امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ در هفتمین نشست «پای حرف مردم» رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد پس از بازدید یک ساعته از گوشه و کنار شهرک انقلاب در منطقه سیدی در مسجد حمزه (ع) حضور پیدا کرد تا علاوه بر بررسی مشکلات اهالی این منطقه و پاسخگویی به سؤالات شهروندان، بخشی از برنامه مدیریت شهری برای رفع دغدغههای مردم را تبیین کند.
طبق روال گذشته این نشست ها، در ابتدای جلسه امام جماعت مسجد و رئیس شورای اجتماعی محله برخی از مسائل و مشکلات محله را بازگو کردند و در ادامه برخی از شهروندان درخواست هایشان برای بهبود شرایط را با نماینده خود در شورای اسلامی شهر در میان گذاشتند.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد پس از بررسی تک تک درخواستهای شهروندان گفت: شورای ششم خود را متعهد به حل مسائل و دغدغههای شهروندان میداند و تمرکز خود را بر مناطق حاشیه شهر گذاشته است.
ایمان فرهمندی افزود: بی شک عقب ماندگی در ارائه خدمات در حاشیه شهر به وجود آمده است و نتیجه آن تفاوت امکانات در برخی از نقاط شهر است؛ این موضوع مسئولیت ما را بیشتر میکند تا بتوانیم این توازن را ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه این عقب ماندگی در طول دورهای طولانی ایجاد شده است و در مدت زمان کوتاه نمیتوان این مشکلات را حل کرد، ادامه داد: شورای شهر باید با برنامه ریزی شیب اعتبارات و امکانات را به شکل محسوسی به سمت این مناطق شهری تغییر دهد تا بتوانیم فاصله را کمتر کنیم و در دوره ده ساله این تعادل را برقرار کنیم.
وی افزود: اولین مصوبه شورای ششم مصوبه اختصاص اعتبار ده میلیارد تومانی برای هفتادمحله کم برخوردار بود که برای حل مسائل و گرفتاریهای روزمره مردم در این محلات در نظر گرفته شد.
فرهمندی با بیان اینکه این اعتبارات براساس نیاز مردم و اعلام شورای اجتماعی محله و معتمدهای محله برنامه ریزی شده است، افزود: پس از تحقق این اعتبارات در صورت لزوم اعتبار ده میلیارد تومانی دیگری برای حل مشکلات باقی مانده مردم در نظر گرفته میشود. وی با اشاره به اینکه فهرست مشکلات و پروژهها برای همه این هفتاد محله احصا شده است، اظهار کرد: امیداوریم تا پایان بهار ۱۴۰۱ کلنگ اولین پروژههای مورد نیاز مردم زده شود و تا پایان سال شاهد بهره برداری از آنها در محلات حاشیه شهر باشیم.
وی کیفیت ناوگان اتوبوس رانی در این منطقه را بهتر از دیگر محلات حاشیهای دانست و افزود: به تازگی در این محله اتوبوسهای جدید جایگزین اتوبوسهای فرسوده شده اند.
وی در واکنش به درخواست شهروندان برای تغییر ناوگان حمل و نقل عمومی از مینی بوس به اتوبوس اظهار کرد: درسالهای گذشته تولید اتوبوس در کشور به شدت کاهش پیدا کرده و مدیریت شهری چارهای جز خرید مینی بوس برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان نداشته است. علاوه بر این از لحاظ قیمتی به ازای خرید هر اتوبوس میتوان سه دستگاه مینی بوس تهیه کرد؛ بنابراین مجبوریم هزارو ۸۰۰ اتوبوس و مینی بوس را که داریم در مناطق مختلف شهر توزیع کنیم. فرهمندی تصریح کرد: در برنامه ریزی شهری نمیتوانیم در محلهای خاص فقط اتوبوس استفاده کنیم و در محلهای دیگر فقط مینی بوس و باید این توزیع عادلانه و ترکیبی از این دو وسیله نقلیه عمومی شود.
عضو شورای شهر در زمینه اصلاح مسیر برخی خطوط بیان کرد: براساس تجربه ده ساله کار در سازمان اتوبوس رانی، مردم کار و زندگی را با این مسیرها تنظیم کردند و تغییر آن نیازمند موافقت مردم است؛ بنابراین تجربه نشان میدهد تغییر مسیر اتوبوس برای مردم مشکل ایجاد میکند.
شهردار منطقه ۷ مشهد نیز با اشاره به درخواست شهروندان مبنی بر احداث استخر در این محله گفت: احداث استخر وظیفه ذاتی شهرداری نیست و وزارت ورزش و جوانان باید در این حوزه ورود پیدا کند. شهرداری در سالهای گذشته به این حوزه ورود پیدا کرد که تجربه موفقی نداشت؛ زیرا هزینه نگهداری این مجموعه بسیار زیاد است؛ بنابراین احداث استخر از اولویتهای برنامه های شورا و شهرداری خارج است.
حسین فرهادیان با بیان اینکه زمینی خاکی در انتهای خیابان سپاه وجود دارد که تا انتهای سال آن را با اعتبار یک میلیارد تومانی به پارک خطی این منطقه متصل خواهیم کرد، افزود: برای آسفالت معابری که بیش از چهار سال از آسفالت آنها گذشته است نیز برنامه ویژهای داریم. وی با تأکید بر اینکه گیاهانی که مأمن معتادان باشند هرس میشوند تا مشکلات امنیتی منطقه رفع شود، اظهار کرد: ساخت و ساز غیر مجاز یکی دیگر از مشکلات این منطقه شهری است. با توجه به تسهیل صدور سند مشکلی برای دریافت سند وجود ندارد.
شهردار منطقه ۷ تصریح کرد: اتصال به اگو در بسیاری مناطق باقی مانده است. این بهانه وجود داشت که شهرداری مجوز شکافت آسفالت و اتصال آن به اگو را به دلیل عدم دریافت پایان کار صادر نمیکرد، با وجوداین از سال گذشته در شهرداری منطقه مقرر کردیم که هرکسی که مجوز طرح اگو را دریافت کند، حتی اگر پروانه و پایان کار نداشته باشد، مجوز آسفالت شکافی را دریافت کند؛ زیرا سلامتی مردم اولویت ماست.
فرهادیان با بیان اینکه کال تنباکوچی که از میان پارک طرق عبور میکند یکی از مشکلات بزرگ مردم شهرک انقلاب و عسکریه است، افزود: شهرداری کف سازی و بدنه سازی این منطقه را تا شهرک ابوذر انجام داده، اما برای قسمتی از این کال در داخل پارک طرق اقدامی انجام نشده است. با توجه به اینکه فاضلاب انشعاباتی که به اگو متصل نشده اند به کال تنباکوچی ختم میشود، این موضوع باعث ایجاد بوی بد در این مناطق میشود. وی با اشاره به اینکه امسال اعتباری مناسب برای بهسازی این کال در نظر گرفته شده است و طرح آن آماده اجراست، بیان کرد: امیدواریم تا آخر امسال بهسازی کال تنباکوچی در پارک طرق به سرانجام برسد. علاوه بر این اقدام با راه اندازی تصفیه خانه در پارک غدیر این بوی بد از مجموعه شهرک انقلاب و عسکریه برچیده میشود.
نماینده سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد در این نشست در پاسخ به درخواستهای شهروندان برای سرویس دهی برخی خطوط در این منطقه گفت: خط ۷۱.۱ از خطوط محوری است که پایانه صبا را به پایانه انقلاب اسلامی متصل و اتصال ساکنان این مناطق به حرم مطهر رضوی، چهارراه لشکر و دیگر مناطق مرکزی شهر را فراهم میکند.
محمد مهدی براکویی با بیان اینکه در دو، سه ماه گذشته تغییر نوع ناوگان و نوسازی اتوبوسهای منطقه سیدی در دستور کار قرار گرفت، افزود: بر این اساس پانزده دستگاه اتوبوس در این خطوط نوسازی شده و ۱۰ دستگاه در خط ۷۴ نیز افزوده شده است.