محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ حدود ۱۰ سال پیش و بعد از ساخت مسکن مهر مهرگان در روستای قرقی جاده سیمان، با تصمیم وزارت راه و شهرسازی شاید اولین بار در کشور، محدودهای به نام منفصل شهری در جاده سیمان خلق شد. از میدان رسالت تا ابتدای پل دهرود که شامل ۲ روستای سیس آباد و سیاسک است و پیش از این جزو مناطق روستایی محسوب میشدند، به شهر ملحق شدند. همچنین ۵ روستای دهرود، گرجی سفلی، همت آباد، اسلام آباد و علی آباد در مجاورت مشهد همچنان روستا باقی ماندند و قرقی و شهرک مهرگان در انتهای جاده سیمان به منطقه ۳ شهرداری اضافه شدند.
اتفاقی که سبب شد امکانات شهری به این مناطق تازه به شهر پیوسته سرریز و شکاف میان مناطق حاشیهای مشهد بیشتر از قبل شود. پیش از این و بعد از کش وقوسهای فراوان، الحاق این روستاها با مخالفت مدیریت شهری مشهد در دورههای مختلف روبه رو شده بود، اما معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری مشهد از پیگیریهای این سازمان برای سامان دهی مسیر جاده سیمان و ایجاد وحدت رویه در این جاده خبر میدهد.
پیگیریهایی که بخشی از آن به نتیجه رسیده است. افزایش مشکلات روستاهای جاده سیمان و تصویب نشدن طرح هادی برای یکی دو روستای این مسیر و اعتراضهای مردمی سبب شد شورای عالی معماری و شهرسازی ایران با قید پذیرش شورای شهر مشهد الحاق دهرود با جمعیتی نزدیک به ۲۰ هزار نفر به مشهد را تصویب کند. مصوبهای که شورای چهارم مشهد به محض دریافت آن، به سرعت با آن مخالفت کرد و شورای پنجم هم با این استدلال که الحاق این روستاها سبب گسترش حاشیه شهر مشهد میشود و تبعات منفی اجرای مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی بیش از نفعش است، به اجرای آن رأی منفی داد.
مهدی برامکی، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری مشهد، با بیان اینکه اهالی این روستاها متقاضی الحاق به شهر هستند، گفت: روستاهای بولوار رسالت یا همان جاده سیمان، از بسیاری از خدمات محروم هستند. مصوبه الحاق تعدادی از این روستاها به شهر مشهد موجود است، اما مدیریت شهری و شورای شهر دردوره گذشته و فعلی به دلیل اینکه باید برای سروسامان دادن به وضعیت این روستاها هزینه زیادی متحمل شوند، با این کار مخالفت کردند و الحاق این روستاها فعلا مسکوت مانده است تا به شورای جدید ارائه شود.
یکی از مشکلاتی که سبب اعتراض اهالی روستاهای جاده سیمان و ساکنان شهرک مهرگان و قرقی شده، وضعیت نابسامان بخش غیرشهری این جاده است که نه آسفالت خوبی دارد، نه حریم جاده در آن رعایت شده است و نه دوربرگردانهای مناسبی برای آن تعبیه شده است. ضمن اینکه این مسیر دیگر جوابگوی جمعیت درحال افزایش روستاهای جاده سیمان و آن منطقه منفصل شهری نیست و جاده به ویژه پل کشف رود باید تعریض شود. اما نبود وحدت رویه در اداره جاده سیمان سبب شده است که این مشکلات همچنان بدون راه حل باقی بمانند. شهناز رمارم، رئیس شورای شهرستان مشهد، چند ماه پیش در جلسهای در حضور دهیاران روستاهای جاده سیمان وعده داد که تعریض پل کشف رود در دستورکار شهرداری قرار میگیرد.
برامکی در گفتگو با شهرآرا، از برگزاری جلسهای با موضوع تعیین تکلیف این جاده خبر داد و گفت: از کل جاده سیمان، حدود ۳ کیلومتر خارج از حریم قانونی است و مدیریت آن با راهداری و پلیس راه است. چندی پیش در کارگروه ایمنی فرمانداری اداره انتظامی، این مسیر از پلیس راه به راهور منتقل شد. همچنین برای واگذاری مدیریت بهسازی، تعریض و حل معضلات جاده سیمان به شهرداری، درحال آماده سازی مقدمات برگزاری یک جلسه و تشکیل کارگروهی مشترک میان فرمانداری، شهرداری و راهداری هستیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری مشهد ادامه داد: برای سامان دهی وضعیت جاده سیمان باید ابتدا اطلاعاتی که داریم به روز شود و مثلا مشخص شود که حریم جاده اکنون چند متر است و چقدر باید باشد و حتی تصرفات هم باید به صورت روشن مشخص شود. در کنار همه این ها، در عملیات تعریض جاده باید برخی املاک تخریب شوند و به همین واسطه حقوق مکتسبهای ایجاد میشود که نیاز جدی به تأمین اعتبار دارد.
برامکی با بیان اینکه سامان دهی وضعیت جاده سیمان یکی از برنامهها و دغدغههای فرمانداری مشهد است، افزود: همان طور که گفتم، تشکیل این کارگروه مشترک میان راهداری و شهرداری نیازمند به روز رسانی اطلاعات ما از این جاده است. بااین حال در اولین فرصت ممکن جلسهای مشترک میان این سازمانها و فرمانداری برای تعیین تکلیف این جاده برگزار میشود.