افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در بوستان وکیل‌آباد مشهد کشف‌رود، رودی به قدمت میلیون‌‌ها سال آغاز عملیات محلول‌پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) متروی مشهد از واگن‌های ملی بهره‌مند می‌شود خلاقیت و نوآوری ضرورت توسعه شهری قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم
سرخط خبرها

آیا «دهرود» به مشهد می‌ پیوندد؟

  • کد خبر: ۷۲۲۳۱
  • ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
آیا «دهرود» به مشهد می‌ پیوندد؟
قرار است شورای اسلامی شهر مشهد با بررسی هزینه و فایده، پیوستن دهرود به مشهد را ارزیابی کند.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ حدود ۴ سال پیش و با شدت گرفتن مشکلات روستای دهرود در جاده سیمان که به دلیل نزدیکی به شهر و هم‌جواری با دکل‌های فشارقوی برق امکان تهیه و تصویب طرح هادی برای آن وجود نداشت، شورای عالی شهرسازی و معماری ماجرای پیوستن این‌روستا به شهر مشهد را مطرح و تصویب آن را منوط به تأیید شورای شهر مشهد کرد. شورای چهارم و پنجم با این‌کار مخالفت کردند، با این‌همه با درخواست شهرداری مشهد لایحه الحاق این‌روستا به مشهد، به شورای شهر رسید و در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر بررسی شد و آن‌طور که رئیس این‌کمیسیون اعلام کرد، شهرداری قرار است تحقیقات کاملی درباره این‌الحاق انجام بدهد و بعد‌از‌آن اعضای شورا درباره تأیید یا رد این‌الحاق تصمیم‌گیری خواهند کرد.


محمد‌هادی مهدی‌نیا در گفتگو با شهرآرا با اشاره به بررسی طرح تفصیلی قرقی و مهرگان در شورای شهر گفت: با توجه به اینکه طرح تفصیلی این‌محدوده منفصل در دست بررسی است، شهرداری مشهد هم‌زمان لایحه الحاق روستای دهرود به مشهد را به شورا و کمیسیون شهرسازی و معماری آورد تا این‌مسئله بار دیگر در شورای شهر مشهد بررسی شود.


وی با بیان اینکه نه‌تن‌ها دهرود، بلکه روستا‌های دیگر این‌محور مشکلات زیرساختی زیاد دارند، از الزام شهرداری به‌کار مطالعاتی دقیق برای الحاق این‌روستا‌ها به مشهد خبر داد و افزود: شهرداری تنها یک لایحه یک خطی به شورا ارائه داده است که آیا دهرود به شهر مشهد ملحق شود یا نه؟ ما در این‌محور روستا‌های زیادی داریم که مشکلات یکسان و زیادی دارند. قرار است شهرداری مطالعات دقیق و جامعی درباره این‌الحاق انجام بدهد و اثرات مثبت و منفی‌اش را استخراج کند تا در شورا و براساس این‌بسته کامل موضوع را بررسی کنیم.


مهدی‌نیا ادامه داد: مشکلات روستا‌های جاده سیمان به‌ویژه در ساخت‌و ساز‌های غیرمجاز برای مشهد مشکل ایجاد خواهد کرد و گریبان ما را هم می‌گیرد، اما اینکه فقط دهرود به مشهد ملحق شود، شاید باعث اعتراض ساکنان دیگر روستا‌های جاده سیمان بشود؛ چون این‌روستا‌ها هم مثل مثل علی‌آباد، اسلام‌آباد و برخی روستا‌های دیگر مشکلات مشابه و زیادی دارند که باید فکری برای آن‌ها بشود.


تجربه ناخوشایند الحاق روستا‌های توس

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با اشاره به بلاتکلیفی روستا‌های توس که به عنوان محدوده منفصل به شهر مشهد ملحق شده‌اند، گفت: تجربه‌ای که در توس شکل گرفت، چندان خوب نبود و اکنون مدت‌هاست که طرح این‌روستا‌های ملحق‌شده به شهر تصویب نشده است و همچنان بلاتکلیف است. کار بسیاری از این‌روستا‌ها که زمزمه الحاق آن‌ها به شهر وجود دارد، با تصویب طرح هادی راه می‌افتد؛ طرحی که شرایط به مراتب ساده‌تری برای روستا‌ها دارد، اما هم‌زمان با الحاق آن‌ها به شهر و اجرای قوانین شهری در این‌روستاها، قطعا شرایط برای آن‌ها سخت‌تر خواهد شد. به‌هرحال ماجرای الحاق دهرود به شهر مشهد منوط به مطالعات شهرداری مشهد و محاسبه هزینه و فایده اجرای این‌مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری است و شورای شهر بعد از بررسی این‌مطالعات موافقت یا مخالفت خودش را اعلام خواهد کرد.


ماجرا‌های یک مصوبه

دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم، خرابی مسیر پررفت و آمد و پرترافیک جاده سیمان، پاسکاری تعریض پل کشف‌رود و جاده میان اداره کل راه‌وشهرسازی و شهرداری مشهد، ساخت وساز‌های غیرمجاز گسترده و از همه مهم‌تر تصویب نشدن طرح هادی برای روستا‌های دهرود که موجب قفل شدن همه فعالیت‌های عمرانی در این روستا شده است، تنها بخشی از مشکلات این‌روستا و سایر روستا‌های جاده سیمان با جمعیتی بیش از ۵۰ هزار نفر است که باعث شد شورای این‌روستاها، دهیار‌ها و حتی اهالی این‌روستا‌ها از رویه موجود گله داشته و خواستار الحاق این‌روستا‌ها به مشهد باشند.

 

درخواست‌هایی که حدود ۴ سال پیش بالاخره کارگر افتاد و شورای عالی شهرسازی و معماری با قید پذیرش شورای شهر مشهد، الحاق دهرود با جمعیتی نزدیک به ۲۰ هزار نفر به مشهد را تصویب کرد. این‌مصوبه در سال ۱۳۹۵ به دست شورای چهارم رسید و آن‌ها هم به دلیل نابسامانی وضعیت این‌روستاها، با الحاق دهرود به مشهد مخالفت کردند. این‌مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال‌های گذشته در شورای پنجم هم طرح شد و باز هم به دلیل تبعات اجتماعی اجرای این‌الحاق، گسترش حاشیه‌نشینی و هزینه‌های کلانی که سامان‌دهی ابتدایی این‌روستا به شهرداری تحمیل می‌کرد، باز هم با آن مخالفت شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->