به گزارش شهرآرانیوز قصه شبهای بولوار محبوب و پرتردد مشهدیها، مدتهاست با مرگ و وحشت درآمیخته است و پرغصه تکرار میشود در روزهای پایانی هفته گذشته که بهدلیل شدت گرمای هوا، کشور در تعطیلی فرورفت، سه تصادف شدید در روزهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ مرداد در بزرگراه وکیلآباد به وقوع پیوست که با چند کشته و مصدوم همراه بوده است.
تصادف روزهای سهشنبه و پنجشنبه تقریبا شبیه به یکدیگر و در یک محل اتفاق افتاده است. سحرگاه سهشنبه، ۱۰ مرداد، پژو ۴۰۵ با سه سرنشینش که همگی زن بودند، از سمت بولوار کوثر بهسمت میدان آزادی درحال حرکت بود که با گاردریل سمت راست بولوار برخورد میکند. شدت حادثه بهقدری بود که گاردریل در اصطلاح خودرو را به سیخ کشید! سرنشینان خودرو بهشدت مجروح شدند و با وضعیت جسمانی بسیار وخیم به بیمارستان منتقل شدند.
تصادف پنجشنبه، اما در ساعت ۴:۰۶ بامداد، در ورودی ایستگاه قطارشهری کوثر اتفاق افتاد. یک دستگاه پژو با پنج سرنشین زن از مسیر منحرف شد و با گاردریل وسط بولوار برخورد کرد و وارد فضای سبز شد. بر اثر شدت این حادثه، دست یکی از سرنشینانِ خودرو قطع شد و متأسفانه این فرد فوت کرد و بقیه نیز مجروح شدند. اما تصادف چهارشنبه متفاوتتر از دو تصادف دیگر و ماجرای آن تلختر بود. ساعت یک بامداد پژو ۴۰۵ باسرعت در وکیلآباد میراند.
نزدیک به بولوار حافظ بود که از مسیر منحرف و وارد مسیر کندرو شد و به دو خودرو پژو ۲۰۷ و لکسوس که در حاشیه بولوار پارک بودند، برخورد کرد. اما قربانی این حادثه تلخ، زن جوان بیگناهی بود که ترک موتور همسرش نشسته بود و بر اثر برخورد با پژو، داخل باغچه پرتاب میشود و بهدلیل شدت ضربه و خونریزی در دم جان میسپارد؛ درحالیکه همسرش نیز وسط بزرگراه، غرق خون افتاده بود.
آنطور که سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیسپلیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسانرضوی، بیان کرده است، روزانه ۳۵۰ تا ۵۰۰ تصادف در شهر به وقوع میپیوندد که تعداد جانباختگان این تصادفها، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش پیدا کرده است. دراینبین، در سال ۱۴۰۱ سهم فوتیهای بزرگراههای مشهد از این تعداد تصادف، ۳۷ تن بوده است که طبق گفته سرهنگ رحیمی، نزدیک به یکدهم کشتههای ترافیکی مشهد به بزرگراه وکیلآباد مربوط است. تصادفهایی که بیشتر در ساعات پایانی شب و روزهای تعطیل رخ میدهد و قربانی میگیرد.
رئیسپلیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور میگوید که بیشترین دلیل تصادف در بولوار وکیلآباد، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از سرعت غیرمجاز، تغییر مسیر ناگهانی و حرکات نمایشی است؛ اما بهجز اینها، کمبود سیستمهای هوشمند کنترل و نظارت تصویری، کوتاهی ارتفاع جدول جداکننده آیلند میانی، پایینبودن نرخ جریمههای راهنماییورانندگی، ایمن نبودن معبر با تجهیزات ترافیکی و نصب حفاظهای جانبی و تجهیزات ایمنی در حاشیه لاین سرعت از دیگر موارد خطرساز این بولوار است که به آنها نیز اشاره میکند.
مواردی که نبود آن در سه تصادف اخیر بزرگراه وکیلآباد، فاجعه به بار آورد و چند سؤال مهم را پیش میآورد. نقش پیشگیری از وقوع جرم نیروی انتظامی در چنین حوادثی کجاست؟ آیا پلیس راهور نمیتواند در ساعات پرخطر این بولوار، حضور محسوس و پررنگ برای اعمال قانون داشته باشد؟! و آیا دوربینهای کنترل سرعت بزرگراه وکیلآباد بهدرستی کار میکنند و برای متخلفان پیامک میرود تا کمتر از قوانین تخطی کنند؟