سرخط خبرها

«از دست دادن» در نمایشگاه گروهی ویدئوآرت

  • کد خبر: ۲۴۳۷۲۷
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
«از دست دادن» در نمایشگاه گروهی ویدئوآرت
نمایشگاه ویدئوآرت «از دست دادن» از معدود آثار هنری است که با فناوری ترکیب شده و هنر جدیدی را به مخاطب ارائه می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، دانشجویان دانشگاه فردوس با همکاری استاد خود نمایشگاهی برپا کردند که در آن تلفیق هنر و فناوری و روان‌شناسی به چشم می‌خورد. موضوعات هر یک از آثار درباره از دست دادن بود که برای هر کس معنای متفاوتی داشت. به بهانه افتتاحیه این نمایشگاه نگارخانه فردوسی واقع در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی سری زدیم و با مدرس این نمایشگاه به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانیم.

«از دست دادن» در نمایشگاه گروهی ویدئوآرت

سوسن مشریان درباره چگونگی شکل‌گیری این نمایشگاه توضیح داد: این نمایشگاه، خروجی یک ترم از کلاس ویدئو آرت از دانشگاه فردوس است. فرایند برگزاری نمایشگاه زمان‌بر و کلاس درسی ما کاملا علمی بود به نحوی که سوژه‌هایی را که به اثر تبدیل کردیم دغدغه خود دانشجویان بود. موضوع نمایشگاه از دست‌دادن بود. این واژه برای هر شخص بار معنایی متفاوت داشت. به واسطه این موضوع، دانشجویان درباره آن تحقیق می‌کردند و کلاس‌ها به جلسات تراپی تبدیل شده بود. 

وی ادامه داد: هدف من این بود که سوژه هر یک از آنها به‌گونه‌ای باشد که بتوانند با آن ارتباط عاطفی برقرار کنند. تمامی ایده‌ها را کنار هم گذاشته و آنالیز کردیم و هر کدام از بچه‌ها با توجه به ایده‌هایی که داشتند ویدئوآرت‌ها را به فناوری نزدیک‌تر و از محیط برای استفاده از ایده‌ها بهره ببریم. 

مدرس و کیوریتور این نمایشگاه با اشاره به طراحی صحنه و انتخاب سالن تاکید کرد: من فکر می‌کنم نمایشگاه ویدئوآرت ما از معدود نمایشگاه‌هایی بوده که قدر این حوزه و شهر برگزار شده و برای دکور یکی از کار‌ها، ۸۰۰ کیلو خاک آوردم که خلق کردن چنین ایده‌ای معدود و محدود است. قبل از پیاده سازی و طراحی دکور ابتدا ما سالن نمایشگاه را انتخاب کردیم و سپس سایر برنامه‌ریزی‌ها را انجام دادیم. 

«از دست دادن» در نمایشگاه گروهی ویدئوآرت

مشریان توضیح داد: برای هیچ کدام از آثار نمی‌شود اسم‌گذاری کرد و برای مالکیت‌اش را نمی‌توان متعلق به یک شخص خاص دانست. برگزاری این نمایشگاه حاصل یک کار تیمی بوده و ان را منوط به شخص خاصی نمی‌دانم. تقسیم‌بندی وظایف بر اساس توانمندی دانشجویان صورت گرفت. 

وی بیان کرد: بعد از بررسی‌هایی که با تیم انجام شد، بعضی از کار‌ها در حد ایده باقی ماندند که در حال حاضر ۶ اثر منتخب در نمایشگاه قابل مشاهده هستند. سعی کردیم فضایی را برای مخاطب ترسیم کنیم که غرق محیط شود. 

مشیریان با اشاره به تاریخچه ویدئوآرت ادامه داد: تاریخچه ویدئوآرت به گذشته‌های دور بر‌می‌گردد که در گذر زمان ما به این شکل از هنر ویدئو آرت رسیدیم. به نظر من خیلی خوب است که این هنر به عنوان یک واحد درسی تدریس می‌شود و دانشحویان با ترکیب هنر و رسانه آشنا می‌شوند. 

وی تاکید کرد: امیدوارم مباحث مربوط به فناوری بین مردم و اهالی فرهنگ و هنر راه باز کند. این هنر نیاز به حمایت مالی دارد که امیدوارم در آینده نزدیک بتوان از اسپانسر برای راه‌اندازی نمایشگاه‌هایی حرفه‌ای‌تر استفاده کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن از این نمایشگاه فردا ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به نگارخانه فردوسی واقع در فرهنگسرای جهاددانشگاهی مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->