«کافه بازی»، «کافه علم» و «کافه کارآفرینی» ویژه دختران مشهدی احداث می‌شود شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد بررسی مشکلات ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محلات حاشیه شهر مشهد | لنگرانداختن بسازوبفروش‌ها در بولوار توس آغاز اولین روز زمستان در مشهد با آلودگی هوا سرپرست شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد منصوب شد (یکم دی ۱۴۰۳) امضای تفاهم‌نامه ٢ هزار میلیارد تومانی برای سامان‌دهی محور‌های ورودی مشهد مقدس
سرخط خبرها

حس خوب تعلق شهروندان

  • کد خبر: ۹۰۳۷۲
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
حس خوب تعلق شهروندان
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

محیط زندگی انسان از ابعاد اجتماعی و کالبدی تشکیل شده است و انسان‌ها مکان‌های اطراف خود را خلق می‌کنند. یکی از شاخصه‌های مهم ارتباط انسان با محیط، احساس «تعلق مکانی» و «تأثیرات فضایی (محیطی)» است که در راستای تداوم حضور انسان در مکان و تلاش برای توسعه و آبادانی آن، نقش تعیین کننده‌ای دارد.

محیط علاوه بر عناصر کالبدی شامل معانی و پیام‌هایی است که مردم براساس توقعات و انگیزه‌های خود، آن را رمزگشایی می‌کنند. این حس کلی که پس از ادراک و قضاوت درباره محیط در فرد به وجود می‌آید، «حس تعلق مکان» است. شهر‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و همواره یکی از مباحث مورد توجه مدیریت شهری، «احساس تعلق شهروندان» بوده است.

احساس تعلق یکی از دستاورد‌های مهم برای اداره شهر محسوب می‌شود؛ زیرا به صورت مستقیم بر عواملی همچون مشارکت، امیدواری، شادی و نشاط عمومی، پرداخت حقوق و عوارض شهری، همگرایی، رفاه و آبادانی و توسعه شهر اثر می‌گذارد.

این حس به گونه‌ای به پیوند فرد با مکان (محیط) منجر می‌شود که انسان خود را جزئی از مکان می‌داند، به حضور در آنجا افتخار می‌کند، دربرابر پیشرفت آن احساس مسئولیت می‌کند، با عناصر آن پیوند، تعامل و هم افزایی برقرار می‌کند و براساس تجربه‌های خود از نشانه ها، آداب، معانی، عملکردها، شخصیت، تاریخچه و نقشی برای مکان، در ذهن خود تصویر می‌سازد.

«حس تعلق شهری»، عامل مؤثر برای پیوند شهروندان با شهر‌ها (قرارگاه‌های مکانی) تعریف می‌شود؛ همان جایی که آحاد جامعه تمایل دارند در آن سکونت کنند، جزئی از آن به حساب آیند و در آنجا احساس راحتی و امنیت داشته باشند.

این موارد به علاوه خلق فضای شهری مؤثر، کارآمد و پویا به صورتی که با نیاز‌های اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی، فیزیکی، اقتصادی و... مردم جامعه هماهنگ باشد، همواره دغدغه بسیاری از برنامه ریزان و طراحان شهری بوده است که به عنوان جزئی از سرمایه اجتماعی شهر از آن یاد می‌شود.

براساس چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، بعد «کالبد شهری» با مفاهیم «یکپارچه، روان، متصل، دسترس پذیر و کرامت محور»، بعد «محیط زیست شهری» با مفاهیم «پاکیزه، سالم، سازگار با زیست بوم، تاب آور و پایدار» و بعد «مدیریت شهری» با مفاهیم «آینده نگر، گفتمانی، مردمی، علمی، هوشمند، قانون مدار، فسادستیز و جهادی» نقش مهمی در خلق و توسعه تعلق شهروندان دارند.

تعلق شهروندان، تضمین کننده دوام شهر‌ها و پیش نیاز قوام آن هاست که با وجود ماهیت انتزاعی، نقشی بسیار مهم با اثرات واقعی و انکارناپذیر در مسیر پیشرفت شهر‌ها دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->