اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

دردسر زمین‌های رها شده در محله «ایثارگران» مشهد

  • کد خبر: ۸۰۲۱۸
  • ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
دردسر زمین‌های رها شده در محله «ایثارگران» مشهد
گلایه‌های ساکنان انتهای محله ایثارگران مشهد از زمین‌های رهاشده این محدوده، فقط مربوط به امروز و دیروز نیست. می‌گویند چندسالی است که پیگیر سروسامان دادن به زمین‌های بایر بیخ گوششان هستند.

مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ «پاتوق کارتن خواب‌ها و معتادها. این آخر و عاقبت زمینی است که به آسمان نگاه کند و از دل خاک‌های بی حاصلش خار بروید. دلم می‌خواهد زمستان سری به اینجا بزنید. معتاد‌ها گوشه و کنار زمین، گودالی حفر می‌کنند و داخل زمین می‌روند. دود آتش به پا کردنشان هم، زمستان و تابستان ندارد. برای ما فکری کنید. برای ما ساکنان ایثارگران.»

 

گلایه‌های ساکنان انتهای محله ایثارگران از زمین‌های رهاشده این محدوده، فقط مربوط به امروز و دیروز نیست. می‌گویند چندسالی است که پیگیر سروسامان دادن به زمین‌های بایر بیخ گوششان هستند، اما راه به جایی نبرده اند. مدیریت شهری هم دل خوشی از زمین‌های رهاشده ندارد و مسئولان شهری بار‌ها درباره آسیب‌های این زمین‌ها و در نقطه مقابل، فقر زمین برای احداث فضای سبز و فرهنگ سرا، لب به سخن گشوده اند.

 

درکنار این موارد، این موضوع نیز بار‌ها مورد اشاره و تأکید مسئولان قرار گرفته که بخشی از این زمین‌ها در اختیار ادارات یا مالکان است و همین موضوع تبدیل وضعیتشان را سخت کرده است.

حدود ۵۰۰ هزار متر مربع زمین رها شده فقط در ۲ ناحیه شهرداری منطقه ۲ مشهد وجود دارد

آمار دقیقی از وسعت زمین‌های رها شده مشهد وجود ندارد. آخرین باری که رسانه‌ها سراغ آمار وسعت زمین‌های رها شده رفتند، دی ماه سال گذشته بود که زمین‌های رها شده را به عنوان یکی از ۱۰ چالش شاخص مشهد معرفی کرده بودند. زمین‌هایی که بیشتر در اختیار دو نهاد است؛ یکی آستان قدس و دیگری اوقاف. اگرچه مسئولان این دو نهاد، عدد دقیقی از زمین‌های رها شده تحت اختیار خود اعلام نمی‌کنند، فقط حدود ۵۰۰ هزار متر مربع زمین رها شده در دو ناحیه شهرداری منطقه ۲ مشهد وجود دارد.


به گفته مسئولان شهری، زمین‌های انتهای ایثارگران، یکی از چند عرصه زمین رها شده در منطقه ۲ است؛ منطقه‌ای که در سرانه فضای سبز شهری، میان دیگر مناطق دیگر مشهد، حرف چندانی برای گفتن ندارد و اگر این زمین که بخشی از آن در اختیار مالکان خُرد، شرکت ها، ادارات و ارگان‌هایی مانند آستان قدس و اوقاف است به نفع مردم منطقه تملک شود، می‌توان برای سبز شدن و حذف آسیب‌های رهاشدگی این زمین‌ها قدم برداشت.

دردسر‌های رهاشدگی

خیرآبادی یکی از ساکنان بولوار ایثارگران است. او درباره این زمین ها، قبل از هر چیز، به مشکلات حضور معتادان اشاره می‌کند؛ «این زمین‌ها پاتوق معتادان است. اینجا جمع می‌شوند و برای مردم مشکلاتی درست می‌کنند. شب‌ها هرچیزی را که به دستشان می‌آید، آتش می‌زنند. بار‌ها و بار‌ها مردم با آتش نشانی تماس گرفته اند. فکر کنم آتش نشانی هم حوصله اش از تماس‌های ما سر رفته است! چه کنیم؟ تا وقتی این زمین‌ها رها شده باشد، نمی‌توان از دردسر‌های معتادان راحت خوابید. زمستان‌ها بعضی از معتاد‌ها گودال‌هایی داخل زمین حفر می‌کنند و داخل گودال می‌روند تا از سرما درامان باشند.»


او به پیگیری‌های ساکنان محل برای تعیین تکلیف این زمین اشاره می‌کند و می‌گوید شهرداری در پاسخ به آن‌ها گفته است که نامه درخواست آنان به شورای شهر ارسال شده است و شورا باید درباره آن تصمیم بگیرد.

اتصال ایثارگران به ابوطالب؟

یکی دیگر از ساکنان ایثارگران، موضوع زمین‌های رهاشده این محدوده را به یکی از طرح‌های شهرداری ارتباط می‌دهد. طرحی که به گفته او قرار بوده شهرداری از میانه این زمین‌ها اجرا کند تا با آن، انتهای محله ایثارگران به انتهای بولوار ابوطالب متصل شود. رهاشدن زباله‌ها و نخاله‌ها از دیگر مشکلاتی است که این شهروند برای زمین‌های رهاشده محل زندگی خود عنوان می‌کند.

زمین خالی فراوان، پارک هیچ

تکتم خانم چندسالی است که در ایثارگران خانه خریده است. او یکی از گلایه‌مندان اصلی این زمین هاست. می‌گوید تصمیم گرفته اند به دلیل مشکلات این زمین ها، خانه شان را بفروشند، اما با رکود بازار و همه حرف و حدیث‌هایی که به دلیل حضور معتادان در این زمین‌ها بین مردم می‌چرخد، هنوز موفق نشده اند.


به اعتقاد او خانه‌های اینجا به دلیل همین مشکلات، مشتری خود را از دست می‌دهند. او آرزو می‌کند «کاش حداقل در این زمین، پارک یا سالن ورزشی درست می‌کردند تا هم مردم از آن‌ها استفاده کنند، هم دست و پای معتادان جمع شود.» و حرف هایش را این طور پایان می‌دهد: این همه زمین بدون استفاده! آن وقت بچه‌های ما اگر بخواهند به کلاس ورزشی بروند، باید تا ابوطالب و کلاهدوز بروند!


شهروندی نیز با ارسال پیام، گلایه خود را از زمین‌های رهاشده انتهای ایثارگران این طور اعلام می‌کند: مسئولان! لطفا به جمع معتادان زمین‌های آخر ایثارگران هم نگاهی کنید. با چوب و چادر و هر چیزی که دم دستشان باشد، کنار هم داخل این زمین‌های رهاشده جمع می‌شوند. با این اوضاع چطور زن و بچه‌های ما راحت به بیرون از خانه بروند؟
ریختن زباله و نخاله، از دیگر مواردی است که ساکنان این محدوده در پیام‌های خود به آن اشاره کرده و خواستار سروسامان دادن به این زمین‌ها شده اند.

اتصال ایثارگران به ابوطالب منتفی است

محسن قره خانی معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه ۲ است. او به مشکلات مردم و ساکنان انتهای ایثارگران اشراف کامل دارد و به پیگیری هایش درباره این زمین‌ها در مدت حضورش در منطقه ۲ اشاره می‌کند. به گفته او، مردم خواستار آن هستند که انتهای ایثارگران به موازات بولوار هدایت به انتهای بولوار ابوطالب متصل شود؛ خواسته‌ای که به اذعان او، امکان اجرایی شدن ندارد.


آن طو رکه معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه ۲ مشهد می‌گوید، موضوع اتصال انتهای ایثارگران به ابوطالب، جدا از خواسته مردمی، در سال‌های گذشته بار‌ها ازسوی شهرداری منطقه پیگیری شده، اما وجود خرده مالکان و دشواری تملک این زمین‌ها مانعی بر اجرای چنین پروژه‌ای شده است.

 

باتوجه به این شرایط، درنهایت شهرداری مشهد به مردم و درخواست‌های آنان مبنی بر پروانه ساخت، پاسخ داد و اکنون در خیابان‌های هدایت ۲۵، ۲۷ و ۲۹ چندین پروانه ساخت صادر شده است. به گفته او به دلیل پروانه‌هایی که شهرداری مشهد داده و ساختمان‌هایی که ساخته شده است، دیگر امکان اتصال انتهای ایثارگران به انتهای ابوطالب وجود ندارد.


او در بیان دلایل موفق نبودن تملک زمین، به موضوع تصرف شدن زمین‌های انتهای ایثارگران توسط افرادی و فروخته شدن این اراضی به مردم با شرایط قولنامه‌ای اشاره می‌کند. معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه ۲ می‌گوید: همان طورکه اشاره کردم، در حال حاضر در این محدوده به دلیل خرید و فروش‌هایی که صورت گرفته، زمین‌ها به حالت خرد تبدیل شده است و تاجایی که من اطلاع دارم این زمین‌ها ۲۸ مالک دارد.


به اذعان او باید تملک این اراضی به منظور انجام اقدامات بعدی نظیر ایجاد پارک و فضای سبز صورت گیرد و تا قبل این اتفاق، نمی‌توان هیچ اقدام عمومی انجام داد. او پیشنهاد می‌کند که ساکنان محله با تنظیم استشهادی و هماهنگی با مالکان زمین‌ها موضوع کاربری زمین‌های انتهای ایثارگران را پیگیری کنند. کمبود فضای سبز این محدوده از نکاتی است که قره خانی همانند مردم بر آن تأکید می‌کند. اما به گفته او تا زمانی که زمین موردنیاز برای ایجاد فضای سبز دراختیار شهرداری نباشد، اقدامات شهرداری در حوزه فضای سبز ابتر و ناقص خواهند ماند.


چالش‌های زمین‌های رهاشده منطقه ۲

معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه ۲ مشهد به دیگر زمین‌های رهاشده منطقه ۲ شهرداری اشاره می‌کند که به گفته او با تغییرات در کاربری می‌توانند ثمرات بسیاری برای ساکنان داشته باشند. مصداق و نمونه‌ای که به آن اشاره می‌کند، دو قطعه زمین بزرگ در حاشیه بولوار توس است که همانند دیگر زمین‌های رهاشده، به محلی برای حضور معتادان و نارضایتی مردمی تبدیل شده اند.


او می‌گوید: ناحیه ۲ و ۳ منطقه ۲ بیشترین چالش را برای ایجاد فضای سبز دارد. در این راستا سال گذشته، وضعیت زمین‌های رهاشده این دو ناحیه بررسی و ۵۰۰ هزار مترمربع شناسایی شد. با این حال تنها توانستیم ۸ هزار مترمربع این اراضی را که آن هم جزو تملکات شهرداری بود، برای ایجاد فضای سبز در محدوده میدان معراج آماده کنیم که تا یک ماه و نیم دیگر در اختیار مردم قرار می‌گیرد. اما آنچه به قوت خود باقی است، وجود درد رهاشدگی بخش زیادی از این زمین‌ها و مشکل سرانه اندک فضای سبز این منطقه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->