اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

گزارشی از مشکلات محله پنجتن مشهد

  • کد خبر: ۱۰۹۱۱۹
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
  • ۲
گزارشی از مشکلات محله پنجتن مشهد
بررسی مشکلات خیابان پنجتن مشهد، محله‌ای پرتردد که ساکنانش از نبود برخی امکانات ساختاری رنج می‌برںد.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ محله پنجتن در محدوده شمالی مشهد قرار گرفته است؛ محله‌ای وسیع و البته پرتردد که در هر ساعت از شبانه روز می‌توان شلوغی را در کوچه و خیابان‌های این محل نظاره کرد.

قدم به قدم در حاشیه خیابان مغازه و فروشگاه‌های مختلف قرار دارد؛ از موادغذایی تا پوشاک، لوازم آرایشی و.... این موضوع نشان دهنده این است که اهالی محل برای خرید مایحتاج و وسایل، همه چیز در دسترسشان است، اما مشکلات این محله موضوع‌های دیگری است که سال‌ها روی زمین مانده است.

معضل اصلی ابتدای خیابان پنجتن که حتی نیاز به گفتگو با اهالی نیز ندارد، خیابان باریکی است که در دو طرف آن، خودرو‌ها پارک کرده اند و فقط یک لاین برای رفت و یک لاین برای برگشت خودرو‌ها در نظر گرفته شده است. البته به علت وجود انبوه مغازه ها، تعداد پارک‌های دوبل و مورب نیز در این خیابان کم نیست که هرکدام از این پارک‌های سهل انگارانه گره ترافیکی این محله را کورتر می‌کند.

واضح است که ابتدای خیابان پنجتن یا درست بگوییم ورودی آن، نیازمند عقب نشینی است. زیرا حتی پیاده رو‌ها نیز باریک است و سختی تردد در آن با وجود موتور‌های پارک شده کسبه، دوچندان می‌شود.

ترافیکی که چندساعت قفل می‌شود

غلامی یکی از جوانانی است که در حاشیه ابتدای خیابان پنجتن مغازه دارد و به گفته خودش، ساعات و زمان ترافیک این محل را به خوبی می‌شناسد و در این ساعت‌ها ترجیح می‌دهد پیاده رفت وآمد کند.

او ادامه می‌دهد: به جای اینکه بگوییم چندبار ترافیک در این محله قفل می‌شود، باید بگوییم چندساعت قفل می‌شود. باور کنید در این زمان‌ها از ابتدا تا انتهای خیابان پنجتن، باید یک ساعت در ترافیک بمانیم.

او از سرقت‌های زیاد در این محله گلایه دارد و می‌گوید: این محله به طرح اگو وصل نیست، اما بوی نامطبوع فاضلابی را که از بالاشهر می‌آید، ما باید تحمل کنیم. کاش مسئولان به این وضع رسیدگی می‌کردند.

معضل محله؛ حضور اراذل و اوباش

مهمان دوست مغازه شیشه بری دارد. بزرگ شده همین محل است و همان طور که شیشه‌ها را اندازه گیری می‌کند، برخلاف برخی گلایه‌های دیگر، می‌گوید: از نظر من این محله مشکلات آن چنانی ندارد. پیاده رو‌ها سامان دهی نشده بود که در حال انجام است، اما یک معضل اساسی همچنان در این محله وجود دارد و آن هم وجود اراذل و اوباش است. وقت و بی وقت اینجا درگیری و نزاع ایجاد می‌کنند.

از مشکلات این محله فراری شده ایم

خانم دهنوی هم یکی از ساکنان این محله است. با او که هم کلام می‌شویم، گاهی از بوی نامطبوع جوی آبی که در نزدیکی اش قرار گرفته است، به عنوان یکی از معضلات یاد می‌کند. ۱۰ سال است که از تهران به دلیل شغل همسرش به این محل مهاجرت کرده اند، اما حالا به جایی رسیده اند که می‌خواهند از مشکلات فرار کنند.

خانه شان را به فروش گذاشته اند، اما معتقد است حتی اگر فروخته نشود نیز از این محل می‌روند. او می‌گوید: این محله به طرح اگو وصل نیست و این آب کثیف با بوی ناخوشایند آزارمان می‌دهد. همین چند دقیقه‌ای که منتظر نوه ام هستم، حالم دارد به هم می‌خورد.

او نبود پل عابرپیاده را معضل دیگر این محله می‌داند. زیرا بار‌ها با چشم خودش تصادف مردم با خودرو‌ها را شاهد بوده است.

او ادامه می‌دهد: به علت نبود پل عابرپیاده در این خیابان، خیلی تصادف می‌شود. خودرو‌ها با سرعت عبور می‌کنند و از طرف دیگر، برای من و هم سن وسالانم که دچار پادرد هستیم و آهسته حرکت می‌کنیم، گذر از این خیابان مشکل است.

ضمن اینکه بچه مدرسه ای‌ها نیز باید خودشان از این خیابان عبور کنند که خطرناک است. همسایه مان بر اثر تصادف در همین خیابان فوت شد و دو بچه اش یتیم شدند.

نیمکت‌های فرسوده بر اثر استفاده نادرست

یک ماه است که نیمکت‌های چوبی در پیاده رو‌های پنجتن برای استراحت رهگذران نصب شده، اما تعدادی از آن‌ها جمع شده است و چوب برخی دیگر از نیمکت‌ها هم جدا شده و نیمکت آسیب دیده است.

امامی یکی از مغازه دار‌هایی است که یکی از نیمکت‌ها مقابل مغازه اش قرار دارد و وضعیت این نیمکت‌ها را به دلیل استفاده نادرست برخی مردم از آن‌ها می‌داند و می‌گوید: متأسفانه هنوز یک ماه از نصب این نیمکت‌ها نگذشته است که به این حال وروز افتاده اند. گاهی روی آن‌ها راه می‌روند یا با هر چیزی که دستشان باشد، به آن آسیب می‌زنند.

او با اشاره به اینکه تردد برخی معتادان و کارتن خواب‌ها باعث ایجاد سیمای نازیبایی در محل شده است، اضافه می‌کند: تقریبا نزدیک به انتهای خیابان پنجتن هستیم و به نسبت ابتدای آن کمتر دچار معضل ترافیک می‌شویم، اما ماشین‌های باربری که در حاشیه خیابان پارک می‌کنند، برای ما مشکل ایجاد می‌کنند.

تأخیر همیشگی اتوبوس

کارگران مشغول کنده کاری پیاده رو‌ها هستند و صدای ابزارشان نمی‌گذارد که در ایستگاه اتوبوس صدا به صدا برسد. محبی از تأخیر همیشگی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای اتوبوس خط ۴۶ در این محله گلایه می‌کند و می‌گوید: به نظر می‌رسد تعداد اتوبوس‌ها نیز کم است. ضمن اینکه سایه بان یا شیشه برخی ایستگاه‌های اتوبوس در این خیابان به سرقت رفته است.

راه حل ترافیک پنجتن در برنامه خروجی مشاور ترافیکی

شهردار منطقه ۴ مشهد در گفتگو با خبرنگار ما و با اشاره به اینکه برای حل مشکل ترافیکی محله پنجتن بار‌ها با شورای اجتماعی محلات این منطقه جلسه داشته ایم، اظهار کرد: راه حل این است که این خیابان یک طرفه یا تعریض شود، اما اهالی و کسبه برای هیچ کدام از این راهکار‌ها همکاری نمی‌کنند و یکی از دلایلشان این است که شاید کسب وکارشان از رونق بیفتد. البته حق هم دارند.

مجید نژادحسین بیان کرد: در نظر داریم مشاور ترافیکی به کار بگیریم تا به صورت تخصصی این مشکل ترافیکی را بررسی کنیم و تصمیم بگیریم. بی گمان اگر امسال به نتیجه برسیم که چه باید کرد، به رفع مشکل اقدام می‌کنیم. برنامه خروجی طرح مشاور ترافیکی را تا حدود دو ماه دیگر مطرح می‌کنیم.

وی اضافه کرد: برای بیشتر زمین‌های منطقه ۴ وارد مذاکره شده ایم، اما برخی از این زمین‌ها در اختیار ورثه قرار گرفته است و بعضی از این افراد در ایران نیستند یا فوت شده اند؛ بنابراین تعیین تکلیف سخت است، اما دو زمین تقریبا به نتیجه رسیده و پیش بینی کرده ایم که تعیین تکلیف شود.

بدون تصفیه خانه 

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب وفاضلاب مشهد نیز با بیان اینکه محله پنجتن و بخشی از محله رسالت و طبرسی تقریبا در یک پهنه قرار دارند که اکنون به هیچ کدام از تصفیه خانه‌های موجود مشهد سوار نمی‌شوند تا بتوانیم شبکه آن را ایجاد کنیم، اظهار کرد: اکنون مناقصه تصفیه خانه طبرسی را شروع کرده ایم و زمانی که به پیشرفت مناسبی برسد، شبکه جمع آوری محلی آن را شروع می‌کنیم.

مهدی حاجی آبادی بیان کرد: اگر تا پیش از اینکه تصفیه خانه داشته باشیم، شبکه جمع آوری محلی را ایجاد کنیم، کار بی فایده‌ای کرده ایم. ضمن اینکه فرایند ساخت تصفیه خانه سه سال طول می‌کشد.

تعمیر سازه ایستگاه‌های به سرقت رفته

مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوس رانی مشهد نیز درباره اتوبوس خط ۴۶ که در مسیر پایانه شهیدگمنام به پایانه شهیدطبرسی سرویس دهی می‌کند، گفت: این خط با چهارده دستگاه اتوبوس و سرفاصله زمانی ۹ دقیقه مشغول فعالیت است. به این دلیل که اتوبوس‌های این مسیر خط ویژه ندارند، در جریان عادی ترافیک هستند و ممکن است گاهی با تأخیر به ایستگاه برسند.

عباس اتحادی با اشاره به اینکه در ساعات شلوغی سعی می‌شود با کاهش سرفاصله اتوبوس‌ها در ابتدا و انتهای خط این تأخیر تا حدی جبران شود، بیان کرد: برنامه این است که از ماه آینده عملیات عمرانی تکمیل سازه ایستگاه‌های اتوبوسی که در این محله و دیگر نقاط شهر به سرقت رفته است، شروع شود و به جای آن از سازه‌ای استفاده می‌شود که امکان سرقتش به حداقل برسد.

چهار‌راه مشکلات در «پنجتن»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
0
1
خدا لعنتت کنه شهردار منطقه 4 الان یک سال از زمان این مقاله گذشته هنوز هیچ هیچ کاری نکردی پنچتن هنوز که هنوزه شلوغه ، کسبه اعتراض میکنن به درک ما اهل محل چیکار کنیم ، هر روز یک تصادف پیش میاد تو این خیابون باریک یک طرفه کنید تموم شه بره
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
0
0
لطفاً خیابان پنج تن را یک طرفه کنید به خدا خسته شدیم از این ترافیک و شلوغی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->