تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر
سرخط خبرها

نگاهی به فیلم‌تئاتر «سنگ‌ها در جیب‌هایش» | شوخی، شوخی با همه چیز!

  • کد خبر: ۳۳۷۹۱
  • ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
  • ۱
نگاهی به فیلم‌تئاتر «سنگ‌ها در جیب‌هایش» | شوخی، شوخی با همه چیز!
در فیلم‌تئاتر «سنگ‌ها در جیب‌هایش»، پارسا پیروزفر و رضا بهبودی نقش سیاه‌لشکرهایی را را ایفا می‌کنند که در روستایی در ایرلند در ساخت فیلمی هالیوودی مشارکت دارند.
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز- بیشتر مخاطبان پارسا پیروزفر را به‌عنوان بازیگر سینما و تلویزیون می‌شناسند. بازیگری که نقشآفرینیهایش معمولا در یک سطح بوده است؛ یک سطح خوب. نه ضعیف و نه درخشان، البته به جز چند استثنای درخشان در کارنامه سینماییاش و بازی در سریال در چشم باد. حکایت پارسا پیروزفر روی صحنه تئاتر با سینما و تلویزیون کاملا متفاوت است. پارسا پیروزفر یک کارگردان ریتم‌شناس، دقیق و یک بازیگر با قابلیت اجرای چندین تیپ در یک اثر است. کاری که هم خیلی دوست دارد و هم در آن تخصص دارد. او در تئاتر «ماتریوشکا» روی صحنه چندین نقش را به غریبترین و خیره‌کنندهترین شکل اجرا می‌کند.
 
 
نگاهی به فیلم‌تئاتر «سنگ‌ها در جیب‌هایش» | شوخی، شوخی با همه چیز!

فیلم‌تئاتر «سنگ‌ها در جیبهایش»، هم با همین ایده اصلی روی صحنه رفته است. پارسا پیروزفر و رضا بهبودی در این اثر نقش ۲ سیاه‌لشکر به نام‌های جیک (پارسا پیروزفر) و چارلی (رضا بهبودی) را ایفا می‌کنند که در روستایی در ایرلند در ساخت فیلمی هالیوودی مشارکت دارند. این‌دو در روزهای فیلم‌برداری به رفاقتی می‌رسند و داستان‌ها و ناکامی‌های خود را برای یکدیگر بازگو می‌کنند. جیک یکی از اهالی روستاست و تقریبا تمام هنروران فیلم از خانواده دور و نزدیک او هستند. چارلی نیز مردی است که بعد از ورشکستگی تصمیم گرفته است با خودرو خود به سرتاسر ایرلند سفر کند و از روابط روستایی که به آن آمده است اطلاعی ندارد. این قصه ساده در حالی اجرا می‌شود که تمام نقش‌های ساکنان آن روستا و عوامل فیلم و بازیگران آن فیلم را که بیش از ۱۰ نقش است، همین ۲ نفر ایفا می‌کنند. بهبودی و پیروزفر با لباسهای مختلف روی صحنه حضور پیدا می‌کنند و به تناوب و تناسب نقش لباس، لحن، شکل بازی، نور صحنه و شکل شوخی‌ها را عوض می‌کنند.


نکته مهم نمایش این است که تکنیک تغییر مداوم نقش‌ها فقط یک حیله برای جذب تماشاچی و از ریتم نیفتادن کار نیست. نویسنده متن، مری جونز، دست کارگردان را باز گذاشته، اما متن به شکلی است که محتوای آن، یعنی تفاوت نداشتن ذاتی آدم‌ها و تغییر موقعیت شغلی و قومیتی و خانوادگی آنها که باعث دست بالا و پایین انسان‌ها در مناسبات اجتماعی میشود، این شکل اجرا را ضروری میکند که از امکان بازی یک بازیگر در چند نقش استفاده شود. یعنی تطبیق کامل فرم و اجرا با درونمایه و محتوای اثر.
 
نگاهی به فیلم‌تئاتر «سنگ‌ها در جیب‌هایش» | شوخی، شوخی با همه چیز!
 

به تیتر برگردیم. چرا شوخی؟ چرا شوخی با همه‌چیز؟ این نمایش با خودش، با بازیگرانش، با سینما و مناسباتش، با نظم و نظام سرمایهداری، با رابطه ارباب و رعیتی، با فلسفه و با ذات خودش شوخی می‌کند.
 

یک نمایش ساده اما پرعمق با شوخی‌هایی که قرار نیست آنقدر پیچیده باشد که از فهم خارج شود و نه آنقدر مبتذل که ارزش لبخند زدن هم نداشته باشد. یک نمایش خوش‌ریتم با بازی‌های جذاب که هم قصه جذابی دارد و هم با دیدنش تا دقایقی به آنچه دیده‌اید، میاندیشید. غایت یک کمدی شاید همین باشد؛ لذت و رنج توأمان، آگاه شدن تلخی و تلاش برای عادت کردن به این مفهوم؛ آن هم از طریق به خنده گذراندن همه‌چیز!
 
 
تیزر سنگ‌ها در جیب‌هایش
 
 
نگاهی به فیلم‌تئاتر «سنگ‌ها در جیب‌هایش» | شوخی، شوخی با همه چیز!
 
 
فیلم‌تئاتر: سنگ‌ها در جیب‌هایش
کارگردان: پارسا پیروزفر
سال تولید: ۱۳۹۲
زمان: یک ساعت و ۳۶ دقیقه
خلاصه داستان: داستان ۲ سیاهی‌لشکر است که با بازی در نقش‌های متفاوتی از یک فیلم هالیوودی (در مقام کارگردان، سیاهیلشکر، دستیار کارگردان و...) تضاد آشکار میان زندگی واقعی با فضاسازی فیلم را نشان می‌دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
من متاسفانه نتونستم تو سالنی که اجرا می شد این تاتر رو تماشا کنم. بعدا فیلم تاتر رو دیدم. ولی باید بگم به معنی واقعی فوق العاااااده بود و از معدود آثار هنری بود که ذهن من رو تا چند وقت درگیر کرد و هنوز هم وقتی یادش میفتم به وجد میام. البته اینم بگم که من سخت دلبسته ی اون پیرمرده که اسمش میکی(اگه اشتباه نکنم) هست و پارسا نقشش رو بازی می کنه شدم. عالیییییه واقعا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->