قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود سازمان هواپیمایی: خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

فروش متری مسکن یا سپر تورم؟

  • کد خبر: ۷۸۳۶۱
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
فروش متری مسکن یا سپر تورم؟
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

قرار است از نیمه دوم امسال سازوکاری برای خرید متری مسکن در بورس برای مردم اجرایی شود و این طرحی است که وزارت راه و شهرسازی باعنوان صندوق زمین و مسکن با همکاری بازار سرمایه با هدف جذب سرمایه‌ها برای پروژه‌ها، حفظ ارزش سرمایه مردم و امکان خرید مسکن به‌صورت متری پیشنهاد کرده و گفته می‌شود که سازمان بورس و اوراق بهادار با آن موافق است. پرسش این است که آیا این راه جدید می‌تواند مسیر خانه‌دارشدن مردم را کوتاه‌تر سازد، به‌ویژه اینکه بر اساس آمار‌های رسمی، پیش‌بینی می‌شود با توجه به رشد قیمت مسکن در سال‌های گذشته، بسیاری از شهروندان با پس‌اندازشان با گذشت ۵۰ سال هم نتوانند خانه‌دار شوند و سرپناهی برای خود داشته باشند.


انتظار می‌رود در ۴ سال آینده سیاست‌های دولت در زمینه مسکن بر محور ساخت و تولید مسکن متمرکز شود؛ به‌ویژه اینکه رئیس‌جمهور در برنامه‌اش وعده داده است در هر سال یک‌میلیون مسکن ساخته و به بازار عرضه شود. هرچند هنوز جزئیات این برنامه مهم و پیچیده روشن نشده، اما به نظر می‌رسد مأموریت نخست وزیر راه‌وشهرسازی دولت سیزدهم، تحقق وعده رئیس‌جمهور خواهد بود. در این میان، بحث فروش متری مسکن نیز درخور تأمل است؛ آیا این طرح مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت و آیا آن‌ها از این مسیر خانه‌دار خواهند شد؟

 

دست‌کم از زمان وزارت علی عبدالعلی‌زاده، وزیر اسبق مسکن و شهرسازی در دولت خاتمی، طرح فروش متری زمین مطرح بوده و پس از آن نیز در دولت‌های بعدی فعال‌سازی صندوق‌های زمین و مسکن به‌عنوان مسیری برای هدایت سرمایه‌های مردم به بخش تولید و ساخت مسکن از گزینه‌های روی میز بوده است. البته گزارش‌های دقیقی از میزان موفقیت این طرح‌ها و اقبال مردم در دسترس نیست و هنوز این صندوق‌ها توفیق چندانی نداشته‌اند. از این رو ضرورت دارد تا پیش از آنکه این طرح‌ها به شکل جدید دوباره اجرایی شود، نخست نسبت به آسیب‌شناسی مسیر گذشته اقدام و خطا‌ها و موانع شناسایی شود.

 

به‌نظر می‌رسد که طرح فروش متری مسکن از مسیر بازار سرمایه، بیشتر تقویت انگیزه سرمایه‌گذاری مردم در صندوق‌های زمین‌ومسکن به‌عنوان یکی از سپر‌های حفاظت از پس‌انداز‌های آن‌ها در برابر امواج تورمی است و به‌همین دلیل بازده این صندوق‌ها نسبت به سایر ابزار‌ها و بازار‌ها درخور تأمل است. بدیهی است که اگر بازده این صندوق‌ها و سودآوری طرح فروش متری زمین به‌دلیل ماهیت بلندمدت نوع این سرمایه‌گذاری‌ها جذاب نباشد، نمی‌توان انتظار استقبال عمومی از آن داشت.

پیش‌بینی می‌شود دولت و مجلس افزون بر طرح‌ها و برنامه‌هایی که بخش تولید و عرضه مسکن را تقویت می‌سازد، ضمن سنجش دقیق ابعاد تورمی ناشی از اجرای ایده‌ها، برنامه‌ها و حتی قوانین و مقررات، تمهیدات لازم برای تقویت قدرت خرید متقاضیان واقعی خرید مسکن را مدنظر قرار دهند. از سوی دیگر می‌توان با زدودن انگیزه‌های سفته‌جویانه و کسب بازده‌های ناگهانی از بازار مسکن با مهار تورم به صورت پایدار، راه را برای رسیدن به اهداف مطلوب هموار کرد. از این منظر فروش متری مسکن، تنها یک گزینه در سبد برنامه‌های آینده خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->