سرخط خبرها

مشکلات اکران آنلاین فیلم‌ها را باید برطرف کرد

  • کد خبر: ۲۹۹۶۰
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
مشکلات اکران آنلاین فیلم‌ها را باید برطرف کرد
از اول تیرماه قرار است سینما‌ها کارشان را پس از ۴‌ ماه از سر بگیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدجمال ساداتیان، تهیه‌کننده و سینمادار، با شنیدن خبر بازگشایی سینماها درباره این مسئله صحبت می‌کند که مشکلات اکران آنلاین را باید برطرف کرد. او معتقد است که شبکه وی‌اودی، به لحاظ کیفیت و محتوا، آنچنان که باید در اعتمادسازی موفق عمل نکرده است. قرار بود در این شبکه‌ها ۴۰ تا ۵۰درصد مخاطب وجود داشته باشد، ولی با قاچاق تولیدات هنری مواجهیم. به نوعی چون در کشور قانون کپی‌رایت وجود ندارد، شبکه قاچاق به این حوزه لطمه زیادی وارد می‌کند. با ساداتیان درباره وضعیت سینما پس از کرونا گفت‌وگو کرده‌ایم.

 با توجه به اینکه از اول تیرماه قرار است سینماها کارشان را پس از 4‌ماه از سر بگیرند، به‌نظرتان از این بازگشایی استقبال خواهد شد؟
به‌نظر تناقض‌هایی در حرف‌های پلیس، وزارت بهداشت، دولت و... وجود دارد. وزارت بهداشت درباره رسیدن پیک دوم کرونا خبر می‌دهد، درحالی‌که پلیس از شلوغی راه‌ها و سفرها می‌گوید و دولت درباره بازگشت به‌کار و بازگشایی همه مشاغل صحبت می‌کند. البته من معتقدم زندگی باید به روال عادی برگردد و چرخه اقتصاد دوباره به حرکت درآید. نمی‌توان منتظر نشست تا دولت تامین خسارت کند چون از عهده دولت نیز خارج است. اگر قرار است چرخ سینما به حرکت درآید باید به گیشه، فروش و... متکی باشیم البته این نکته نیز وجود دارد که مردم زمانی به سینما خواهند آمد که احساس آرامش کنند و قرار باشد اوقات مفرحی داشته باشند. نباید این نگرانی گوشه ذهن‌شان وجود داشته باشد که چه اتفاقی برایشان رخ خواهد داد؟ ‌ای کاش ناظر بر نظر واحد و هم‌سویی بودیم! امیدوارم شرایط به روال عادی برگردد و مردم زندگی عادی را از‌سر بگیرند و در این رویه طبیعی از سینما، تئاتر، موسیقی و... استفاده کنند و از سینما رفتن تکدر خاطر نداشته باشند.

 با چشم‌انداز مبهم و نگران‌کننده‌ای که درباره اکران‌های سال 99وجود دارد، آیا تولیدات امسال با مشکل روبه‌رو نخواهد شد؟ جشنواره با تعداد کم فیلم‌های تولید شده، بی‌رونق نمی‌شود؟
بی‌تأثیر نخواهد بود، اما معمولا تولیدات از تیر، مرداد و شهریور شروع می‌شود. بخشی از تولید نیز معمولا، هر سال، در پاییز است. با توجه به پروانه‌های ساختی که در این روزها صادر می‌شود، عملا ما شاهد تولید در تابستان و پاییز هستیم. ممکن است عواملی که چند‌ماه بیکار بوده‌اند با آغاز کار با کمبود تجهیزات، بازیگر و... روبه‌رو شوند. اما با اشتیاقی که برای آغاز کار بین خانواده سینما دیده می‌شود، اگر زندگی مردم به روال عادی بازگردد، فکر نمی‌کنم از نظر تعداد تولید در جشنواره امسال با مشکلی روبه‌رو شویم.
این احتمال وجود دارد که با وجود بازگشایی سالن‌های سینما، مردم استقبال چندانی نکنند. این در حالی است که تنها 40درصد سالن پر می‌شود و برای سالن‌داران امر مطلوبی نیست.  نوبت‌بندی‌ها به هم خورد و البته این با کمی تغییر قابل‌حل است. اما به‌نظر اثری مانند «دینامیت» که پروانه نمایش آن با مشکل روبه‌رو شده است، باید با سیاست در نوبت اکران قرار بگیرد. اینگونه فیلم‌ها قوه محرک خوبی دارند تا گیشه را دوباره گرم و سر پا کنند. باید از چنین سیاست‌هایی استفاده کنیم تا چرخ گیشه را به سرعت به حرکت درآوریم.

 با توجه به بازگشایی سینماها آیا باید باز هم دنبال اکران آنلاین بود؟
همیشه اینگونه بود که بخشی از فیلم‌ها فرصت اکران در سینما را پیدا نمی‌کردند. سرنوشت اینگونه فیلم‌ها نامعلوم بود و سازندگان این فیلم‌ها همیشه گلایه داشتند که آثارشان چند سال است که در نوبت اکران مانده. شاید وی‌او‌دی‌ها بتوانند فرصت خوبی برای نمایش در اختیار چنین فیلم‌هایی قرار‌دهد. از سویی باید این شبکه‌ها نیز مشکلات خود را مرتفع کرده و از قاچاق فیلم در این پلت‌فرم‌ها جلوگیری شود تا سازندگان فیلم با اطمینان خاطر بیشتری فیلم‌شان را در بخش آنلاین به نمایش بگذارند. حتی اگر نمایش فیلم روی پرده هم به روال سابق خود برگردد، ما نیاز به نمایش و اکران بعضی فیلم‌ها به شکل آنلاین خواهیم داشت تا چرخه اکران کمی خلوت شده و بازدهی بهتری پیدا کند.

 با وجود کرونا و تغییراتی که در زندگی ما ایجاد کرده است، باید سینما رفتن را یک خاطره پیشاکرونایی دانست؟
نه. این ویروس احتمالا تا چند‌ماه دیگر مهار خواهد شد. این پدیده ناشناخته تا رفتار خود را به ما نشان دهد و مبارزه با آن را یاد بگیریم کمی زمان‌بر است، اما به‌گونه‌ای نیست که سینما را به خاطره بدل کند. اگر چنین باشد بسیاری از بخش‌های اقتصاد با مشکل روبه‌رو خواهند شد و فقط سینما در این چرخه آسیب نخواهد دید.

 سینماداران از دولت چه انتظاری دارند؟
در کشورهای دیگر چگونه عمل می‌شود؟ دولت‌ها بودجه‌های مکفی را در اختیار صنوف مختلف قرار‌داده‌اند. دولت‌ها تا حدودی تامین خسارت می‌کنند تا مردم کمتر آسیب ببینند. این کار باید در کشور ما هم انجام شود، اما با بضاعت اندک دولت، و شرایط بد اقتصادی، هیچ‌یک از این اقدامات انجام نمی‌شود و شاید نباید انتظاری هم داشت. اما طبیعی این بود که دولت توجه ویژه‌ای به سینما می‌کرد. با توجه به اینکه سینما نقش عمده‌ای در زندگی مردم داشته و وقت آنها را پر می‌کند، دولت باید به آن توجه می‌کرد که نکرد.

سینما رفتن خاطره نمی‌شود
این ویروس احتمالا تا چند‌ماه دیگر مهار خواهد شد. این پدیده ناشناخته تا رفتار خود را به ما نشان دهد و مبارزه با آن را یاد بگیریم کمی زمان‌بر است، اما به‌گونه‌ای نیست که سینما را به خاطره بدل کند. اگر چنین باشد بسیاری از بخش‌های اقتصاد با مشکل روبه‌رو خواهند شد و فقط سینما در این چرخه آسیب نخواهد دید.

منبع:انتخاب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->