سرخط خبرها

چرا گزارش تسبیح‌های آلوده بی‌پاسخ ماند؟

  • کد خبر: ۳۳۸۴
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
چرا گزارش تسبیح‌های آلوده بی‌پاسخ ماند؟
صادق شیخی فعال رسانه

سه‌شنبه هفته گذشته(15مرداد) گزارشی در شهرآرامحله منطقه8 درباره وجود تسبیح‌های ساخته شده با مواد بازیافتی در بازار سوغات مشهد منتشر شد و اولین مطالبه‌گری دراین‌باره شکل گرفت. اما برخلاف انتظاری که از مسئولان ذی‌ربط می‌رفت، واکنشی به این موضوع بسیار مهم که کمتر کسی از آن اطلاع دارد نشان داده نشد. اینکه چرا آقایان به هیچ جایشان برنخورد چند احتمال دارد. اول اینکه ضریب نفوذ روزنامه شهرآرا در جامعه هدف پایین است که البته این موضوع با توجه به ارتقای کیفیت این روزنامه در دوره جدید، افزایش ضمیمه‌ها و تبلیغات گسترده برای برندسازی، احتمالا منتفی است و تقریبا تمام مدیران هر روز یک نسخه از شهرآرا را روی میز خود دارند.
احتمال دوم پاک‌کردن صورت‌مسئله است. ممکن است مسئولان مربوطه فکر کنند با عدم پاسخ‌گویی و سرپوش‌گذاشتن روی معضلی که مستقیما با سلامت زائران امام رضا(ع) ارتباط دارد، می‌شود همه چیز را ماست‌مالی کرد و از زیر بار انجام وظیفه خود شانه خالی کنند.
احتمال سوم هم اینکه آقایان اصلا وقت روزنامه خواندن ندارند و حسابی مشغول خدمت به خلق‌ا... هستند و حتی وقت سر خاراندن ندارند چه برسد به پرداختن به موضوعی که با هزار زحمت سوژه‌یابی شده و در یک بازه زمانی چند روزه، تبدیل به گزارشی میدانی شده است.
باید گفت گاهی رسانه با نگاه تیزبین خود موضوعاتی را رصد می‌کند که شاید از نگاه مدیران و مسئولان
جا مانده باشد یا آن‌قدر در آن ریز نشده باشند که به عمق فاجعه پی ببرند.
موضوع تسبیح‌هایی که از مواد دست‌دوم بازیافتی و آلوده در کارگاه‌های زیرپله‌ای تولید می‌شود و در بازار بزرگ سوغاتی مشهد به فروش می‌رسد، اصلا مسئله‌ پیش پا افتاده‌ای نیست و نمی‌توان از کنار آن به‌سادگی عبور کرد. با یک حساب سرانگشتی مطمئنا ابعاد نگران‌کننده‌ آن را بهتر درمی‌یابیم. اگر آمار رسمی سفر سالانه زائران و گردشگران داخلی و خارجی به مشهد را 25میلیون نفر درنظر بگیریم و خیلی خوش‌بینانه فرض کنیم از هر 5نفر یک نفر فقط یک تسبیح آلوده می‌خرد، یعنی هرسال جان 5میلیون نفر به خطر می‌افتد و کسی هم عین خیالش نیست.
در واقع ما با یک بازار بسیار بزرگ و سودآور روبه‌رو هستیم که بخشی از آن آلوده است و خواه‌ناخواه، زائران و گردشگران با خود بیماری را به سوغات می‌برند و نمی‌دانند برخی ناخوش‌احوالی‌ها از کجا آمده است.
سؤال اینجاست، آیا این وضعیت در شأن شهر امام هشتم(ع) است؟ آیا مدیرانی که به‌دنبال گسترش گردشگری مذهبی هستند تابه‌حال به این بخش از قضیه توجه کرده‌اند؟
روی سخنم اول با زائران و گردشگران است که در هنگام خرید باید درباره سلامت کالا از فروشنده سؤال کنند و بدانند که هر ارزانی‌ای بی‌‌دلیل نیست. دوم از استاندار محترم، فرماندار محترم، مدیرکل محترم تعزیرات، رئیس محترم اداره بهداشت، رئیس محترم اتحادیه مربوطه و دیگر محترم‌ها درخواست می‌کنم به‌طور جدی به موضوع ورود کنند و جلو فاجعه‌ای را که نرم و آرام در حال شکل‌گیری است بگیرند. دیگر رسانه‌ها نیز با پرداختن به این موضوع، باعث آگاهی‌بخشی به جامعه و اجبار مسئولان به اقدام مناسب می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->