صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دولت سیزدهم و مخاطره‌های بازار سهام

  • کد خبر: ۷۹۱۶۰
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

رشد شاخص بورس در روز‌های گذشته و هم زمان با شکل گیری و آغازبه کار دولت سیزدهم این پرسش را مطرح کرده که آیا بازار سهام ایران سیگنال مثبتی از تیم اقتصادی دولت دریافت کرده و مواضع سیداحسان خاندوزی، وزیر جوان اقتصاد ایران، به تنهایی برای ادامه روند کنونی شاخص بازار سهام کافی است یا اینکه موضع گیری او به درستی از سوی فعالان بازار سهام تحلیل شده است.


در همان ابتدا و به صراحت لازم است هشدار داده شود که مبادا دولت سیزدهم دچار خطای دولت دوازدهم شود و بخواهد نقش بیمه گر بزرگ ریسک نوسان ارزش سهام را برعهده گیرد و به اتکای همین نقش کاذب مردم را به سرمایه گذاری به ویژه به صورت مستقیم در این بازار پرنوسان تشویق کند. آنچه از دولتمردان به ویژه گروه اقتصادی دولت سیزدهم انتظار می‌رود، حفظ وضعیت ثبات در اقتصاد و آینده نگری و پیش بینی پذیری است.
مسئله دیگر اینکه نقش دولت درباره بازار سرمایه را نباید به نوسان‌های بازار سهام به ویژه به عنوان حامی بازار ثانویه تقلیل داد و البته که شخص وزیر اقتصاد و گروه اقتصادی دولت از تجربه قمار دولت گذشته روی بازار ثانویه سهام درس گرفته‌اند و انتظار می‌رود تلاش کنند که نقش دولت سیزدهم بیشتر نقش تسهیلگر، ایجاد شفافیت و عمق دادن به بازار سرمایه و تقویت ارکان آن را ایفا کند.


واقعیت این است که بخش زیادی از رشد شاخص بازار سهام که پیش از روی کارآمدن دولت جدید و حتی معرفی وزرای پیشنهادی و تشکیل گروه اقتصادی دولت شروع شده، ناشی از ۲ متغیر پولی یعنی رشد پایه پولی و نقدینگی است که نشان می‌دهد نرخ تورم رو به افزایش است. از سوی دیگر بخشی از این رشد شاخص می‌تواند از نوسان ارزش ریال در برابر ارز‌های خارجی و به طور مشخص رشد قیمت دلار ناشی باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.