صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

۳۰ درصد زنان مبتلا به پوکی استخوان هستند 

  • کد خبر: ۲۳۷۵۵۶
  • ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی مچ پا و عضو هیات علمی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارکرد: در دوران یائسگی زنان با از دست دادن توده استخوان سالانه بین ۳ تا ۵ درصد در چند سال اول و حدود ۱ درصد پس از آن مواجهه هستند که در مجموع ۳۰ درصد زنان مبتلا به پوکی استخوان می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علیرضا موسویان با اشاره به اینکه پس از سن ۲۰ سالگی، تغییر کمی در توده معدنی استخوان تا زمان یائسگی در زنان رخ می‌دهد، خاطر نشان کرد: در مردان از دست دادن توده استخوانی کندتر و خطی‌تر است، اما مردان نیز با افزایش سن دچار پوکی استخوان می‌شوند.

وی اظهار کرد: خطر پوکی استخوان پس از ۵۰ سالگی بطور قابل توجهی افزایش می‌یابد به گونه‌ای که پوکی استخوان یک مشکل بهداشتی رو به رشد در بسیاری از کشور‌های جهان است و ۳۰ درصد زنان و ۸ درصد مردان در این گروه سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

دکتر موسویان تصریح کرد: به حداکثر رساندن توده استخوانی ممکن است نقش مهمی در کاهش خطر شکستگی در کودکان و همچنین افراد مسن داشته باشد در حالی که به اوج رساندن توده استخوانی تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی بستگی دارد، عوامل دیگری همچون افزایش فعالیت بدنی و کاهش مواجهه با عوامل خطر مانند سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل و همچنین تغذیه مناسب در این امر نقش دارد.

وی با بیان اینکه مصرف کافی کلسیم و پروتئین در رژیم غذایی برای دستیابی به حداکثر توده استخوانی در طول رشد اسکلتی و جلوگیری از تحلیل استخوان در افراد مسن ضروری است، اظهار کرد:باید توجه داشت کلسیم، فسفات و ویتامین D برای ساختار و عملکرد طبیعی استخوان ضروری است، علاوه براین پروتئین، کالری و سایر ریز مغذی‌ها نیز در تکامل و حفظ استخوان نقش دارند که لبنیات با دارا بودن تمامی این ترکیبات ماده غذایی بسیار مفید و ضروری برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی پوکی استخوان قابل توجه است، اظهار کرد: در بررسی اثرات مصرف محصولات لبنی در چندین شرایط پزشکی، مصرف مقادیر توصیه شده محصولات لبنی در ایالات متحده باعث صرفه جویی ۵ ساله (محدود به هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی) ۲۰۹ میلیارد دلاری می‌شود.

دکتر موسویان با اشاره به اینکه از این مقدار، ۱۴ میلیارد دلار مربوط به صرفه جویی در هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی برای پوکی استخوان (محدود به درمان شکستگی) است، بیان کرد: یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که به ویژه برای فرانسه، هلند و سوئد، بار اجتماعی شکستگی‌های لگن مرتبط با مصرف کم کلسیم بسیار قابل توجه است، اما می‌توان هزینه شکستگی‌ها را با بهبود مصرف لبنیات کاهش دهد، که این هزینه در حدود ۱۲۹ میلیون یورو در فرانسه و ۳۴ میلیون یورو در سوئد محاسبه شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.