نشده است (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) صدور بیش از ۳۳ هزار اخطاریه سدمعبر برای اصناف در مشهد طی ۱۰ماهه نخست ۱۴۰۳ | شهرداری مکلف به رفع سدمعبر است
سرخط خبرها

تاخیر در ازدواج، چرا؟

  • کد خبر: ۵۹۷۷۴
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
تاخیر در ازدواج، چرا؟
 هر روز بر زرق‌و‌برق ازدواج جوانان افزوده می‌شود و این موضوع می‌تواند یکی از پیامد‌های منفی تبلیغات فریبنده در فضای مجازی باشد.

به گزارش  شهرآرانیوز، میگفتند «ازدواج شتریه که در خونه هرکسی میخوابه»، اما الان هم شتر گرون است، هم خانه و هم توقعات خودمان از ازدواج بالاست! هر وقت حرف ازدواج به میان می‌آید، یاد مجالس عروسی میفتیم. مجالسی که می‌گفتند در قدیم خیلی ساده‌تر از این روز‌ها بود. اما حالا به قول معروف چشم و هم‌چشم‌ها پدرش را درآوردهاست، به طوری که اکثر جوانان در حال حاضر به جای اینکه به فکر پس انداز برای گذران زندگی متاهلی باشند، می‌خواهند هرطور که شده یک سالن شیک و لاکچری برای جشن عروسی خود رزرو کنند یا دوست دارند در فلان آرایشگاهی که در فضای مجازی معروف است میکاپ خود را انجام دهند، که البته تمام این تصمیمات به شدت هزینه بر است.

 

وقتی کمی به عقب‌تر برمیگردیم متوجه می‌شویم که شاید یکی از عوامل ازدواج نکردن جوانان در حال حاضر، به غیر هزینه‌های بالای زندگی، توقعات زیادی باشد که دلیل ترویج این سبک از ازدواج و زندگی به وجود آمده باشد. اما این توقعات از کجا شروع شد؟ به نظر می‌رسد آغاز و گسترش این توقعات تاحدودی به دست فضای مجازی شکل گرفته باشد.

 

فقط کافی است در فضای مجازی کلمه‌ای مربوط به ازدواج را جستجو کنیم تا متوجه تبلیغات پر زرق و برق سالن‌ها، آرایشگاه‌ها و مراکز گل آرایی و. شویم. وقتی این تبلیغات در فضای مجازی پر می‌شود در واقع هر جوانی علاقه پیدا می‌کند عروسی خود را به همین شکل برگزار کند تا بیشتر به چشم بیاید. همین موضوع شاید تاکنون باعث شده باشد بسیاری از عروسی‌ها برگزار نشود یا حتی به تعویق بیفتد.

 

در دوران کرونا ما شاهد این موضوع بودیم که بسیاری از جوانان به دلیل نبود امکان برگزاری مجالس عروسی، به خانه‌های بخت رفته و زندگی خود را بدون خرج اضافه برگزار کردند پس شاید یکی از مسائلی که ازدواج را برای جوانان به تعویق انداخته است، مسئله مجالس تشریفاتی باشد.

 

به همین منظور برای افزایش آگاهی درباره ترویج مجالس عروسی لاکچری در فضای مجازی، با معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه آن را می‎خوانید.

 

نصیری در رابطه با درگیر شدن زندگی روزانه ما با فضای مجازی گفت: از آنجایی که امروزه زندگی ما به شدت در احاطه رسانه‌ها است، سبک و مدل زندگی بسیاری از مردم به طرز قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده است. در واقع رسانه‌ها با تبلیغات، محتوا‌های مختلفی را به ما ارائه می‌دهند که گاهی تمام زندگی ما را درگیر کرده و برای ما الگو می‌شوند. میتوان گفت تا حدودی فضای مجازی ما را از آن چیزی که به عنوان فرهنگ ایرانی و اسلامی میشناسیم، دور می‌کند. در واقع رسانه ما را به سمتی از تجمل گرایی و مصرف گرایی سوق می‌دهد که باعث می‌شود نوع نگرش ما به زندگی تغییر کند.

 

وی افزود: رسانه‌های جمعی با انگاره سازی، کلیشه سازی و با تکرار برخی از تبلیغات می‌توانند نوع نگرش ما و نگاه ما را به محیط پیرامون تغییر بدهند مثل اینکه در صفحات شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم که شروع یک زندگی امروزی تبدیل شده به یک مدل لاکچری دست نیافتنی و افراد قابل توجهی همه تلاششان را می‌کنند که مانند آت‌ها زندگی کرده و یا رفتار کنند تا امروزی‌تر به نظر برسند.

 

نصیری گفت: در حال حاضر شروع زندگی جوانان تا حدودی مبتنی بر مواضع تجملات، مصرف‌گرایی، چشم و هم‌چشمی، دوری از سادگی و مواردی از این دست شکل گرفته می‌شود که اکثر این موضوعات به دلیل تبلیغاتی که هر روزه در فضای مجازی منتشر می‌شوند در ذهن ما شکل می‌گیرند بدون آنکه از آن اطلاعی داشته باشیم. این صفحات تبلیغاتی تمام تلاش خودشان را می‌کنند، تا مخاطب به این فکر بیفتد که حتما نیاز به این تجملات دارد.

 

اگر بخواهیم مثالی برای موضوع ازدواج بزنیم، میتوانیم به موضوع تبلیغات آتیله‌ها یا آرایشگاه‌های لاکچری و... اشاره کنیم که باعث می‌شود جوان‌ها با دیدن این تلیغات تصور کنند که تمامی هم سن و سال‌هایشان اینگونه مجالس عروسی خود را برگزار می‌کنند پس در این شرایط باید حواسمان به هدف تبلیغات و ترویج نوع خاصی از زندگی بین جوانان باشد.

 

مخاطبی که در عصر رسانه زندگی می‌کند باید این موضع را در نظر بگیرد که رسانه از روش‌هایی استفاده می‌کند تا ما را به سمت خودش جذب کند. این جذابیت‌ها نوعی از جهان بینی را برای ما ایجاد می‌کند که باعث می‌شود از ارزش‌های گذشته خود و کشورمان دور شویم در واقع به سمت نظام سازمان دهی شده‌ای در حال حرکت هستیم، در این قسمت باید خودمان حواسمان باشد که به چه سمتی کشیده می‌شویم.

 

نصیری ادامه داد: اگر مشکلات اقتصادی و حوزه‌های مختلف مسکن، شغل، درآمد زایی، قیمت‌ها و ... در حوزه ازدواج برای ما مسئله جدی است باید موضوع دغدغه‌های خودمان هم جدی باشد، چراکه قطعا مصرف‌گرایی و تجمل گرایی در ازدواج تاثیر می‌گذارد. در واقع حواسمان باید به رسانه‌ها و فیلم و سریال‌هایی باشد که نگاه می‌کنیم تا عقیده‌ها و فرهنگ ما را عوض نکنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->