کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم بلینکن برای گفتگو درباره رفح و اسرای صهیونیست به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند اوکراین از بیم حمله بلاروس ۲ بیمارستان را تخلیه کرد تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

اختلاف نظر علی لاریجانی با شورای نگهبان به کجا خواهد رسید؟

  • کد خبر: ۸۴۵۶۸
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
اختلاف نظر علی لاریجانی با شورای نگهبان به کجا خواهد رسید؟
اظهارات اخیر هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی، دیروز واکنش وی را به دنبال داشت. آیا پرونده اختلاف نظرسیاسی علی لاریجانی و شورای نگهبان همچنان باز می‌ماند؟

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی لاریجانی در بخش‌هایی از نامه روز گذشته خود خطاب به طحان نظیف، نوشت: «جناب عالی، در مصاحبه اخیر، درباره اعلام عمومی دلایل عدم احراز صلاحیت نامزد‌ها فرمودید چنین کاری شرعا و قانونا ممکن نیست، زیرا به حیثیت افراد، که امری محترم است، لطمه وارد می‌کند. این سخن به طور کلی درست است. اما درباره افرادی نظیر حقیر، که خود درخواست علنی کردن آن را دارم، وجاهت ندارد و مسئولیت آن برعهده شورای نگهبان نیست. ضمنا این گونه بیانات شما ابهام‌های دیگری نیز ایجاد می‌کند و شفاف کردن موضوع را بیش از پیش ضروری می‌سازد. این مطلب درباره نهاد‌ها و دستگاه‌هایی که در این تصمیم شورا مشارکت داشته اند نیز صادق است. جناب عالی جوان تحصیل کرده و متدینی هستید. از ابتدای خدمت در نظام اسلامی، مراقب باشید در بیان و عمل خود به کسی ظلم نکنید، حتی به نحو ایهام.»

طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه ۲۴ مهر، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات پیشین علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس، و محرمانه بودن دلیل رد صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: برای همه کسانی که وارد انتخابات می‌شوند احترام قائل هستیم و دلایل رد صلاحیت را به خودشان اعلام می‌کنیم. در ضمن ما استعلامات را از دستگاه‌ها می‌گیریم که در آن دستگاه‌ها هم موضوع، محرمانه است. در عین حال توضیحات را خدمت ایشان گفته ایم.

سابقه تاریخی یک اختلاف نظر

صلاحیت لاریجانی، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان احراز نشد و از آن زمان درباره این موضوع، بحث‌های دامنه داری میان وی و اعضای این شورا آغاز شده که تا کنون نیز ادامه داشته است. به دنبال اصرار لاریجانی مبنی بر اعلام دلایل احرازنشدن صلاحیتش، سرانجام طحان نظیف، در نخستین نشست خبری مردادماه خود در سال جاری، از ارسال نامه دلایل احراز نشدن صلاحیت لاریجانی به وی خبر داد و در این باره گفت: مواردی که آقای لاریجانی درخواست دادند، به ایشان منعکس شده است. اما این اظهارات بلافاصله با واکنش لاریجانی همراه شد و وی در بیانیه ای، از شورای نگهبان خواست که مهر محرمانه نامه اعلام دلایل احراز نشدن صلاحیتش را بردارد.

او در این باره نوشت: «سخنگوی محترم آن شورا اعلام فرمودند دلایل احراز نشدن صلاحیت این جانب را اعلام کرده اید. متأسفانه نامه‌ای که به تازگی برای این جانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق این جانب به دلیل محرمانگی قانونا قابل انتشار نیست؛ مرحمت فرمایید مُهر محرمانه نامه را حذف کنید تا بتوانم نامه شورا را برای اطلاع عموم علنی کنم.»

این بیانیه لاریجانی، اما تا اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری اش در روز شنبه ۲۴ مهر، بی جواب ماند و طحان نظیف در خصوص برداشته شدن مهر محرمانه نامه لاریجانی گفت: حیثیت افراد برای شورای نگهبان مهم است. حال پرسش این است که آیا رئیس سابق مجلس می‌تواند دلایل اعلامی شورای نگهبان مبنی بر عدم احراز صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری گذشته را علنی کند یا نه.

لاریجانی می‌تواند دلایل احرازنشدن صلاحیت خود را اعلام کند

نجات ا... ابراهیمیان، عضو و سخنگوی پیشین شورای نگهبان، درباره نامه لاریجانی به سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اعلام عمومی دلایل احرازنشدن صلاحیتش به «ایلنا» گفت: به نظر من، این از حقوق آقای لاریجانی است که دلایل عدم احراز صلاحیتش را اعلام کنند. به گزارش «ایلنا»، وی با بیان اینکه آقای لاریجانی می‌توانند خودشان دلایل رد صلاحیت را اعلام کنند، گفت: ازآنجایی که آقای لاریجانی یک شخص است، نه یک اداره یا سازمان، علنی کردن این دلایل، افشای اسناد طبقه بندی شده نیست.

مسئله مربوط به احراز صلاحیت هم یک مسئله مربوط به حقوق افراد است؛ در نتیجه آقای لاریجانی می‌تواند دلایل احرازنشدن صلاحیت خود را اعلام کند؛ فکر نمی‌کنم مهر «محرمانه» مانعی در این زمینه تلقی شود. با نظر به این تحلیل قانونی، حال باید منتظر ماند و دید که آیا لاریجانی سرانجام، دلایل احراز نشدن صلاحیت خود را علنی خواهد کرد یا همچنان مجادله کلامی او با شورای نگهبان بر سر دلایل عدم احراز صلاحیتش ادامه خواهد داشت و این پرونده همچنان مفتوح خواهد ماند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->