پلمب سالن زیبایی گران فروش در بلوار «وکیل اباد» مشهد (۸ اردیبهشت۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار
سرخط خبرها

تمهیداتی که می‌تواند عمر سلامت خودرو را بیشتر کند

  • کد خبر: ۱۷۵۶۹۵
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
تمهیداتی که می‌تواند عمر سلامت خودرو را بیشتر کند
آیا می‌دانیداقدامات به‌موقع باعث می‌شود خودرو‌تان دیرتر خراب شود؟

به گزارش شهرآرانیوز قبل از آنکه خودروتان وسط ترافیک جوش بیاورد و مجبور شوید با هزار مصیبت خودتان را به منتهی‌علیه سمت راست برسانید، کاپوت را بالا بدهید. قسمت رادیاتور ماشین را به وسیله آب خنک کنید، بهتر است از سلامت خودروتان اطمینان حاصل کنید حالا می‌خواهد سفردورن شهری باشد یا رفتن به جاده. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در طول مسیری که پشت فرمان نشسته‌اید پدال گاز زیر پایتان گاز نخورد. ناگهان خودروتان خاموش شود و دیگر استارت نخورد و...

توجه به مواردی جزئی و کوچک سلامت خودرو را ارتقا می‌بخشد. فردی که از خودرو شخصی استفاده می‌کند با به‌کار بستن دستور‌العمل‌ها کمک می‌کند تا خودرواش دیر‌تر خراب شود، کمتر هزینه کند و بهره‌وری بیشتری از وسیله نقلیه‌اش داشته باشد. در ادامه نکاتی را که حمید‌رضا ستوده‌نیا، مهندس مکانیک طراحی جامدات درباره اقدامات به‌موقع برای وسیله نقلیه اشاره خواهد داشت با هم می‌خوانیم.

خودرو صفر هم توجه می‌خواهد!

قابل توجه آن دسته از افراد که خودرو صفر خریداری می‌کنند بایدعنوان کردکه صفر بودن خودرو دلیل بر خراب نشدن آن نیست. تمام خریداران ماشین‌های داخلی و خارجی باید حواسشان به توصیه‌های شرکت سازنده باشد. این توصیه‌ها علاوه بر دفترچه راهنما، از سوی نمایندگی‌ها نیز یادآوری می‌شود.
به عنوان نمونه ضرورت سرویس‌های دوره‌ای یا استفاده از قطعات یدکی اصلی که از سوی شرکت سازنده در بازه زمانی خاصی به آن تأکید شده است بسیار حائز اهمیت است. همچنین تعویض روغن و فیلترجات هر ۵۰۰۰ کیلومتر، تعویض شمع هر ۳۰ هزار کیلومتر و...

از لاستیک‌ها غافل نشوید

تنظیم باد لاستیک‌ها شاید از نظر خیلی‌ها کار پیش‌پا‌افتاده‌ای باشد که توصیه می‌شود به صورت ماهانه انجام شود. البته از نظر برخی رانندگان مراجعه به

لاستیک فروشی‌ها برای تنظیم تنها باید قبل از ورود به جاده است، اما از نظر فنی، استاندارد بودن باد لاستیک‌ها باعث مصرف بهینه سوخت، کنترل مناسب خودرو در زمان سرعت و... می‌شود. از طرفی میزان صحیح باد در لاستیک‌ها در عملکرد ترمز‌گیری خودرو و افزایش عمر مفید تایر‌ها تأثیر‌گذار است. همچنین باعث بهبود دقت فرمان و کنترل راحت ماشین هنگام پیچیدن، جلوگیری از لاستیک‌سایی و حفظ فرم و ظاهر دایره‌شکل تایرها، کنترل اصطکاک جنبشی تایر و پیشگیری از بالا رفتن بیش از حد حرارت آن، جلوگیری از ترکیدن لاستیک در اثر فشار زیاد، وزن خودرو، دفع ضربه‌های جاده و ایجاد حرکتی روان و نرم در ماشین می‌شود.

نکته: بستگی دارد چقدر از خودروتان کار می‌کشید، اما به طور متوسط هر پنج سال یک‌بار یا هر ۱۰۰‌هزار کیلومتر لاستیک‌ها باید تعویض شوند.

چکاپ جلوبندی واجب است

چکاپ جلوبندی هر شش‌ماه ضروری است. حتما نباید خودروتان به سر و‌صدا بیفتد، فرمانتان به طرفین بکشد و...
جهت اطلاع بد نیست بدانید که جلوبندی خودرو به قسمت جلو و زیرین خودرو گفته می‌شود و یکی از وظایف آن ایجاد راحتی رانندگی و تعلیق خودرو در هنگام حرکت و رد شدن از سطوح ناهموار است. به هر حال از یاد نبریم که چرخ‌های جلو، نقش هدایت خودرو را به طرفین نیز بازی می‌کنند.

حواستان به ظاهر هم باشد

شاید تاکنون برایتان خیلی اهمیت نداشته باشد که خودروتان زیر نور مستقیم آفتاب ساعت‌ها پارک شده باشد یا بدنه آن کثیف باشد، اما باید بدانید فرقی نمی‌کند گِل، دوده یا فضولات پرندگان داشته باشد. هر کدام به‌نوبه خود باعث خرابی رنگ بدنه می‌شوند.

مکمل فراموش نشود

با توجه به پایین بودن کیفیت بنزین توصیه می‌شود هر سه باری که باک خودروتان را بنزین می‌زنید یک بار از مکمل‌های اکتان بنزین استفاده کنید.
بد نیست بدانید با توجه به افزایش آلودگی‌های زیست محیطی استفاد از مکمل‌های اکتان سطح اکتان سوخت را افزایش می‌دهد که به پاک‌سازی رسوبات کربن از سیستم سوخت‌رسانی کمک می‌کند و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.

نکته: قبل از آنکه چراغ بنزین خودرو روشن شود، بنزین بزنید. حرکت مستمر خودرو با چراغ روشن در دراز مدت باعث خرابی قطعه پمپ بنزین می‌شود.

ترک عادت لطفا

اصلاح عادت‌ها و رفتار‌های اشتباه در زمان رانندگی نیز باعث می‌شود از عمر خودرو کاسته شود و زودتر در معرض تعمیر قرار بگیرد. به عنوان نمونه:

  • نگه داشتن پا روی کلاچ (ساییدگی در قسمت دیسک و کلاچ)
  • گذاشتن دست روی لیور دنده (ساییدگی در قسمت لیور دنده و گیربکس)
  • تعویض دنده در دور موتور‌های بالا (فشار روی موتور و گیربکس)
  • تیکاف کردن (خرابی پلوس و دیسک و صفحه)
  • دستی کشیدن در سرعت بالا (خرابی اکسل عقب و ساییدگی لاستیک‌ها)
  • روشن نگه داشتن دکمه A/C (بالا رفتن دور موتور، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی بیشتر)
  • پر کردن باک بنزین (این محفظه کوچک از کربن پر شده است و درست مانند فیلتر عمل می‌کند، بخار سمی‌ای که از آن عبور می‌کند باعث ایجاد آلایندگی می‌شود).

هرگز فراموش نشود

کنترل روغن موتور: کیفیت مصرف سوخت خودرو را تا حدودی افزایش خواهد داد.

در جا کار نکردن‌: برای گرم کردن خودرو به جای کار کردن درجا و گاز دادن بی‌مورد، چند کیلومتر اول را به آهستگی و در دنده پایین برانید.

تعویض فیلتر‌ها: استفاده از فیلتر‌های استاندارد و تعویض بهنگام آن، تأثیر زیادی در افزایش توان موتور، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از نشر گاز‌های آلاینده خروجی از اگزوز دارد.

خاموش کردن در زمان توقف: خاموش بودن خودرو در توقفگاه‌ها از آلودگی هوا و اتلاف سوخت جلوگیری می‌کند.

کاهش سرعت: سرعت بهینه برای بیشتر خودرو‌ها به لحاظ مصرف سوخت در دنده‌۴، هشتادکیلومتر در ساعت است. با افزایش سرعت، مصرف سوخت به طور تصاعدی افزایش می‌یابد؛ به طوری که در سرعت ۱۲۵ کیلومتر مصرف سوخت تقریبا دو برابر می‌شود.

بالا بودن شیشه‌ها: پایین بودن پنجره‌های خودرو در حال حرکت با سرعت بالا و استفاده از کولر در مسیر‌های سربالایی در افزایش سوخت تأثیر دارد.

ترمز‌های پیاپی: با پرهیز از سرعت‌های غیرمجاز، به طور یکنواخت در بین خطوط رانندگی کنیم. حرکت‌های ناگهانی، افزایش سریع سرعت و ترمز‌های مکرر در سرعت‌های بالا، کیفیت مصرف سوخت را به میزان ۳‌۳درصد کاهش می‌دهد. همچنین حرکت‌های ناگهانی در سرعت‌های پایین راندمان مصرف سوخت را به میزان ۵درصد کاهش می‌دهد.

بار اضافی ممنوع: پر کردن بیش از حد صندوق عقب و استفاده کردن از باربند غیراستاندارد، باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. به‌ازای هر صدکیلوگرم بار اضافی، راندمان مصرف سوخت خودرو دو درصد کاهش می‌یابد.

رابطه سلامت خودرو با هوای پاک

۳۳ درصد
سهم خودرو‌های شخصی از آلودگی هوا

نکته: مهم‌ترین عامل آلودگی محیط زیست تنظیم نبودن سوخت‌و‌ساز موتوراست.

کاهش آلودگی هوا با:

  • بازدید سیستم پاشش سوخت
  • ساﻟﻢ بودن سنسور اکسیژن
  • شکسته نبودن اگزوز
  • استفاده از روغن موتور مرغوب
  • تعویض به‌موقع روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا
  • بررسی وضعیت شمع‌ها و وایرو سوزن‌های انژکتور

۵۰ درصد
آمار خرابی خودرو‌های در حال حرکت در شهر نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->