وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

هنری که جدی گرفته نمی‌شود

  • کد خبر: ۸۶۵۲
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
هنری که جدی گرفته نمی‌شود
برگزاری رویداد‌های تصویرگری در گرو همدلی هنرمندان این رشته
افخمی| چند سالی می‌شود که نیمه آبان به‌عنوان هفته تصویرگری در تقویم سالانه تصویرگران به ثبت رسیده است، از این‌رو هرساله انجمن تصویرگران ایران در آبان، رویدادهایی، چون نمایش آثار سالانه اعضای انجمن و کارگاه‌های آموزشی را در تهران برگزار می‌کند، اما در سال‌های اخیر هیچ زمان در هفته تصویرگری، اتفاق برجسته‌ای برای هنرمندان این رشته در مشهد روی نداده است. نبود انجمنی مستقل برای رشته تصویرگری و توجه نکردن مسئولان مربوط به این رشته را می‌توان از دلایل اصلی غفلت از این رویداد در مشهد دانست. امسال نیز فقط موسسه آموزش‌عالی فردوس برای هفته تصویرگری برنامه‌هایی، چون سخنرانی‌های علمی، کارگاه‌های تخصصی و نمایشگاه آثار تصویرسازی استادان، دانشجویان و هنرمندان تصویرگر را تدارک دیده است؛ اتفاقی که برای قدم اول خوب است، اما همچنان راضی‌کننده نیست.

رقابت‌های ناسالم
سارا دستمالچیان، نبود انجمنی مستقل و دورهم جمع نشدن هنرمندان را دلیل کم‌رونق برگزار شدن هفته تصویرگری در مشهد می‌داند. به نظر این تصویرگر، هنرمندان مشهدی کار گروهی را بلد نیستند و رقابت ناسالمی میان آن‌ها درجریان است، از این‌رو هر زمان می‌خواسته‌اند انجمنی تشکیل دهند، دلخوری پیش آمده و انجمن منحل شده است.
او با اشاره به برنامه‌های هفته تصویرگری تهران، از تعامل خوب هنرمندان این شهر با یکدیگر می‌گوید: هنرمندان تهرانی در یک محیط منسجم هنری هستند و می‌توانند با افراد حرفه‌ای مراوده داشته باشند، از این‌رو سریع‌تر پیشرفت می‌کنند، اما متاسفانه برای رشته تصویرگری در مشهد، کسی دلسوزی نمی‌کند تا شاهد پیشرفتی باشیم.

در مشهد درباره تصویرگری آگاهی وجود ندارد
ملیحه کامیاب نیز دلایل کم‌رونق بودن برنامه‌های هفته تصویرگری در مشهد را این‌گونه توضیح می‌دهد: هفته تصویرگری چندسالی است که برگزار می‌شود؛ به همین علت هنوز در مشهد درباره آن آگاهی وجود ندارد و آن‌قدر جدی گرفته نمی‌شود. این تصویرگر نیز به نبود انجمنی مستقل برای این رشته اشاره می‌کند و از ضعف روحیه کار تیمی و حمایت نکردن هنرمندان از یکدیگر در مشهد می‌گوید: اگر تصویرگری جدی گرفته شود و سازمان‌هایی، چون حوزه هنری که انجمن‌هایی برای نقاشی و پویانمایی تشکیل داده‌اند پای کار بیایند، انجمن تصویرگری می‌تواند تشکیل شود و باپرجا بماند. به نظر او فضای تصویرگری مشهد، زمانی بهبود می‌یابد که هنرمندان آن ذهنی سازنده داشته باشند و همکارانشان را رقیب خود ندانند.

چالشی از نوع آموزش
مژگان طائی‌نیا نگاه مثبت‌تری به فضای تصویرگری مشهد دارد. او در ابتدای صحبت‌هایش به برگزاری همایش‌های هفته تصویرگری به کوشش موسسه آموزش‌عالی فردوس در سال جاری اشاره می‌کند و این اتفاق را بعد از چند سال رکود برگزاری رویداد‌های تصویرگری در مشهد، به فال نیک می‌گیرد. این تصویرگر نیز با بیان این نکته که همه تصویرگران پاتوق مشخص و مکانی برای تبادل‌نظر ندارند، ابراز امیدواری می‌کند که به‌زودی انجمنی مستقل برای تصویرگری تشکیل شود تا تصویرگران تازه‌کار و باتجربه بتوانند آنجا به بحث و تبادل‌نظر بپردازند و درکنار هم رشد کنند. این هنرمند بزرگ‌ترین چالش تصویرگران مشهدی را آموزش و سطح کیفی کار و تکنیک آن‌ها می‌داند. به نظر او برگزاری کارگاه آموزشی و افتتاح چندین آموزشگاه خوب تصویرگری در دو سال اخیر، سرفصل اتفاقات خوبی در مشهد بوده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->