صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اهمیت امرکردن به نماز

  • کد خبر: ۲۹۵۵۳۰
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
فقط در مورد یک واجب داریم که خداوند تعالی به پیامبر خود که از همه پیش او عزیزتر است، دستور داده است خانواده خود را به آن امر کن و آن واجب بزرگ، نماز است.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از موضوعات مهم مربوط‌به نماز، موضوع تبلیغ نماز و دعوت به اقامه نماز است. اگر می‌گوییم که نماز ستون دین است، موضوع تبلیغ نماز هم از اهم مباحث تبلیغی در معارف اسلامی است.

به نحوی که وقتی بحث از فریضه امربه‌معروف مطرح می‌شود، باز موضوع اقامه نماز از بااهمیت‌ترین معروف‌هاست که باید به آن امر و در مورد آن تذکر داده شود.

اما در گام بعدی باید گفت که ذیل موضوع تبلیغ نماز و دعوت به نماز، یکی از ابواب مهم، دعوت خانواده به نماز است که در آیات الهی به ما امر شده است در گام اول پس از لزوم حفظ خودمان از گناهان و انحرافات، وظیفه داریم به حفظ خانواده خود در این طریق بپردازیم و آنها را امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنیم که خداوند در سوره تحریم، آیه۶ فرموده است: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَه؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید، خودتان و نزدیکانتان را از آتشى که سوختِ آن، مردم و سنگ‌هاست، حفظ کنید.

نکته مهم دیگری که در معارف قرآنی درباره این موضوع وجود دارد، این است که واجبات و محرمات زیادی در دین ما هست که کتاب‌های زیادی در مورد آن به رشته تحریر درآمده است، اما فقط در مورد یک واجب داریم که خداوند تعالی به پیامبر خود که از همه پیش او عزیزتر است، دستور داده است خانواده خود را به آن امر کن و آن واجب بزرگ، نماز است.

در سوره طه، آیه۱۳۲ فرموده است: وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاه وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا؛ و اهل خود را به نماز فرمان ده و بر این امر بسیار شکیبا باش!
در این آیه شریف دو نکته مهم وجود دارد که نباید از هیچ‌کدام فراموش کرد؛ اول اینکه این بیان، نشان از اهمیت فراوان نماز دارد که خداوند تعالی از بین همه واجبات و وظایف شرعی بی‌شمار، در مورد نماز چنین دستور ویژه‌ای را بیان می‌فرماید.

نکته دوم که یک نکته تربیتی است، این است که از این بیان استفاده می‌شود در امر کردن به خانواده نباید زیاده‌روی کرد و در موضوعات ریزودرشت به‌اصطلاح گیر داد که زیاده‌روی و افراط در این موضوع، سبب می‌شود تأثیر سوء این عمل در خانواده تو بیشتر از نتیجه اصلاحی آن باشد، بلکه باید موضوعات مهم و کلیدی را پیدا و بر آنها پافشاری کرد؛ موضوعاتی که اصلاح امور ریزودرشت دیگر درپی آنها ناخواسته حاصل می‌شود و نماز از این موارد است.

البته در تعبیر «واصطبر علیها» هم نکته‌ای مهم نهفته است که باید بر این دعوت و تبلیغ و امر مهم، صبر کرد و استقامت داشت و کلمه «اصطبر» از یک صبر ویژه صحبت می‌کند که تناسبی با این امر مهم داشته باشد.

اما ادامه این آیه شریف هم درخورتوجه است که می‌فرماید: لَا نَسْأَلُکَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُکَ وَالْعَاقِبَه لِلتَّقْوَىٰ: ما از تو جویاى روزى نیستیم؛ ما به تو روزى مى‌دهیم و فرجام نیک براى پرهیزکارى است.

این صحبت کردن از روزی و روزی‌دهنده بعد از بیان آن دستور، این مطلب را می‌رساند که امر کردن به نماز مخصوصا در مورد خانواده و نزدیکان، موجب یک گشایش و بهره‌مند شدن و نزول یک رزق‌وروزی مخصوص است؛ به همین دلیل ذیل این بخش آیه شریف در تفاسیر آورده‌اند: هرگاه وضع زندگى رسول خدا (ص) تنگ مى‌شد، این آیه را در جمع خانواده تلاوت مى‌کردند، آن‌گاه به افراد خانه دستور مى‌دادند که نماز بخوانند.

از خداوند بزرگ می‌خواهیم که همه ما و خانواده ما را از اقامه‌کنندگان نماز قرار بدهد و زندگی ما را که در روایات تابع این عبادت بزرگ بیان شده است، اصلاح و شیرین کند. ان‌شاءا...!

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.