به گزارش شهرآرانیوز، این بار نوبت رئیس پلیس راهور مشهد است؛ شخص اولی که هر بار برای کوچکترین معضل ترافیکی در شهر زنگ تلفنش به صدا درمی آید. گزارشهای متعدد ترافیکی ما در صفحه صدای مردم هم از این موضوع مستثنا نیست؛ چاپ گزارش ترافیک و شلوغی بی انسجام مسافربرهای برون شهری دور میدان حافظ در آذرماه سال گذشته، گزارش «نانی که از پلاک زردها آجر میشود» در خردادماه امسال، شلوغ بازار گلشهر و معضل تردد کامیون و وانت در این راسته بازار، پارک خودروهای سنگین در حاشیه محلات، معضل ترافیکی بولوار استقلال، پارک خودروها در پیاده روهای خیابان امام رضا (ع) و بولوار معلم و ترافیک شدید در بزرگراه خادم الشریعه فقط چند نمونه از پیگیریهای دنباله دار ما در صفحه صدای مردم است که به دنبال یافتن پاسخ آن سراغ رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی مشهد رفتیم.
این بار، اما برای بازدید میدانی از معضلات و چالشهای ترافیکی شهر، با سرهنگ عباس عابدینی همراه میشویم تا بار دیگر پرونده معضلات ترافیکی شهر را از نزدیک پیگیری و آسیب شناسی کنیم. آسیبی که به گفته رئیس پلیس راهور تا دو سال آینده به یک بحران برای کلان شهر مشهد تبدیل میشود؛ بحران سرریز خودروها تا دو سال دیگر!
این بار متفاوتتر از همیشه در یک نیمروز همراه با رئیس پلیس راهور مشهد راهی خیابانهای پرترافیک شهر میشویم تا از نزدیک و میدانی مشکلات ترافیکی را که در گزارشهای پیشین به آن پرداختیم، تحلیل و بررسی کنیم. قرار ما ساعت ۹ صبح در ابتدای بولوار شهید خادم الشریعه است؛ جایی که خودروهای مسافربر شخصی درحال مسافرگیری برای سفرهای برون شهری هستند و باعث ترافیکی سنگین در این محدوده می شوند. ما پیش از این هم ۱۶ اردیبهشت امسال درباره توقف ممنوع این خودروها با وجود استقرار ایستگاه سوار میثاق که مخصوص سفرهای برون شهری است، گزارشی منتشر کردیم. در ابتدا با حضور خودرو پلیس، تعدادی از خودروهای مسافربر شخصی متفرق میشوند.
رئیس پلیس راهور مشهد با مشاهده وضعیت ترافیکی این محدوده با اشاره به اینکه شهرداری باید خودروهای شخصی را از این نقطه به مکان دیگری انتقال دهد، توضیح میدهد: باتوجه به وظایف ذاتی پلیس راهور، ما در تلاش هستیم که شهرداری یک دوربین ترافیکی مختص همین نقطه در زیر پل عابرپیاده نصب کند تا خودروهای متخلف را اعمال قانون کنیم. یک دوربین ترافیکی برای این محدوده داریم، اما کارایی لازم را ندارد و اعمال قانون به صورت محدود صورت میگیرد. دو هفته پیش نیز با شهرداری جلسه داشتیم که خودروهای شخصی از این محل باید به محلی دیگر منتقل شوند. قرار شد بعد از نصب دوربین اختصاصی این محل، دسترسی به منطقه ۱۰ پلیس راهور داده شود تا از همان اداره پلیس اعمال قانون خودروها انجام شود.
سرهنگ عابدینی ادامه میدهد: تعداد خودروها به حدی زیاد شده است که به زودی شهر گنجایش این حجم خودرو را ندارد و تا دو سال دیگر خودرو شخصی را نمیتوان از خانه بیرون آورد. از سویی، جریمهها بازدارنده نیست و ما هم زیر فشار هستیم که بابت جریمهها به مردم فشار وارد نکنیم.
او در پاسخ به سؤال خبرنگار که باتوجه به گستردگی شهر و کمبود نیروی پلیس برای پوشش آن، پلیس راهور چه تدبیری برای نصب دوربین هوشمند اندیشیده است، میگوید: بر حسب قانون، هزینه جریمههای پلیس راهور به حساب خزانه کشور واریز میشود و ۶۰ درصد آن متعلق به شهرداریها در شهرهاست که باید صرف آموزش، فرهنگ سازی و نصب دوربینها و تجهیزات ترافیکی شود تا برای مردم کارگشا باشد.
رئیس پلیس راهور مشهد بیان میکند: شهرداری باید در زمینه نظارت سیستمی ترافیک مشهد بیشتر کار کند. بااین حال، شهرداری اصلاح هندسی برخی معابر شهر را پیگیری کرد.
سرهنگ عابدینی درباره ترافیک میدان حافظ که به همین وضعیت گرفتار است، توضیح میدهد: میدان حافظ به دلیل دارابودن حاشیه بزرگ، قابلیت احداث یک پارک سوار را دارد، اما در ابتدای بولوار خادم الشریعه، خودروها باید به پارک سوار میثاق منتقل شوند. البته اینکه چرا شهروندان از تاکسیهای برون شهری استقبال نمیکنند، جای تأمل دارد و اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای استان باید روی این مسئله کار کند.
او با گلایه از برخی پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری نیز میگوید: زیرگذر ابتدای بولوار نمایشگاه را برای نصب روشنایی پانزده روز بسته اند، در صورتی که با داربست هوایی در سقف میتوانستند این کار را انجام دهند. حجم ترافیکی در آن محدوده و بولوارهای شهید برونسی و شهید صیادشیرازی ایجاده شده است. سرهنگ عابدینی ادامه میدهد: از سویی، پیاده راه سازی خیابان نواب صفوی را پیمانکار شهرداری انجام داد و به سرعت کار را تمام کرد و این نشان میدهد که دل سوز مردم هستند.
در ادامه این بازدید میدانی و به درخواست و پیامکهای مردمی، به ابتدای بولوار استقلال میرویم. این محدوده به دلیل حضور فروشگاههای پروتئینی، پارک دوبله انجام میشود و در همه ساعات شبانه روز ترافیک دارد. در این محدوده همراه سرکلانتر غرب پلیس راهور مشهد هستیم و چندین خودرو متخلف نیز توسط همکاران او اعمال قانون میشوند. سرهنگ غلامعلی رشیدآبادی با بیان اینکه هرگونه رفتار ترافیکی در شهر به تدابیر مدیریت شهری بستگی دارد، توضیح میدهد: اگر مجوز فروشگاههایی که برای این محدوده صادر میشود، به درستی در شهر پراکنده شود، اصولا سفر اضافه انجام نمیشود.
او میافزاید: برای مجوزهایی که اتحادیه ها، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرداری صادر میکنند و تجمیع برخی کاربریها باید برنامه ریزی صورت بگیرد تا این کاربریها در شهر به درستی توزیع شود.
سرکلانتر غرب پلیس راهور مشهد بیان میکند: در این محدوده، تعداد زیادی فروشگاه پروتئینی تا کوچه استقلال ۳ حضور دارند و باتوجه به کم بودن پارک حاشیه ای، ترافیک ایجاد میشود. در خیابان احمدآباد نیز باتوجه به حضور پرتعداد مطب پزشکان، شاهد ترافیک زیاد هستیم.
او ادامه میدهد: حضور این تعداد فروشگاه پروتئینی در نزدیکی یک معبر شریانی درجه یک که میدان استقلال است و خودروها را از کریدور شرقی به غربی شهر منتقل میکند، طبیعتا ترافیک زیادی ایجاد میکند. بااین حال، پلیس راهور با توان عملیاتی خود و باتوجه به اولویتهای موجود، برای روان سازی ترافیک به عنوان مثال در همین محدوده ابتدای بولوار استقلال وارد عمل میشود.