روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی‌بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

معضل زمین‌های خالی، مهم‌ترین گلایه اهالی مجیدیه مشهد است

  • کد خبر: ۱۰۸۶۹۹
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
معضل زمین‌های خالی، مهم‌ترین گلایه اهالی مجیدیه مشهد است
مجیدیه از محله‌های تازه تأسیس مشهد است و شاید از دور این گونه به نظر برسد که در این محله مشکلی وجود ندارد، اما حتی اگر ساکن این محله نباشید، در نگاه اول معضل وجود زمین‌های رهاشده و خاکی را می‌بینید.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ مجیدیه از محله‌های تازه تأسیس مشهد است و شاید از دور این گونه به نظر برسد که در این محله مشکلی وجود ندارد و در ظاهر خیابان کشی ها، آسفالت ها، پیاده رو‌ها و... درست و روبه راه است و از چاله و ترک‌های آسفالت محله‌های قدیمی در این محله خبری نیست، اما حتی اگر ساکن این محله نباشید، در نگاه اول معضل وجود زمین‌های رهاشده و خاکی را می‌بینید.

تعداد این زمین‌ها هم کم نیست که بشود ساده از کنار آن گذشت. آن قدر زیاد است که به راحتی محلی برای حضور معتادان شده است. البته برای بیان گلایه از این معضل، اهالی مجیدیه فقط نیمه خالی لیوان را نمی‌بینند، بلکه نیمه پر آن را هم مدنظر دارند و آن هم نکات مثبت این محله ازجمله آب وهوای خوب آن و خلوت بودن به نسبت مرکز شهر است، اما زمانی که مشکلات این محله به طور تمام وکمال رفع شود، بدون تردید اهالی از سکونت در این محله رضایت تمام عیاری دارند.

در ابتدا به چند زمین رهاشده در مجیدیه سرک می‌کشیم. هنوز از معتادان و کارتن خواب‌ها خبری نیست. چون در نیمه‌های روز به طور معمول مشغول جمع آوری ضایعات هستند. اما آثار حضورشان در خاک سیاه و دیوار‌های دوده گرفته ساختمان‌های کنار این زمین‌ها آشکار است. در کنار همه معایب این زمین‌های خالی، عابران و رهگذران با عبور از میان این زمین ها، به عنوان راه میان بر برای تردد استفاده می‌کنند.

حضور معتادان و سرقت در محله

به سراغ یکی از اهالی می‌رویم. آقای نوائیان مردی میان سال با مو‌های جوگندمی است. هشت سال پیش به این محل آمده و معتقد است که از آن سال تاکنون جمعیت مجیدیه چندین برابر شده است.

او می‌گوید: زمین‌های رهاشده در این محله به پاتوقی برای حضور معتادان و محل تردد اراذل و اوباش تبدیل شده است که البته بیشتر، شب‌ها حضور دارند. همین موضوع موجب شده است که شاهد سرقت نیز باشیم. سارقان هم از انباری منزلم سرقت کردند و هم دوچرخه ام را بردند.

زمین‌های رها، پارکینگ شده است

ستاری متصدی سوپرمارکت است و بیشترین مشکلی که از نظر او خیلی در این محله به چشم می ‎آید، زمین‌های رهاشده است. او می‌گوید: اگر کاربری این زمین‌ها فضای سبز است، باید مسئولان زودتر پیگیر این موضوع شوند. زیرا اکنون معتادان زیادی در این زمین‌ها رفت وآمد می‌کنند و جدا از آن، برخی شهروندان از این زمین‌ها به عنوان پارکینگ استفاده می‌کنند.

او در حالی که به تریلی پارک شده در یکی از زمین‌های خالی اشاره می‌کند، می‌گوید: این تریلی همیشه در این زمین روبه رو پارک می‌کند و علاوه بر گردوخاکی که به راه می‌اندازد، جدول‌های پیاده رو را نیز خراب می‌کند.

فضای سبز اندک برای جمعیت فراوان

انصاری امنیت و آسایش این محله را به دیگر نقاط شهر ترجیح می‌دهد، اما معضل اساسی را در کمبود فضای سبز منطقه می‌داند و ادامه می ‎دهد: به تازگی یک فضای سبز در محله ساخته شده است، اما به نسبت جمعیتی که به آن می‌روند، خیلی کوچک است، به طوری که بیشتر اوقات وقتی به آنجا می‌رویم، حتی جایی برای نشستن نیست و همیشه شلوغ است.

دغدغه نبود پل عابرپیاده

قدیری بانویی خانه دار است و دغدغه هایش از جنس مادرانه. در ایستگاه اتوبوس منتظر تعطیلی مدرسه دخترش نشسته است تا دستش را بگیرد و از خیابان بگذراند. او می‌گوید: معضل بزرگی که داریم، نبود پل هوایی در این خیابان است. هرروز پیش از اینکه دخترم از مدرسه تعطیل شود، به این سمت خیابان می‌آیم و منتظرش می‌مانم.

خط ۱۴.۱ پیش از این از صادقیه عبور می‌کرد، اما حالا مسیرش را تغییر داده اند و از نقویه عبور می‌کند. نمی‌دانیم علت این تغییر چیست. اگر مسیر را تغییر نمی‌دادند، دیگر نیازی نبود بچه‌ها از خیابان عبور کنند.

قدیری چندباری به راننده‌های اتوبوس در این باره اعتراض کرده است و آن‌ها هم اعلام کرده اند که باید مسئله را با ۱۳۷ در میان بگذارد، اما تاکنون پاسخی نگرفته است. او ادامه می‌دهد: فقط من این مشکل را ندارم، بلکه چند پدرومادر دیگر نیز هرروز می‌آیند تا برای عبور فرزندانشان از خیابان، آن‌ها را همراهی کنند.

خودرو‌ها در این خیابان باسرعت حرکت می‌کنند و متأسفانه بیشتر اوقات چراغ چهارراه‌ها چشمک زن است و به همین دلیل تصادف نیز زیاد می‌شود. اگر پل هوایی بسازند، نه تنها برای بچه ها، بلکه برای سالمندان و افراد دیگر نیز مفید است.

مسجد نداریم

آقای ناظمی هم چندسالی است که با پسرانش کسب وکار خواربارفروشی را در این محله به راه انداخته است. همان طور که بسته‌های پلاستیکی کوچک حاوی آجیل را وزن و پرس می‌کند، می‌گوید: با اینکه در این محله مجتمع هست، حسینیه یا مسجدی دیده نمی‌شود.

اخطار دادیم، مالکان مراجعه نکردند

شهردار منطقه ۱۲ مشهد در این باره و در پاسخ به شهرآرا، می‌گوید: برای بیشتر این زمین‌ها که باعنوان زمین‌های رهاشده شهرداری شناسایی می‌شوند. ماده ۱۱۰ قانون را اعمال کرده است و دستورات قضایی شورای بهداشت را نیز انجام داده ایم. برای بیش از ۹۰ درصد زمین‌های بزرگ مقیاس این اتفاق افتاده است و مالکان آن‌ها تاکنون سه اخطار قانونی و مهلت‌ها را دریافت کرده اند، اما مالکان مراجعه نمی‌کنند.

علی زینت بخش ادامه داد: زمانی که مالکان مراجعه‌ نمی‌کنند، شهرداری باید از محل اعتبارات باعنوان ماده ۱۱۰، دورتادور آن زمین را دیوار کند که البته این کار به صرف و صلاح شهرداری نیست.

زیرا آن قدر بودجه در اختیار نداریم که زمین‌های دوسه هزارمتری را دیوار کنیم. با این حال وظیفه قانونی شهرداری در قبال این موضوع انجام شده است، اما مالکان مراجعه نکرده اند و در این زمینه خلأ قانونی داریم. ضمن اینکه گاهی دیده شده که مالکیت این زمین‌ها شخصی بوده، اما کاربری آن مربوط به دستگاه است.

وی درباره سرانه فضای سبز این منطقه، اظهار کرد: از زمانی که به عنوان شهردار در این منطقه شروع به فعالیت کردم، حدود شش بوستان در منطقه ۱۲ ساخته شده و به بهره برداری رسیده و به همین نسبت، سرانه فضای سبز منطقه یک تا دو درصد افزایش پیدا کرده است.

زینت بخش با بیان اینکه به طور کلی سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی اجرای پل عابرپیاده را انجام داده و جانمایی آن نیز برعهده سازمان ترافیک است، اضافه کرد: طرح بزرگراه جنوبی شهر مشهد از دیگر پروژه‌هایی است که در این منطقه ادامه پیدا می‌کند و میدان نمایشگاه را به کمربند جنوبی مشهد وصل می‌کند که این موضوع، تأثیرات مثبت و مستقیمی در بولوار مجیدیه خواهد داشت.

تغییر مسیر اتوبوس، برای ایمنی بیشتر

مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوس رانی مشهد با بیان اینکه تغییر مسیر خط ۱۴.۱ از زمانی که از میدان نمایشگاه، بولوار جدیدی به سمت مجیدیه باز شده، اتفاق افتاده است، اظهار کرد: به علت ناایمن و خطرناک بودن چرخش اتوبوس‌ها در انتهای بولوار صادقیه و پیشگیری از وقوع حوادث، این تغییر مسیر اتفاق افتاده است.

عباس اتحادی بیان کرد: اکنون خط ۱۴.۱ از تقاطع رحمانیه-صادقیه، گردش به راست می‌کند و به ترتیب وارد بولوار نقویه و مجیدیه می‌شود. درصورتی که مشکل ایمنی انتهای بولوار صادقیه رفع شود، مسیر اتوبوس به حالت سابق بازمی گردد.

مشکلات آشنای یک محله نسبتا نوپا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->