علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود
سرخط خبرها

سنگ‌تمام مدیریت شهری برای حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۹۲۲۴۲
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
سنگ‌تمام مدیریت شهری برای حاشیه شهر مشهد
سیدعبدا... ارجائی در جلسه شورای معاونان شهرداری مشهد، با اشاره به ابلاغ بخش نامه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری گفت: ۳۰ درصد کل بودجه سال آینده شهرداری به حاشیه شهر اختصاص داده خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شهردار مشهد با ترسیم سرفصل‌های جدید از افق‌های مدیریت شهری، راهبرد‌های جدیدی را برای اداره شهر به تصویر کشید که در این میان اعلام اختصاص ۳۰ درصد کل بودجه شهرداری برای حاشیه شهر در سال آینده و برای اولین بار در بودجه ریزی شهرداری مشهد، چشم‌انداز روشنی برای توسعه مشهد پدید می‌آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سیدعبدا... ارجائی در جلسه شورای معاونان شهرداری، با اشاره به ابلاغ بخش نامه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری گفت: ۳۰ درصد کل بودجه سال آینده شهرداری به حاشیه شهر اختصاص داده خواهد شد که این اقدام بی نظیر است. بودجه ۱۴۰۱ که اولین بودجه در این دوره خواهد بود، نشان دهنده سیاست‌ها و آینه تمام نمای مدل فکری مدیریت شهری دوره ششم است.

اتفاق بی نظیر حاشیه شهر

وی اظهار کرد: در ملاقاتی که با آیت ا... علم الهدی داشتیم تنها به دو بند از بودجه سال ۱۴۰۱ درباره حاشیه شهر اشاره کردم که گفتند این اتفاق بی نظیر است و تاکنون چنین کاری در این حوزه انجام نشده است.

شهردار مشهد تصریح کرد: این همه در حالی است که دیگران شعار حاشیه شهر هم می‌دادند و در مساجد در این باره سخن می‌گفتند، اما پروژه‌ها در منطقه دیگری اجرا می‌شد.

ارجائی ادامه داد: تاکنون نمونه‌ای نداشته ایم که بر اختصاص ۱۰۰ درصد اعتبار هر پروژه‌ای که در حاشیه شهر کلنگ زنی می‌شود تأکید داشته باشد، موضوعی که در این دوره محقق خواهد شد.

بودجه باید واقعی باشد

شهردار مشهد افزود: زمان بندی اجرای بخش نامه نیز برای ما مهم است تا بودجه سر وقت آماده شود؛ ضمن اینکه زمان ارائه پیشنهاد‌ها تمدید نخواهد شد.

وی با بیان اینکه تبصره‌های بودجه نیز بسیار مهم است، ادامه داد: انتظار دارم تبصره‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که دست مدیریت شهری برای انجام کار و خدمات رسانی به مردم باز باشد.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که باید در بودجه ریزی به آن توجه شود واقعی بودن بودجه است. باید حقیقت به مردم گفته شود و حقیقی هم کار اجرا شود.

فرایند‌های زائد حذف شود

شهردار مشهد تصریح کرد: گرفتار بروکراسی‌های زائد هستیم.

ارجائی تصریح کرد: معاونت‌ها باید در فرایند‌های خود بازنگری داشته باشند و فرایند‌های اضافه را حذف کنند با تفویض اختیار فرایند‌ها را کوتاه و بروکراسی پیچیده را کاهش دهند.

وی در ادامه به کار ویژه‌های مد نظر شهرداری اشاره کرد و گفت: در این راستا ۱۴ کارویژه تقدیم شورای شهر شد و تعدادی نیز طی این مدت به آن اضافه شده است.

ارجائی به تعیین تکلیف تقسیمات کشوری در مجموعه شهری به عنوان اولین کار ویژه ارائه شده اشاره و اظهار کرد: این کار ویژه زیرمجموعه حوزه شهردار بود که تصمیم گرفته شد برای تسریع فعالیت‌ها به صورت متمرکز پیگیری شود. اگر بتوانیم موضوع را در سال ۱۴۰۱ حل کنیم، بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

نیازمند شهرک فرودگاهی و بندر خشک هستیم

شهردار مشهد با اشاره به آلایندگی ناشی از عبور هواپیما از روی شهر افزود: دومین کارویژه ایجاد بندر خشک است. هر هواپیما به اندازه ۴۰۰ خودرو فرسوده آلاینده ایجاد می‌کند.

ارجائی اضافه کرد: درکنار فرودگاه ایستگاه راه آهن را نیز داریم که شهر را به دو نیم تقسیم کرده و این مسئله باعث توسعه نامتوازن شهر شده است.

وی تصریح کرد: مشهد یک میدان بار مرکزی مناسب ندارد و میدان بار و میدان بار سپاد به میدان بار‌های محلی تبدیل شده اند؛ لذا نیازمند یک میدان بار مرکزی هستیم.

شهردار مشهد به نمایشگاه بین المللی مشهد نیز اشاره کرد و گفت: نمایشگاه نیز بهترین اراضی ما را با بهترین کاربری‌ها تصاحب کرده است و بهره وری کافی را هم ندارد و اگر این زمین را اجاره بدهیم، درآمد بیشتری نصیب شهرداری خواهد شد.

ارجائی گفت: با توجه به این موارد معتقدم به یک شهرک فرودگاهی و بندر خشک با حداقل هزار هکتار زمین نیاز داریم تا بتوانیم فرودگاه، راه آهن، نمایشگاه و میدان بار مرکزی شهر را به آنجا منتقل کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد مان این است که مدیریت نمایشگاه، بین المللی بشود. مسئول این کار تا زمان تشکیل ساختار جدید، معاونت اقتصادی است.

شهردار مشهد با بیان اینکه برای ایجاد شهرک فرودگاهی (ناحیه‌ای شهری که در آن طرح‌های زیربنایی و اقتصادی با محوریت فرودگاه ایجاد می‌شود و به عنوان یک مرکز تجاری در شیوه و شمایل مختلف فعالیت می‌کند) یا بندرخشک (یک بندر درون سرزمینی چند منظوره است که به طور مستقیم توسط جاده یا راه آهن به بندر دریایی متصل می‌شود و مرکزی برای انتقال کالا‌ها به مقصد‌های داخلی است) کنسرسیوم بانکی تشکیل داده ایم، اظهار کرد: خوشبختانه بانک‌ها نیز از این پیشنهاد استقبال کرده اند و آماده هستند این کار را مدیریت کنند.

تشکیل کارگروه سرمایه گذاری تا ۱۰ روز آینده

ارجائی به سامان دهی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حاشیه شهر مشهد به عنوان کار ویژه دیگر اشاره کرد و گفت: استاندار خراسان رضوی تمایل دارند که تولیت سامان دهی حاشیه شهر به شهرداری مشهد واگذار شود، اما هنوز نپذیرفته ایم و جلساتی با آیت ا... علم الهدی و استاندار برگزار کرده ایم تا تصمیم مناسب در این زمینه گرفته شود.

وی با اشاره به یکی دیگر از کار ویژه‌های شهرداری تحت عنوان تشکیل گروه سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی نیز گفت: انتظار داشتم تاکنون این کارگروه تشکیل شده باشد و نسبت به آن گله دارم و باید ظرف ۱۰ روز آینده این کارگروه تشکیل شود.

شهردار مشهد افزود: تشکیل مدیریت منابع آب و بازیافت آب‌های خاکستری و پساب کار ویژه دیگر شهرداری است که به سرانجام رسیده و مدیر آن هم منصوب شده است و زیرمجموعه سازمان پارک‌ها و فضای سبز فعالیت می‌کند.

وی به کارویژه ایجاد لندفیل تخصصی و کارخانه بازیافت پسماند به صورت مشارکتی نیز اشاره کرد و گفت: مبنای ما این است که موضوع خدمات شهری شامل رفت وروب، جمع آوری، تفکیک و امحای زباله را به صورت یک بسته ببینیم و آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم که مشتری هم دارد.

درآمدزایی از پسماند

شهردارمشهد افزود: معاونت اقتصادی و معاونت خدمات شهری این بسته را آماده کنند، زیرا معتقدم مدیریت پسماند تفکیک و امحای زباله یک کار اقتصادی است و باید از آن درآمد ایجاد کرد، در حالی که ما برای آن سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم.

حفاری ۲۷۰ متر از خط ۴

ارجائی افزود: یکی دیگر از کار ویژه‌های شهرداری مشهد تکمیل بخشی از خط ۳ و آغاز خط ۴ قطار شهری است که عملیات حفاری خط ۴ آغاز شده است و به دنبال سرعت دادن به کار هستیم. این در حالی است که خط ۴ در زمان تحویل تنها ۶ متر تونل حفر شده داشت و دستگاه حفار کار نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه درباره کلیات آغاز خط ۴ حرف دارم، ادامه داد: با این حال برای رفع مشکل ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشتیم. اکنون نیز دستگاه حفار در حال کار است و تاکنون حدود ۲۷۰ متر از تونل خط ۴ را حفاری کرده است.

مدیریت شهری پساکرونا هستیم

شهردار مشهد به بحث اهتمام به نشاط و شادی، به ویژه در حوزه بانوان به عنوان یکی دیگر از کار ویژه‌های شهرداری مشهد اشاره کرد و گفت:شیوع کرونا بسیاری از شغل‌ها و فعالیت‌های اقتصادی را تعطیل کرد و ضربات اجتماعی بسیار زیادی به همراه داشت.

باید شهر را به سمت شادی و نشاط مؤمنانه و سالم ببریم. یکی از دلایل اقامت کم رائران در مشهد کودکان هستند؛ بنابراین به فضایی برای تفریح و نشاط سالم کودکان در شهر نیاز داریم که باید به آن توجه شود، لذا معاونت اقتصادی این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

تشکیل دیوان محاسبات شهرداری

شهردار مشهد به تشکیل دیوان محاسبات شهری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این مجموعه باید ذیل معاونت مالی و پشتیبانی تشکیل شود.

ارجائی افزود: طراحی و ایجاد الگوی زیست رضوی بر مبنای سه گانه خادم، زائر و مجاور کار ویژه دیگر شهرداری مشهد است.

وی در ادامه گفت: طراحی ایجاد الگوی شهر تراز انقلاب اسلامی یکی دیگر از کار ویژه‌ها در این دوره است.

مرکز پایش و طراحی آفندی

شهردار مشهد به طراحی ایجاد مرکز تمدن سازی و آینده نگری به عنوان یکی دیگر از کار ویژه‌ها اشاره کرد و گفت: همه کار‌های ما شده است پدافندی. منتظر هستیم اتفاقی بیفتد و واکنش نشان دهیم. نیاز به یک مرکز رصد، پایش و طراحی آفندی با نگاه به ۲۰ تا ۳۰ سال آینده داریم.

وی به انضباط ترافیکی نیز به عنوان یکی دیگر از کار ویژه‌ها اشاره و تصریح کرد: مشهد به بی انضباطی ترافیکی مشهور است و تلفات تصادفات شهری مان بسیار بالاست و مناطق حادثه خیز شهری داریم. کاهش این تصادفات باید مورد توجه قرار گیرد که روابط عمومی خوب پای کار آمده و فعالیت کرده است.

شهردار مشهد با بیان اینکه موضوع تفکیک زباله از مبدأ نیز یک بحث بسیار مهم است، بر لزوم تهیه پیوست معلولان در پروژه‌های شهری نیز تأکید کرد.

وی همچنین به بحث هوشمندسازی اشاره و اضافه کرد: هوشمندسازی بروکراسی را کاهش می‌دهد. بر همین اساس شهرداری منطقه ۱۱ باید تا پایان سال هوشمند شود و سایر مناطق نیز به سرعت در سال آینده هوشمند شوند.

شهردار مشهد در ادامه به نحوه اطلاع رسانی اقدامات مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: یکی از ابتکارات در نظر گرفته شده در این راستا ایجاد دبیرخانه پیوست رسانه‌ای است که از رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط بین الملل شهرداری می‌خواهم که هرچه زودتر این کار را عملیاتی کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->