صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: کمترین انتظار از وزیر بهداشت ودرمان دولتِ جدید ارتقاء جایگاه پزشکان عمومی بعنوان محور و پایه نظام سلامت است. 

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر مسعود زحمتکش در حاشیه برگزاری دومین همایش سالانه پزشکان عمومی شرق و شمال شرق کشور گفت: باید جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت بازتعریف شود. با طرح‌های پر از ایراد و اشکال به نام پزشک خانواده و امثالهم محور نظام سلامت تغییر نخواهد کرد. تا وقتی معیشت پزشک عمومی اولویت قرار نگیرد تا وقتی جایگاه پزشک عمومی در نظام سلامت کلیدی تعریف نشود هر طرح مشابه پزشک خانواده موفق نخواهد بود.

وی با اشاره به افت جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت و جامعه بیان کرد: تخصص محوری، مشکلات اقتصادی و درآمدی، تعرفه‌های غیرمنطقی و دستوری که حداقل نیاز‌های لازم برای مطب داری را برای پزشکان عمومی برآورده نکرده و ادامه مطب داری را برای اکثریت پزشکان عمومی غیرمنطقی تا غیرممکن کرده، سال‌های طولانی تحصیل و طرح و تازه در آستانه سی سالگی رسیدن به نقطه‌ی صفر؛ چیزی است که پزشکان عمومی با آن مواجهند. درست به همین دلایل است که از ۶ هزار پزشک عمومی درکلانشهر مشهد که در خوشبینانه‌ترین حالت و با احتساب پزشکانی که در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند؛ تنها ۳ هزار پزشک عمومی در شهر مشغول طبابت هستند. این یعنی نیم دیگرپزشکان عمومی مشهدی یا به دنبال تحصیل در رشته‌های تخصصی هستند یا طبابت را رها کرده و در سایر مشاغل مشغول خدمت هستند و یا کلا از کشور مهاجرت کرده اند.

این فعال صنفی افزود: انتظار می‌رود وزارت بهداشت در دولت جدید نسبت به افزایش حقوق و مزایای پزشکان عمومی به طور متناسب با تورم و هزینه‌های زندگی، چه در دوران طرح، چه در دوران رزیدنتی، چه در کسوت پزشک خانواده و در مراکز درمانی دولتی و حتی تضمین حقوق و دریافتی عادلانه در مراکز درمانی خصوصی برنامه ریزی کرده و اقدامات عملی داشته باشد. چرا که در صورت عدم بهبود شرایط کاری و عدم کاهش ساعات کاری طولانی و فشار‌های اضافی بخصوص در دوره رزیدنتی و طرح نه تنها شاهد بروز و ظهور پدیده هایی، چون خودکشی و مهاجرت شغلی و جغرافیایی پزشکان خواهیم بود که شاهد فروپاشی نظام سلامت و دستاورد‌های بزرگ آن در این سال‌ها خواهیم بود. 

 عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد و نماینده این سازمان در کمیته مصادیق احراز شهدای سلامت استان در پایان ضمن اشاره به رشادت‌های کادر درمان در دوران کرونا بیان کرد: جانفشانی و پایمردی جامعه پزشکی در کرونا مثال زدنی است. گواه این مدعا قرار گرفتن پزشکان در صدر آمار شهدای سلامت در کشور است. امیدوارم این فداکاری‌ها به دست فراموشی سپرده نشود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.