به گزارش شهرآرانیوز؛ شهردار مشهد با اشاره به زمینهای بزرگمقیاس که باعث مسدود شدن مسیرها شدهاند، گفت: راه مردم باید باز شود؛ چرا برخی در مقابل باز کردن راه مردم و تسهیل عبور و مرور مقاومت میکنند؟ مگر ما جز برای خدمت به مردم بر سر کار هستیم؟ چرا نمیگذارید راه مردم باز شود؛ گاهی اوقات بخشینگری مانع اصلی کار است و مصالح مردم پشت آن گیر افتاده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سیدعبدا... ارجائی در همایش تخصصی روز ملی حمل ونقل و رانندگان که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، معاونان شهردار و مدیران شهری برگزار شد، ادامه داد: مدیریت شهری یک ریال انتفاع نمیخواهد؛ تنها بگذارید راه مردم باز و رفتوآمدشان تسهیل شود؛ تا قلمها و امضاها در اختیار ما قرار دارد، بگذارید برای مردم روی کاغذ بچرخد.
وی با اشاره به لزوم توسعه حملونقل عمومی بیان کرد: توسعه شریانهای حیاتی و سرمایه گذاری کردن در پروژههای بزرگ حمل ونقل مانند قطارشهری شاید بازدهی زودهنگام نداشته باشد، اما مشکل مردم را حل میکند؛ بنابراین به توسعه خطوط قطارشهری نیاز داریم و این توسعه اولویت اول مدیریت شهری است.
وی با بیان اینکه با اقدامات بدون پشتوانه فکری و مطالعات در این حوزه و نیمه تمام رهاکردن خطوط قطارشهری نیز موافق نیستم و آن را درست نمیدانم، افزود: از معاونت عمران، حمل ونقل و ترافیک میخواهیم تا با جدیت به ساخت خط ۳ مترو بپردازد.
اتصال محدوده هسته مرکزی شهر و پایانه امام رضا (ع)، راه آهن و فرودگاه به حرم مطهر رضوی مطالبه جدی ما از این حوزه است و این کار باید به سرعت انجام شود.
ارجائی یکی از برنامههای دوره ششم مدیریت شهری را اجرای انضباط ترافیکی در شهر مشهد با کمک پلیس راهور و فعالان این حوزه بیان کرد و افزود: امروز شهر ما از نظر انضباط ترافیکی در کشور شهرت خوبی ندارد و باید این مشکل را برطرف کنیم. در این مسیر گام اول را مدیریت شهری برخواهد داشت.
ارجائی تصریح کرد: در این مسیر پلیس راهور نیز باید گام دوم را بردارد و بداند که دستگاه قضایی نیز برای حمایت از اجرای انضباط ترافیکی اعلام آمادگی کرده است، اما در این میان نقش مردم پررنگتر است. در این راه از همه همسایگان امام رضا (ع) تقاضا داریم تا با مشارکت در این طرح، اجرای صحیح قوانین راهنمایی ورانندگی و فرهنگ درست عبورومرور را جزو مطالبات روزانه شان قرار دهند.
شهردار مشهد یکی از نیازهای شهر در درازمدت را ساخت شهرک فرودگاهی بزرگ دانست و اظهارکرد: شاید برخی بگویند تحقق شهرک فرودگاهی به عمر این دوره قد نمیدهد. این موضوع اشکالی ندارد، اما اینکه بیاییم پروژهای را به هر قیمت و تا سه ونیم برابر هزینه ناقص و بدون مطالعه اجرا کنیم تا در دوره ما افتتاح شود، کار درستی نیست. خب افتتاح نشود.
ارجائی ادامه داد: باند کنونی فرودگاه، شهر را دچار معضل کرده و قسمت زیادی از آلودگی هوا ناشی از پرواز هواپیماها از روی شهر است که بنابر گفته برخی کارشناسان، هر هواپیما به اندازه ۴۰۰ خودرو دارای نقص فنی آلودگی ایجاد میکند.
وی تصریح کرد: از وزیر راه وشهرسازی، استاندار خراسان رضوی و نمایندگان مجلس تقاضا داریم تا ساخت شهرک فرودگاهی را جدی بگیرند. زیرا اگر امروز این کار را آغاز کنیم، ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر این شهرک محقق میشود.
اما اگر این کار را نکنیم، دچار تأخیر خواهد شد. همچنین در کنار شهرک فرودگاهی، به یک بندر خشک نیاز داریم تا بتوانیم میدان بار مرکزی و نمایشگاه بین المللی را نیز به این محل منتقل کنیم.
شهردار مشهد با اشاره به اجرای طرح پارک حاشیهای در شهر، گفت: پارک حاشیهای خیلی خوب است و به آن اعتقاد دارم، اما باید مدیریت شود و جلو آسیبهای آن را نیز بگیرد.
پارجائی با بیان اینکه شهرداری به پارک حاشیهای نگاه درآمدی ندارد، اضافه کرد: پس چرا در گذشته کوچههای درجه سوم و خیابانهایی را که نیاز به مدیریت پارک حاشیهای ندارند و حتی مقابل در منزل مردم را که خیابان اصلی محسوب نمیشود، خط کشی کرده اید؟
وی تصریح کرد: هوشمندشدن پارکینگها شدنی است و این مسئله باید حل شود.
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این همایش با تأکید بر اینکه حمل ونقل مطلوب، تقویت کننده کرامت ذاتی انسان است، گفت: همه ما در جهان شهر برکت و کرامت زندگی میکنیم و تأکید داریم که اقدامات مدیریت شهری نیز در هر حوزه ازجمله حمل ونقل باید متکی به همین ۲ عامل باشد.
ایمان فرهمندی با تأکید بر لزوم مناسبسازی ناوگان حملونقل عمومی برای معلولان، بیان کرد: اگر بانوان، کودکان و دانش آموزان در استفاده از حمل ونقل عمومی شهر احساس آرامش نکنند، این حمل ونقل کرامت محور نیست.
وی اظهار کرد: همه مردم باید خدماتی باکیفیت و بااحترام دریافت کنند. به عنوان افرادی که به دنبال حمل ونقل تراز اسلامی هستیم، باید بدانیم مسافران همان قدر اهمیت دارند که خدمت دهنده برای ما اهمیت دارد.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه شهرهای بزرگ کشور ازجمله مشهد با مشکلات زیادی مانند آلودگی هوا و ترافیک روبه رو هستند، گفت: این معضل به عوامل گوناگونی مانند نزدیکی شهرکهای صنعتی و نیروگاههایی با سوخت فسیلی به شهرها و فرهنگ ترافیکی مردم بستگی دارد که باید با همکاری دستگاههای مرتبط به سمت رفع این مشکلات و تغییر نگاه ترافیکی مردم حرکت کنیم.
سیدخلیل منبتی افزود: همه افرادی که در این شهر زندگی میکنند نیز سهمی در آلودگی هوا دارند. نمونه آن وضعیت خودروهاست که در بسیاری از کشورها هر ۱۰۰کیلومتر ۳ لیتر بنزین مصرف میکنند، اما در کشور ما خودروها به صورت میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲لیتر بنزین مصرف میکنند. یکی از راههای حل این مشکل، استفاده از خودروهای هیبریدی است.
وی تصریح کرد: هم اکنون اوضاع اقتصادی و تأمین اعتبار بسیار سخت است و خرید یک دستگاه اتوبوس یا تاکسی هزینه بسیاری دارد.
منبتی با اشاره به اینکه در حوزه ترافیک شهر نیز با مشکلات فراوان فرهنگی ازجمله رعایت نکردن حق تقدم عابران پیاده و استفاده از خودروهای تک سرنشین روبه روییم، ادامه داد: مدیریت شهری تقاطعهای غیرهم سطح و خیابانهای زیادی ایجاد کرده است، اما اینها به تنهایی کافی نیست و باید فرهنگ ترافیکی مردم نیز تغییر کند.