به گزارش شهرآرانیوز، آیتالله سیداحمد علمالهدی در خطبه عبادی نماز جمعه این هفته که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۰۲ سوره مبارکه آلعمران اظهار کرد: کلام ما در خطبه اول درباره تقوای عملی بود. بزرگترین معرفی که در قرآن نسبت به تقوای عملی وجود دارد، این است که تقوای عملی را حق تقوای الهی معرفی میکند و میفرماید «یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا الله حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ اِلَّا وَ أَنتُم مُسلِمُون» یعنیای افرادی که ایمان آوردید، تقوای الهی را بهگونهای در پیش بگیرید که شایسته ذات اقدس پروردگار باشد.
وی افزود: در روایتی آمده که فردی از امام صادق (ع) درباره معنای عبارت «حَقَّ تُقاتِه» پرسید و حضرت فرمود «یُطاعَه فَلا یُعصی یُذکَرُ وَ لایُنسی وَ یُشکَرُ وَلا یُکفَر» یعنی حق تقوای الهی این است که خدا اطاعت شود بدون معصیت، از او یاد شود بدون فراموشی و به او ایمان آورده شود بدون کفر و به همین خاطر است که امام صادق (ع)، تقوای عملی را مصداق حق تقوا میدانند.
امامجمعه مشهد در تشریح ابعاد تقوا خاطرنشان کرد: تقوا دو بعد دارد؛ در بعد نرمافزاری آن، انسان تسلیم در برابر خدا خواهد بود و این الزاماً به معنای آن نیست که به ادای شهادتین و مسلمان شدن ختم شود بلکه تسلیم در برابر پروردگار به این معناست که فرمان پروردگار و آن چه مورد امر اوست، محبوبترین هدف برای انسان باشد؛ مثلاً وقتی فرمود نماز، پرداخت زکات و رسیدگی به محرومان واجب است، مؤمن از عمل به این فرایض لذت ببرد و به همین ترتیب، وقتی پروردگار عالم از مسئلهای انسان را نهی کرد، مؤمن از آن بیزار باشد.
وی ادامه داد: امیر مؤمنان (ع) میفرماید اگر یک قطره شراب در دریایی بریزد، دریا بخشکد، مرتعی از آن بروید، گوسفندی در این علفزار چرا کند و به میان رمهای از هزار گوسفند دیگر برود، من از آن گوشت هیچکدام از گوسفندان این گله نمیخورم. این مصداق کامل و بارز همان نفرت از منکر و علاقه به معروف است که در وجود امیر مؤمنان (ع) به مقام تجلی میرسد و در امتداد این مقام، عدهای از جوانان متدین هم هستند که امروزه در عنفوان جوانی و در کوران غرایض جنسی بسر میبرند، اما خدا را از یاد نمیبرند و از نگاه به نامحرم گرفته تا مباشرت جنسی اظهار بیزاری میکنند که این مصداق تقوای عالی الهی است.
نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه اگر انسان در مقام نفرت از حرام به جایگاه بیزاری از گناه برسد، به معنای کاملی از بعد سختافزاری تقوا دست پیدا کرده است، تصریح کرد: در بعد سختافزاری، وقتی انسان آگاه شود که خدا دستور به انجام کاری داده است، بیتردید آن را اجرا میکند. در این عرصه، روایت ابراهیم و اسماعیل یکی از مصادیق بارزی است که در آن، بعد سختافزاری اطاعت نمود کامل مییابد و وقتی ابراهیم نبی (ع) در مییابد که امر خدا بر ذبح فرزندش مقدر شده، بیتردید آن را اجرا میکند و حتی اسماعیل نبی (ع) هم با پدر بزرگوارش همراهی میکند.
وی تأکید کرد که ملت ما، دلداده امام حسینی هستند که در برابر اراده خدا تردید نمیکرد و گفت: در دفاع مقدس مظاهر این تقوای سختافزاری نمایان است و همانطور که حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلا با کودک ششماههاش به میدان آمد، در جنگ تحمیلی هم وقتی بارانی از تیر و آتش میبارید، رزمندگان ما به فرمان الهی جلو میرفتند و میدانستند که در راه خدا شهید خواهند شد، اما شوق به ادای تکلیف، آنان را از عمل به وظیفه بازنمی داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری در تبیین شاخصه دوم و سوم حقیقت تقوا در حدیث امام صادق (ع) اظهار کرد: شاخصه دوم حقیقت تقوا در بیان امام صادق (ع)، مداومت بر ذکر دائمی و پرهیز از فراموشی پروردگار است و در این باره باید تصدیق کرد که وای بر بندهای که در هنگامه گناه، در برابر مشکلات دنیوی و در تصمیمگیریهای سیاسی، خدا را فراموش کند. شاخصه سوم هم شکرگزاری بدون کفر ورزیدن است؛ یعنی همان عملی که امیرالمؤمنین (ع) والاترین مصداق آن را در گناه نکردن دانسته و در حکمت ۳۳۰ نهجالبلاغه فرموده است «قَلُّ مَا یَلزَمُکُم لِلَّهِ أَلَّا تَستَعِینُوا بِنِعَمِهِ عَلَى مَعَاصِیهِ» یعنی کمترین حقى که خدا بر ذمه بندگانش دارد که با نعمتهای او، معصیت نکنند.
وی در انتها افزود: شکر خدا به این است که انسان با چشمی که بیناست، حرامی نبیند، با گوشی که شنواست، حرامی نشنود و بهطور کلی با نعمت خدا معصیت نکند. حقیقت شکر این است که انسان به باور قلبی بداند که هرچه دارد از خداست، زیرا اقتضای دنیای مادی این است که انسان گمان ببرد دستاوردها و نعماتی که از آن بهرهمند است، حاصل تلاش خود او بوده و یا غیرخدا به او داده است. از خداوند متعال میخواهیم که توفیق طاعت و بندگی خالصانه و مقبول را نصیب و روزی همه ما بگرداند.
آیتالله علمالهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته نیز اظهار کرد: در هفتهای که گذشت، پنجم مردادماه سالروز تأسیس نماز جمعه در کشور به فرمان امام راحل بود. در این روز، دو حادثه صورت گرفته که در کنار تأسیس نماز جمعه نشانههای روشنی از امداد الهی در نابودی دشمنان خدا و بدخواهان ملت ایران بود. حادثه نخست مربوط به مرگ شاه ملعون بود که با دفن وی، نظام ستمشاهی بعد از ۲۵۰۰ سال در خاک دفن شد و این نظام ظالمانه از بین رفت.
وی افزود: حادثه دوم نیز مربوط به آغاز عملیات افتخارآفرین مرصاد علیه منافقین ناپاک بود که در آن، پس از قطعنامه ۵۹۸ که صدام را از ادامه تهاجم نظامی به ایران منع میکرد، لشکری از منافقان ناپاک تشکیل و به انواع ابزار و ادوات جنگی مجهز شدند تا از محور غربی به کشور حمله کنند، اما غافل از این بودند که نقشه زیرکانه فرمانده رشید ارتشی ما، شهید صیاد شیرازی این بود که اینها به داخل کشور بیایند و در داخل کشور نابود شوند و با هلیبردی که شهید صیاد برای آن برنامهریزی کرد، بیش از سه هزار منافق به درک واصل شدند و بقیه یا زخمیشدند و یا با استعمال سیانور، خود را به جهنم واصل کردند.
نماینده ولیفقیه در استان خراسانرضوی، منافقان را یک جریان خائنانه کمنظیر در تاریخ ایران دانست و گفت: منافقین خود را مجاهد خلق ایران مینامند، اما دو حرکت بزرگ در مبارزه با ملت ایران انجام دادند که تاریخ آن را فراموش نخواهد کرد. یکی از حرکتها، مزدوری برای صدام بود که در آن، منافقان از هیچ جنایتی علیه ملت ایران مضایقه نداشتند و دومی مربوط به کارنامه سیاه آنان پس از عملیات مرصاد بود که همچون یک عنصر آمریکایی به مبارزه علنی با ملت ایران پرداختند.
وی ادامه داد: منافقان در شرایطی که دیگر توان جنگ نظامی ندارند، با روحیه بزدلانه جنگ را به عرصه فرهنگی و فضای مجازی بردهاند و در عمل نشان میدهند که مجاهدان خلق ایران، دشمنان کینهتوز این ملت هستند. با این حال، مجاهدت و مردانگی غیورمردان رزمنده ما در مقاطع مختلف تاریخ باعث شده تا در هیچ شرایطی، این عناصر فرصتطلب منافق اجازه اجرای برنامههای خائنانه خود را پیدا نکنند.
امام جمعه مشهد در تشریح فلسفه دیدار ائمه جماعات سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب در پنجم مردادماه گفت: پنجم مرداد، سالروز بنیانگذاری نماز پرفضیلت جمعه بهعنوان یکی از ارزشمندترین رویدادهایی است که فرآورده انقلاب مقدس اسلامی به شمار میرود و به همین خاطر، امسال در پنجم مرداد، ائمه جماعات سراسر کشور به محضر امام حی و حاضر مشرف شدند و از رهنمودهای ارزشمند و حکیمانه ایشان استفاده کردند.
وی ابراز کرد: بعضی از روزنامههای مشهدالرضا (ع)، از میان همه جملات رهبر معظم انقلاب بهطور خاص این جمله را تیتر کردند که در آن، رهبر معظم انقلاب بر رفتار پدرانه ائمه جماعات تأکید داشتند. رفتار پدرانه به این معناست که امام جمعه وابستگی به جریان سیاسی خاص نداشته باشد و در مقام پدر جامعه، کنشگری کند، اما ویژگی این فرمایش هم این است که از دو سو ایجاد تکلیف میکند؛ یکی برای امام جمعه ایجاد تکلیف میکند که پدرانه رفتار کند و یکی برای مردم ایجاد تکلیف کند که امام جمعه را بهعنوان پدر بپذیرند، زیرا حتی ناخلفترین فرزند هم هرگز راضی نیست که به پدر خود فحاشی و اهانت و توهین کند یا افترا ببندد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نکته دیگری که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب قابلتوجه بود، دستور ایشان در مسئله حجاب بود. مقام معظم رهبری فرمودند که در موضوع حجاب، باید جریان تهاجم فرهنگی دشمن برای مردم تبیین شود؛ یعنی همان مطالبی که در جلسات مربوط به واقعه گوهرشاد و خطبههای نماز جمعه آن زمان مطرح شد.
وی تأکید کرد: رهبری فرمودند که کشف حجاب، برنامه نابکارانه غرب وحشی است؛ یعنی همان کشورهایی که در مبارزه تمدنها، در برابر تمدن اسلامی شکستخورده و برخلاف اندیشهها و آموزههای عزت بخش دین اسلام که زن را یک عنصر قوی، نیرومند و توانا در عرصههای اجتماعی، سیاسی، ورزشی و فرهنگی میداند و تصویر یک زن توانا در تاریخ انقلاب به تصویر کشیده شده است، غرب از زن فقط تصوری بهعنوان یک ابزار جنسی دارد.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه ما نمیخواهیم هیچکس با زور چادر بر سر کند، اظهار کرد: امروزه در میدان فرهنگی جهان، زن دو شخصیت دارد که در آینه تمدن غربی، بهعنوان یک کالای جنسی نمایان میشود و در استخدام شهوات مردان است، اما در آینه تمدن اسلامی، زن یک فعال اقتصادی، سیاستمدار و فعال اجتماعی است که با حجاب و پوشش خود از دسترس نگاههای شهوتآلود مردان محفوظ میماند. به همین خاطر است که بحث ما فراتر از اینکه بانوان حجاب بر سر داشته باشند یا نه این است که زنان ما بدانند پیروی از خط اندیشه غربی، مقصدی جز تبدیلشدن به یک کالای جنسی در دسترس ندارد و اگر بخواهند بهعنوان یک استاد دانشگاه یا فرهیخته علمی و اجتماعی در جامعه شناخته شوند، در سایه حفظ حجاب به این مقامات دست پیدا خواهند کرد.
وی افزود: تا پیش از انقلاب، بسیاری از خانوادهها به خاطر فساد رایج در فضاهای فرهنگی، اجتماعی و علمی حاضر نمیشدند که زنان و دختران خود را به مدرسه و دانشگاه بفرستند و در نتیجه این، کوت استعداد در وجود زنان و دختران ما دفن میشد، اما انقلاب اسلامی فضایی را در دانشگاهها و مراکز علمی به وجود آورد که دیگر مفاسد عرصه جولان پیدا نکنند و در نتیجه این، شاهد ظهور بانوان متخصص و اندیشمندی هستیم که از رشتههای تخصصی پزشکی گرفته تا زمینههای مهندسی و فنی، در اوج احترام و شکوفایی هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرارسیدن ایام عزاداری ماه محرم خاطرنشان کرد: توجه به مقصد و هدف حضرت سیدالشهدا (ع) باید در ظاهر و باطن عزاداریهای حسینی متجلی باشد. این همان زمینهای است که از سکولارشدن مراسمات عزاداری جلوگیری میکند. از خداوند متعال میخواهیم که در ایام پرفضیلت محرم و صفر، عزاداریهای ما را مقبول ذات اقدس حضرتش بگرداند و جریان انتقام از جریان اشقیای کربلا را با ظهور امام زمان (عج) به سرانجام احسن و نیکو برساند.