صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چهره فرهنگی و سیاسی مهاجران افغانستانی در مشهد با بیان اینکه در اندیشه بلند امام، مرز جغرافیایی معنایی نداشت، گفت: امام در طول عمر شریفشان هم از ملت افغانستان، هم از جهاد افغانستان و هم از مهاجران افغانستان دفاع کردند.

دکتر محمدهاشم عصمت‌اللهی، از چهره‌های فرهنگی و سیاسی مهاجران افغانستانی در مشهد، در گفتگو با شهرآرانیوز درباره دلیل محبوبیت امام‌خمینی‌(ره) در میان مسلمانان افغانستان، گفت: امام در طول عمر با برکت‌شان دیدگاه فراسرزمینی، فراقومی و دیدگاه بلند اسلامی داشتند و با آن اندیشه بلندشان مرز جغرافیایی برایشان معنایی نداشت.

او ادامه داد: ایشان هم درباره جهاد افغانستان و هم درباره مهاجران افغانستانی مواضع بسیار کریمانه‌ای داشتند. برای مثال در دوره شوروی سابق، «ادوارد شواردنادزه»، وزیر امور خارجه وقت شوروی سابق، خدمت امام رسیدند و گفتند که اگر شما از حمایت جهاد افغانستان دست بردارید، ما به صدام می‌گوییم که شهر‌های ایران را با موشک نزد و امام فرمودند که بزنید، شهر‌های ما را با موشک بزنید، ما از حمایت از جهاد افغانستان دست نمی‌کشیم.

عصمت‌اللهی خاطرنشان کرد: ایشان در خصوص مهاجرانی که در یک شرایط بسیار سخت که هجوم شوروی به افغانستان صورت گرفت به صورت سیل‌آسا به طرف ایران آمدند هم کریم بودند و فرمودند که این‌ها مسلمان هستند، ما هم مسلمان هستیم. ما باید به این‌ها برسیم و مرز‌ها را باز گذاشتند.

این چهره مهاجران افغانستانی در مشهد تاکید کرد: امام با اندیشه بلند فقاهت، فلسفی و عرفانی خود دیدی فراسرزمینی داشت و در نگاه ایشان امت اسلام و مستضعفان جهان مورد توجه بود.

او گفت: امام در طول عمر شریفشان هم از ملت افغانستان، هم از جهاد افغانستان و هم از مهاجران افغانستان دفاع کردند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.