صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ایلان ماسک دوباره نظراتش را درباره خطرات و فرصت‌های هوش مصنوعی به اشتراک گذاشت.

شهرآرانیوز؛ ایلان ماسک چندروز پیش در پادکست «All In» با استناد به نظریه ۲۰/۸۰ گفت هوش مصنوعی در آینده می‌تواند ۸۰ درصد احتمال رفاه انسان را رقم بزند و ۲۰ درصد هم احتمال دارد این فناوری به نابودی نسل بشر منجر شود.

او بار دیگر دربارۀ ربات «اپتیموس» (Optimus) شرکت تسلا گفت که این ربات درنهایت می‌تواند وظایفی مانند نگه‌داری از کودک را هم انجام دهد.

ایلان ماسک معتقد است ربات‌های انسان‌نما و ابزار‌های هوش مصنوعی «می‌توانند هر کاری را حتی بهتر از ما انجام دهند». مدیر شرکت تسلا گفت از آنجا که هوش مصنوعی هر روز بهبود می‌یابد، احتمالاً تأثیر مثبتی بر جهان خواهد داشت، اما همچنان ۲۰ درصد احتمال نابودی انسان وجود دارد.

ماسک در ادامه با اشاره به اینکه «آیندۀ هوش مصنوعی، آینده‌ای سرشار از رونق است» گفت: «در این آینده، فراوانی وجود دارد، کمبود کالا و خدمات نیست و هرکسی می‌تواند هر آنچه را که می‌خواهد داشته باشد.»

او اضافه کرد که با تلاش صنعت فناوری برای ادغام هوش مصنوعی در زندگی روزمرۀ ما، ۸۰ درصد احتمال تحقق این آینده وجود دارد.

تسلا، شرکت ایلان ماسک، در حال کار بر روی ربات انسان‌نمایی به نام «اپتیموس» (Optimus) است که هنوز در مرحله توسعه قرار دارد. ماسک بار دیگر ادعا‌های قبلی‌اش را دربارۀ این ربات تکرار کرد و گفت که معتقد است این ربات‌ها روزی می‌توانند از کودکان مراقبت کنند یا حیوانات خانگی را به پیاده‌روی ببرند.

او گفت در دنیایی که ربات‌ها می‌توانند کار‌هایی را انجام دهند که انسان‌ها نمی‌تواند، هیچ محدودیتی برای اقتصاد وجود ندارد.

با همه این پیش‌بینی‌های مثبت، ماسک معتقد است ۲۰ درصد احتمال دارد اتومبیل‌های خودران و ربات‌ها، باعث بروز «بحران» شوند، زیرا وظایف را سریع‌تر و بهتر از انسان‌ها انجام می‌دهند.

اگرچه به نظر می‌رسد ماسک دربارۀ نابودی بشر شوخی کرده باشد، اما به عقیدۀ او چالش بزرگ‌تر هوش مصنوعی این است که مردم دیگر نمی‌دانند با خودشان چه‌کار کنند.

ماسک پیش‌بینی کرد که تعداد ربات‌ها در ۳۰ سال آینده «از تعداد انسان‌ها بسیار بیشتر خواهد شد». او گفت که احتمالاً پنج یا شش سال طول می‌کشد تا ربات‌های «اپتیموس» به یک میلیون واحد تولید در سال برسند.

ایلان ماسک ۵۳ ساله اکنون مستقیماً در حداقل ۶ شرکت فناوری مشارکت دارد؛ آخرین آن‌ها xAI، یک استارت‌آپ هوش مصنوعی، است که با OpenAI رقابت می‌کند. البته طبق برخی گمانه‌زنی‌ها، اگر ترامپ به قدرت بازگردد، مدیرعامل تسلا به‌عنوان مشاور در کمیسیون کارآیی دولت هم مشغول خواهد شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.