تفاهم رؤسای‌ بانک‌های مرکزی ایران و افغانستان برای توسعه و تقویت مناسبات پولی و بانکی وقوع انفجار در فرودگاه کابل (۲۹ بهمن ۱۴۰۳) اولین همایش نخبگان افغانستانی به میزبانی تهران برگزار خواهد شد حمله انتحاری به وزارت شهرسازی و مسکن حکومت طالبان (۲۵ بهمن ۱۴۰۳) سفیر ایران در کابل: مسئله حقابه ایران و افغانستان حل شد ثبت نام حج برای مهاجران افغان در ایران آغاز شد (۱۹ بهمن ۱۴۰۳) ایران و افغانستان، طرح‌های مشترک محیط‌زیستی اجرا خواهند کرد ۱۳ لژیونر فوتسال افغانستان در باشگاه‌های ایران، عراق و عربستان نمایشگاه هنری «حس همسایگی ۲» با مشارکت ایران و افغانستان گشایش یافت در دیدار با نماینده ویژه کشور نروژ در امور افغانستان تأکید شد؛ حمایت از میزبانی ایران از پناهندگان افغانستانی ویدئو| دعوت تاجران افغانستانی از عراقچی برای حضور در ولایات افغانستان فرماندار تایباد: حکومت سرپرست طالبان توجه ویژه‌ای به مرز دوغارون دارد | دوغارون هفتمین بندر خشک جمهوری اسلامی ایران طالبان: پشتیبان مردم و مقاومت فلسطین هستیم برگزاری نشست هم‌اندیشی دومین نمایشگاه حس همسایگی | پیوند هنر و صنعت برای تشویق سرمایه گذاران افغانستانی مسیر ریلی هرات -خواف آماده جابه‌جایی مسافر است وقوع انفجار در هرات افغانستان (۱۶ دی ۱۴۰۳) طالبان: اشتغال زنان در سازمان‌های غیر دولتی ممنوع است اولین قطار ترانزیتی چین به افغانستان از خاک ایران عبور کرد قلب کشور دوست در مشهد طالبان راه یک رودخانه دیگر را هم سد کرد (۹ دی ۱۴۰۳) وقوع یک انفجار شدید در کابل (۸ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ابوطالب مظفری: افغانستانی‌ها امام‌خمینی(ره) را به‌عنوان یک رهبر سیاسی می‌شناختند

  • کد خبر: ۲۳۱۷۱۲
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
ابوطالب مظفری: افغانستانی‌ها امام‌خمینی(ره) را به‌عنوان یک رهبر سیاسی می‌شناختند
شاعر و پژوهشگر افغانستانی با بیان اینکه افغانستانی‌ها امام‌خمینی‌(ره) را به‌عنوان یک رهبر سیاسی می‌شناختند، گفت: حرکت سیاسی امام‌خمینی‌(ره) آغازگر یک بخش اساسی قیام‌ها در جهان اسلام به‌خصوص در افغانستان بود.

سیدابوطالب مظفری، شاعر و پژوهشگر نام‌آشنای افغانستانی، در گفت‌‌وگو با شهرآرانیوز درباره علت محبوبیت امام‌خمینی‌(ره) در میان مردم افغانستان گفت: قبل از اینکه جهان اسلام به صورت ملت‌های از‌هم‌جداشده دربیاید، امت اسلامی تقسیمات خاص خود را داشت. یعنی جهان تشیع در حوزه فقه اسلامی و تفکر اسلامی به شکل دیگری تقسیم می‌شد.

او ادامه داد: در دو عالم تسنن و تشیع، هرکدام رهبران مخصوص به خود و قوانین مخصوص به خود را داشتند. در آن قاعده جهان تشیع توسط فقهای جامع‌الشرایط اداره می‌شد و حکم آن‌ها در سراسر بلاد اسلامی متاع بود. این موضوع هم مطرح نبود که این عالم یا مجتهد مربوط به کدام گوشه از جهان اسلام است.

مظفری با تاکید بر اینکه قبل از انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام(ره) به عنوان یکی از مجتهدان جامع‌الشرایط در افغانستان مقلدان زیادی داشت، گفت: با شروع انقلاب اسلامی این گرایش بیشتر هم شد و بعد از انقلاب بود که مهاجرین افغانستانی به ایران آمدند.

این پژوهشگر افغانستانی خاطرنشان کرد: همان گرایش فقهی که نسبت به امام وجود داشت، هنوز هم وجود دارد که به نظر یک چیز بسیار طبیعی است که جامعه تشیع مهاجر به دلیل اینکه آن‌ها مقلد ایشان بودند و عموم افغانستانی‌ها اعم از شیعه و سنی ایشان را به عنوان رهبر سیاسی جهان اسلام می‌شناختند، لذا به ایشان ارادت داشتند و همچنان یاد و نام ایشان را گرامی می‌دارند.

مظفری در پاسخ به این پرسش که امام چه تاثیری بر انقلاب مردم افغانستان داشته است، گفت: اصولاً با تفکر انقلابی و حرکت‌های آگاهی‌بخش امام‌خمینی(ره) در ایران و البته با سابقه‌ای که در جهان اسلام از حرکت‌های سیدجمال به این طرف شروع شده بود، جهان اسلام گرایش سیاسی علیه استکبار و استعمار پیدا کرده بود و این گرایش سیاسی با پیروزی انقلاب اسلامی به اوج رسید و وارد فاز عملی خود در جهان اسلام و افغانستان شد.

او تاکید کرد: به نظر من حرکت سیاسی امام‌خمینی(ره) آغازگر یک بخش اساسی قیام‌ها در جهان اسلام به‌خصوص در افغانستان بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->