صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شور شهر

  • کد خبر: ۹۱۶۸۶
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

شهر «شور» می‌خواهد و همچنین «شادمانی، نشاط، امید، آبادانی، پیشرفت، رفاه» و هر آن چیزی که سبب شود شهروندان احساس بهتری از زندگی خود در این موقعیت مکانی داشته باشند.

به دلیل ماهیت ماشینی، ترافیک سنگین، آلودگی هوا، روزمرگی و دامنه بی خبری و بی احساسی گسترده‌تر شهرنشینان نسبت به یکدیگر (درمقایسه با ساکنان روستاها) و تلاش بی وقفه شهروندان به منظور کسب روزی حلال برای خانواده، ممکن است آرام آرام نشاط عمومی کاهش یابد و شور و اشتیاق لازم برای زندگی در شهر تحت تأثیر قرار بگیرد.

اگر به این‌ها که نام بردیم، مسائل عام‌تر همچون دغدغه‌های معیشتی و اجتماعی نیز اضافه شود، به تدریج حس خوب زندگی کمرنگ می‌شود.

«شورآفرینی عمومی و نشاط اجتماعی» از وظایف مهم مدیریت شهری و مستلزم همراهی و مشارکت شهروندان است. در بند «هویت شهری» چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، رویکرد‌های «خانواده محور، امن، آرامش بخش و نشاط آور» برای توسعه شهر ذکر شده است؛ مفهومی که تحقق آن، هم نیازمند «تبیین مبانی نظری و انتزاعی» است و هم «راهکار‌های عملیاتی و اجرایی».

برای برون رفت از معضلات منتهی به فشار‌های عصبی و روانی، ضرورت دارد با ایجاد فضا‌های شاد و مفرح عمومی و با برنامه ریزی درست و منطبق با نیاز‌های مردم، جامعه‌ای بانشاط ایجاد شود و فضای شهری به محلی امن برای گسترش ارتباطات سالم اجتماعی با تعلق خاطر افراد به شهر و محل زندگی و ارتقای ضریب امنیت روانی جامعه مبدل شود.

برای تحقق هدف مهم ایجاد شور و نشاط عمومی، وظایف مهم زیر پیش روی شهرداری و شورای شهر قرار دارد: «پیش بینی ظرفیت‌های اجتماعی برای افزایش شور و شادی مردم در چهارچوب ضوابط، ارزش‌ها و اخلاق»، «طراحی برنامه‌های سالم، شاد و مفرح عمومی»، «ایجاد و توسعه زمینه‌های مشارکت‌های همگانی در اداره شهر»، «استفاده از سازه، سنگ، رنگ، نماد و المان‌های متناسب با روح و روان انسان در معماری شهری»، «بهره گیری صحیح از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی»، «توسعه پارک ها، فضای سبز، زمین‌های ورزشی، اماکن تفریحی، بازی و شادی عمومی»، «توسعه خدمات سلامت عمومی، ورزش همگانی و تحرک جسمانی»، «فرهنگ سازی و ترویج سبک زندگی آرام و سالم با آموزه‌هایی ازقبیل صبر، خویشتن داری، همیاری، مشارکت، همدلی و خانواده مداری»، «برنامه ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون تکدیگری، وندالیسم، حاشیه نشینی و هرآنچه چهره شهر را مخدوش می‌کند».

هرچند تحقق برخی وظایف یادشده، نیازمند اعتبارات گسترده و صرف زمان زیاد است، بی شک همواره راهی برای بهتر زندگی کردن و افزایش شور و اشتیاق دربین آحاد مردم وجود دارد. کافی است «باور شادمانی، ساختار سازمانی مناسب، فکر خلاق، عزم، اراده و مشارکت شهروندان و مدیریت شهری» درکنار یکدیگر قرار بگیرند تا هر روز بتوانیم با وجود سختی‌های فراوانی که در زندگی امروزی پیش روی ماست، اوضاع را کمی بهبود ببخشیم و از نعمت زندگی سالم، لذت بیشتری ببریم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.