محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ افزایش تعداد خودروها و جمعیت شهر و چندین و چند عامل دیگر باعث شده تا ترافیک به جزءجدانشدنی خیابانهای اصلی و پرتردد مشهد تبدیل شود؛ خیابانهایی که سالهای سال از ساخت آنها گذشته و مدت زیادی است که دیگر ظرفیت پذیرش خودرو جدید را ندارند و برای همین هم وقت مردم در ترافیک سنگین و همیشگی این خیابانها هدر میرود. تعریض خیابانهای پرترافیک ایدهای است که اکنون برای کاهش ترافیک این خیابانها در شهرداری دنبال میشود و تعریض بولوار استقلال یکی از همین پروژههاست که پس از سالها مطالبه از سوی مردم سرانجام اجرایی شد و مرحله اول آن به پایان رسیده است.
شهردار منطقه ۱۱ شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا با اشاره به جزئیات این پروژه عمرانی که مرحله اول آن به پایان رسیده است گفت: بولوار استقلال براساس طرح تفصیلی خازنی که در سال ۱۳۵۷ نوشته شدهاست باید تعریض میشد، اما از آن سال ضرورت خاصی برای اجرای این پروژه وجود نداشت؛ ضمن اینکه مدرسهای هم در مسیر تعریض قرار داشت که باید تخریب میشد و همین موضوع نیازمند مذاکره با مالک این مجموعه و آموزشوپرورش بود که در این سالها انجام نشده بود.
مهدی عرفانیان با بیان اینکه وضعیت بولوار استقلال و تقاطع این خیابان با بولوار امامت برای عابران پیاده و خودروها مناسب نبود ادامه داد: پیش از اجرای این پروژه به دلیل اینکه دیوار مدرسه دقیقاً در لبه خیابان بود هیچ پیادهرویی وجود نداشت و برای خودروهایی هم که میخواستند به بولوار امامت وارد شوند، نه دید مناسبی به خیابان داشتند و نه مسیر مجزایی و به همین دلیل شاهد ترافیک در بولوار استقلال بودیم.
وی ادامه داد: تعریض بولوار استقلال جزو پروژههای قطعی سال ۱۴۰۲ شهرداری منطقه ۱۱ بود و در گام اول توافق با آموزشوپرورش و مالک مدرسه، انجام و این ملک، تخریب و همزمان بیش از هزارمتر عقبنشینی برای تعریض این خیابان انجام شد. در این مرحله از پروژه که تملک و تخریب املاک در مسیر بود حدود ۱۴ ونیم میلیاردتومان هزینه صرف شد و طبق پیشبینیها تا مردادماه این پروژه به پایان میرسد. با اجرای پروژه تعریض بولوار استقلال، تداخل عابرپیاده و خودرو کاهش پیدا خواهد کرد و بخش عمدهای از ترافیک این معبر پرتردد کم میشود.
ایجاد راستگرد در تقاطع امامت و استقلال برای کاهش بار ترافیک بولوار استقلال یکی از درخواستهای جدی مردم در ماجرای تعریض این خیابان بود. عرفانیان با بیان اینکه برای ساخت راستگرد منتظر اعلام نظر نهایی سازمان ترافیک هستیم توضیح داد: در ابتدا سازمان ترافیک اعلام کرد که به ایجاد راستگرد نیازی نیست، مسئلهای که با مخالفت پلیسراهور روبهرو شد و آنها اعلام کردند که این تقاطع برای کاهش ترافیک به راستگرد نیاز دارد. این موضوع از سوی ما در منطقه و پلیس راهور به سازمان ترافیک گزارش و جلسات مشترکی هم برای تعیینتکلیف برگزار شده است. ما منتظر اعلام نظر کارشناسی دوباره سازمان ترافیک در اینباره هستیم.
شهردار منطقه ۱۱ شهرداری مشهد ادامه داد: اجرای راستگرد به انسداد مسیر و جمعآوری فضایسبز نیاز دارد. ما برای اینکه پروژه به تعویق نیفتد و از زمانبندی پروژه عقب نمانیم در نقاطی که ارتباطی به این راستگرد ندارد و تأثیری از آن نمیگیرد کار ساختوساز پیادهرو و جدولگذاری را آغاز کردهایم.