سرخط خبرها

بدون مجوز ممنوع

  • کد خبر: ۴۷۷۱
  • ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
بدون مجوز ممنوع
رئیس خدمات‌شهری از جمع‌آوری ایستگاه‌های فوری در ایام عزاداری خبر داد

فاطمه سیرجانی
خبرنگار شهرآرامحله

علاوه‌بر تابلوها و بنرهایی که متناسب با حال‌وهوای ماه محرم و صفر بر درو‌دیوار شهر نصب می‌شود. خیمه‌های حسینی و ایستگاه‌های‌صلواتی نیز با هدف ترویج نذر و فرهنگ حسینی در کوچه‌ها و محله‌ها مستقر می‌شود. پاتوق‌های دینی که نقشی چندسویه را ایفا می‌کنند؛ هم رابطه مردمی را قوت می‌بخشند و هم در تحکیم  باورها و اعتقادات سهیم هستند. باتوجه به در پیش بودن تاسوعا و عاشورای حسینی گفت‌وگویی کوتاه با مهندس احمد پوریایی، رئیس خدمات‌شهری منطقه داشتیم تا در جریان روند اجرا و کم و کیف این ایستگاه‌ها قرار بگیریم. 

جناب مهندس، قطعا استقرار و برپایی ایستگاه‌های‌صلواتی باید در قبال گرفتن مجوز انجام شود. در رابطه با روال برپایی ایستگاه‌ها توضیح می‌دهید؟  
درخواست‌ هیئت‌های مذهبی ابتدا در شورای این هیئت ثبت می‌شود، سپس طی معرفی‌نامه به شهرداری ارسال می‌گردد. طبق معرفی‌نامه، شوراهای هیئت‌های مذهبی مسئولیت برپایی ایستگاه‌صلواتی در ایام و مناسبت‌های خاص را عهده‌دار هستند و علاوه بر این باید تأیید سازمان آتش‌نشانی، نیروی‌انتظامی، پلیس راهور و مرکز بهداشت را داشته باشند. به‌همین‌خاطر بعد از ثبت درخواست تأیید، به این سازمان‌ها و ارگان‌ها ارجاع داده می‌شوند.

بااین حساب این موضوع نظارت خیلی از ارگان‌ها را می‌طلبد؛
همین طور است. به‌غیر از استعلام‌هایی که برای ارائه مجوز گرفته می‌شود، 24ساعت بعد گروهی متشکل از کارشناسان خدمات شهری و مرکز بهداشت شماره2 از مکان برپایی ایستگاه بازدید می‌کنند، البته باتوجه به اینکه در ایستگاه‌ها چای، شربت، شیرکا‌کائو و... توزیع می‌شود ضرورت دارد بر روند کار به‌لحاظ بهداشتی نظارت کامل صورت گیرد تا جلو خطرات احتمالی گرفته شود. نحوه خدمات ایمنی و بهداشتی، بعدازظهرها که معمولا ساعت فعالیت ایستگاه‌هاست بررسی می‌شود و در صورت مشاهده هر موردی به مسئول برپایی ایستگاه اخطار داده می‌شود.

تصور می‌شود تعداد ایستگاه‌ها امسال نسبت‌به سال‌های گذشته بیشتر شده است، آماری دارید؟  
 معمولا از روزهای پایانی ماه ذیحجه تقاضا برای برپایی ایستگاه‌های‌صلواتی صورت می‌گیرد. آمار درخواستی برای برپایی این ایستگاه‌ها تا امروز حدود 55ایستگاه بوده که بیشترین آن‌ها مربوط به ناحیه3 شهرداری بوده است. طبرسی‌شمالی، پنجتن ، میثم و همچنین در نواحی یک و 2 نیز برای محدوده‌هایی چون طبرسی‌جنوبی، بولوار نبوت و فرعی‌های محلات تقاضا برای برپایی ایستگاه‌صلواتی در دهه اول محرم زیاد بوده است.

ایستگاه‌ها مدت مشخصی برای استقرار دارند؟
 بازه زمانی که برای برپایی ایستگاه‌ها درخواست می‌شود معمولا از روز اول محرم تا 10 الی 11این ماه است. همچنین دهه آخر صفر‌ دوباره پروسه درخواست مجوز باید سپری شود. ارائه مجوز منوط به نداشتن شاکی خصوصی است.

وجود این ایستگاه‌ها باتوجه به رفت‌وآمد زیاد در این محدوده موجب گره ترافیکی نمی‌شود؟  
برپایی ایستگاه‌های‌صلواتی در خیابان‌های اصلی به واسطه گره‌های ترافیکی که ایجاد می‌کند، محدود شده است. به‌خصوص برای خیابان طبرسی به‌سبب وجود‌ ایستگاه‌های بی‌آرتی و محدودیت‌های ترافیکی مجوز با شرایط خاص داده شده است. در پیاده‌روها هم با رعایت 50درصد معبر برای تردد مجوز صادر می‌شود. با این حال برای اطمینان بیشتر به جز بازدید و بررسی اولیه برای تأیید و ارائه مجوز، بعد از جانمایی ایستگاه بازدید دوم جهت بررسی مجدد وضعیت ترافیکی از سوی کارشناس ترافیکی منطقه صورت می‌گیرد.

با این حال باز هم در ایام شلوغ عاشورا و تاسوعا مشکلات ترافیکی باقی است
 در واقع مشکل ما با ایستگاه‌هایی که تحت‌نظارت و با مجوز فعالیت دارند، نیست. بلکه مشکل زمانی ایجاد می‌شود و ممکن است در برخی موارد دردسرساز باشد که بدون مجوز اقدام به برپایی ایستگاه می‌کنند. این اتفاق به‌خصوص در شب‌های تاسوعا و عاشورا بیشتر مشاهده می‌شود. ایستگاه‌هایی که 24ساعته و بدون هماهنگی و درخواست رسمی برپا می‌شوند ممکن است موجب ایجاد ترافیک و مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان بشوند که درصورت تشخیص این مورد با احترام کامل جمع‌آوری خواهند شد.

آیا خدمات‌شهری برای این ایام خدمات ویژ‌ه‌ای هم دارد؟
کل نیروها به‌حالت آماده‌باش در شیفت‌های کاری تقسیم‌بندی می‌شوند. بخشی از آن‌ها در طول مسیر برپایی ایستگاه‌های‌صلواتی خصوصا آن‌هایی که نذری دارند، جهت نظافت و ارائه خدمات در محل حضور دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->