کارگردان: یوسف حاتمیکیا
فیلمنامه نویس: یوسف حاتمیکیا
تهیهکننده: ابراهیم حاتمیکیا
خلاصه داستان: در خانه قدیمی مادربزرگ، همه دور هم جمع شدهاند تا جشن تولدی برای مادربزرگ بگیرند. همه چیز خوب پیش میرود تا این که داماد خانواده سر میرسد و شمش طلایش را میخواهد و بعد از گشتن خانه متوجه نبودن شمش طلا میشوند و ... فیلم شب طلایی به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده میپردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه میشوند.
بازیگران: حسن معجونی، مریم سعادت، یکتا ناصر، بهناز جعفری، مسعود کرامتی، سوگل خلیق، علی باقری، سینا رازانی
ژانر فیلم «شب طلایی»، معمایی همراه با ملودرام است که در بستر یک خانواده میگذرد. داستان فیلم در زمانی شکل میگیرد که همه اعضای خانواده در دوران کرونا و بعد از مدتی دورهم جمع شدهاند، همه چیز خوب است تا اینکه بحرانی شکل میگیرد و رابطه آنها را نسبت به هم پیچیده میکند. به دنبال این ماجرا، همه به هم مشکوک میشوند و به هر شخصی میتوان سوءظن داشت.
... «شب طلایی» یک فیلم قصهگوست و فکر میکنم این عنصر مهمی در جذب مخاطب سینما باشد... من فیلمم را در بخش خصوصی ساختم و با بودجهای که فیلم داشت بنظرم بهترین بازیگران را انتخاب کردیم. بازیگرانی که همکاری با هر کدامشان برای من افتخار محسوب میشود.
... ابراهیم حاتمیکیا هم پدر بنده و هم استادم است. بسیار مدیون او هستم و سینما را از او آموختهام. جدای از این موضوع، به عنوان فیلمساز محبوبم، دیدن فیلمهایش برای من مثل کلاس درس میماند. از طرفی بسیار انسان سختگیری است، آنقدر که یک سری از کارهایم را جرأت نمیکردم به ایشان نشان بدهم. صریحالکلام است و البته که به نکات درستی هم اشاره میکند.ز زمان نوشتن فیلمنامه تا آخرین روزهای تصحیح رنگ فیلم برای جذب حداکثری مخاطب انجام دادهایم به مذاق مخاطب نیز خوش بیاید.
... پدر در جریان فیلمنامه «شب طلایی» از زمان نگارش طرح آن بودند و با اینکه به سلایق کاری ایشان نزدیک نبود، طرح و در ادامه فیلمنامه کار را پسندید و همین امر برای من بسیار انرژی خوبی به همراه داشت. در طول فیلمبرداری هم تنها دو جلسه کوتاه به ما سرزد، دلیلش هم حفظ استقلال من بود. بسیار ممنونم از ایشان که به من اعتماد کرد. (قدس آنلاین)
««شب طلایی» داستان یک بحران خانوادگی است که دائما بیشتر و بیشتر لایههایی از روابط و رازهایی بین شخصیتها را رو میکند. اما فیلم حاتمی کیا دو مشکل اساسی دارد، ابتدا تعدد شخصیتهایش است که در قالب یک فیلم نمیتواند همه آنها را عمیق کند و خیلیها در حد تصویری یک بعدی باقی میمانند و مشکل دوم این است درام به جای عمیق شدن در خودش، دائما شخصیت جدیدی وارد می کند و با اضافه شدن او چالشی جدید به فیلم اضافه میشود. در نتیجه لحظات بسیاری است که تنش موجود در فیلم تحمیلی به نظر میرسد. حتی استعاره فیلم (مادر و خانه و ...) هم قبلا در آثاری مثل «سرکوب» یا حتی «آشغالهای دوست داشتنی» دیده شده. در نتیجه با اینکه اولین ساخته حاتمیکیای جوان فیلم استانداردی است، اما آنچنان که از برند حاتمیکیا انتظار میرود جسور نیست و بداعتی که در این سالها فیلم اولیها با آن جشنواره را به هیجان میآورند، در خود ندارد.»
«شب طلايي ادعايي ندارد و خروجي آن يك اثر قابل اعتنا و خوش ريتم است كه مي تواند از ابتدا تا انتها قصه اش را روايت كند، همين نكته برگ برنده فيلمساز است كه در قصه گو بودنش در جا نمي زند. تعليق هايي كه ايجاد مي كند و كاشت و برداشت هاي فيلمنوشت درست چيده است و براي يك فيلمساز اول به يك فيلم اجتماعي مهم كه برشي از داستان زندگي يك خانواده ايراني با روابط مناسبات پيچيده است؛ تبديل ميشود. تيم بازيگري «شب طلایی» بازي هاي يك دست و رواني دارند اما مريم سعادت حضور شگفت انگيزي دارد و يكي از نقش هاي اول زن جدي امسال است و در مقابل؛ حسن معجوني هم متفاوت ظاهر شده است و انتخاب درستي براي نقش حامد محسوب مي شود. يوسف حاتميكيا ثابت كرد در اين سال ها از پدر آموخته است اما جنس سينما و نوع نگاهش به موضوعات اجتماعي وام دار ابراهيم حاتمي كيا نيست و او گام اولش را محكم برداشت.»
نگاهی به فیلم «شب طلایی» | بیادعا و ساده