صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

در حالی‌که وضعیت سرخابی‌ها همچنان نامشخص است ضرب‌الاجل ای‌اف‌سی امروز تمام می‌شود.

احسان سرفرازی | شهرآرانیوز؛ فوتبال ایران یکی از سرنوشت سازترین روز‌های خودش را پشت سر می‌گذارد. بعد از شاهکار‌های مفتضحانه سرخابی‌ها و اولتیماتوم کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال کشورمان، حالا به نظر می‌رسد AFC دیگر هیچ جای بخششی را براب فوتبال ایران باقی نگذاشته است. امروز سرانجام ضرب‌الاجل کنفدراسیون فوتبال آسیا به نمایندگان کشورمان تمام می‌شود و باتوجه به عدم رفع ایرادات مورد نظر، باید در انتظار محرومیت سرخابی‌ها از حضور در لیگ قهرمانان آسیا باشیم.

حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا این‌بار جدی‌تر از همیشه شده و ۲ سهمیه ارزشمند ایران با اهمال و دروغ در آستانه از‌دست‌رفتن است. ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس موضوع تازه‌ای نیست و این ۲ تیم سال گذشته نیز تا آستانه حذف‌شدن رفته بودند. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش وقت ایران، برای جلوگیری از این اتفاق به مالزی رفته و تضمین و تعهدی داده بود که مشکلات و نقایص برطرف شود و طبق این ضمانت وزیر، قرار شد نمایندگان ایران در فصل ۲۰۲۱ با همین شرایط غیر‌حرفه‌ای در آسیا حاضر باشند. اتفاقی که همه منتظر بودند امسال هم عملی شود، ولی بازهم پشت گوش افتاد تا این‌بار کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌صورت جدی وارد شود.

مجوزی که موقت نبود

در قوانین حرفه‌ای‌سازی کنفدراسیون فوتبال آسیا، چیزی به نام مجوز مشروط وجود ندارد. در واقع یا مجوز صادر می‌شود یا نه و در حالت دیگر مجوز با جریمه صادر خواهد شد. با‌این‌حال مسئولان کمیته صدور مجوز حرفه‌ای از عبارت من‌در‌آوردی مجوز موقت استفاده کردند و در‌حالی‌که کمیته استیناف با نام خود‌ساخته «مجوز موقت» به سرخابی‌ها ۳ ماه مهلت داده بود، هیچ اتفاق خاصی در این ۲ باشگاه برای حل مشکلات کلان مالکیتی، مالی و مالیاتی آن‌ها نیفتاد؛ اما در جلسه‌ای که صدری و آجورلو چند روز پیش با عزیزی‌خادم داشتند، مدیران باشگاه‌ها به‌صراحت اعلام کردند که مجوز حرفه‌ای آن‌ها صادر شده است. این گفته‌ها درحالی رقم خورد که در آن جلسه نیز به مدیران ۲ باشگاه تذکر داده شد که برای دریافت مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان مشکل دارند! از چند ماه قبل به تمام باشگاه‌هایی که درخواست مجوز حرفه‌ای کرده بودند، نامه زده شده بود و در ۵ معیار مختلف که هر‌کدام شامل موارد بسیاری بود، مشکلات باشگاه‌ها مطرح شد.

از میان تمام باشگاه‌ها فقط سپاهان و فولاد مجوز حرفه‌ای خود را دریافت کردند و بقیه باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای ایران نتوانستند نقایص خود را رفع کنند و مجوز حرفه‌ای بگیرند. آن‌طور‌که پیداست، هیچ صداقتی در مصاحبه‌ها و خبر‌های اعلامی در‌این‌باره وجود نداشته و مجوز موقت کمیته استیناف نیز دردی از باشگاه‌ها دوا نکرده است. پرواضح است که مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس توسط وزارت ورزش نقصی نیست که با ۳ ماه فرصت یا ۵ روز مهلت باقی‌مانده رفع شود.

آبروریزی به سبک سرخابی‌ها

کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌های ارسالی خود به فدراسیون فوتبال ایران، مطابقت‌نداشتن اظهارات باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان با قوانین مربوط به صدور مجوز حرفه‌ای را اعلام کرد و به آن‌ها فرصتی پنج روزه داد (تا فردا) تا پاسخ آن را بدهند. مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ایراد در اعلام ای‌اف‌سی به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، مالکیت مشترک آن‌ها زیرنظر دولت بوده است. همچنین قوانین مالی در مدارک بارگذاری‌شده، رعایت نشده است و نبود شفافیت مالی درباره پرونده‌های باز بین‌المللی وجود داشته است. ای‌اف‌سی با توجه به راستی‌آزمایی شرکتی که موارد حقوقی و مالی پرسپولیس و استقلال را بررسی کرده، متوجه ابهامات مالیاتی، ثبت حقوقی و پرداختی‌های خارج از قرارداد‌ها شده است.

نکته جالب‌توجه در اعلام نواقص موجود در مدارک استقلال و پرسپولیس، فرم‌هایی است که این ۲ باشگاه پر نکرده‌اند. مسئولان حقوقی پرسپولیس در بارگذاری مدارک خود، موارد حقوقی و مالکیتی باشگاه را به زبان فارسی پر کرده‌اند؛ اتفاق عجیبی که تعجب کنفدراسیون فوتبال آسیا را نیز به‌همراه داشته است و آن‌ها خواستار توضیح پرسپولیس با زبان رسمی ای‌اف‌سی (انگلیسی) شده‌اند. همچنین استقلالی‌ها نیز برخی فرم‌ها را اصلا پر نکرده‌اند تا خالی‌بودن آن‌ها باعث شگفتی مسئولان این نهاد بین‌المللی شود. AFC از باشگاه‌های استقلال تهران و پرسپولیس خواسته است تا فرم‌های مربوط به صدور مجوز حرفه‌ای را با زبان نگارش بین‌المللی که انگلیسی است، پر کرده و تمام صفحات را با مدارک مستند به کنفدراسیون فوتبال ارسال کنند.

چه تیم‌هایی جانشین استقلال و پرسپولیس می‌شوند؟

پرسپولیس و استقلال ۲ سهمیه اصلی فوتبال ایران در فصل پیش‌روی لیگ قهرمانان آسیا هستند. به‌دلیل تأیید‌نشدن مجوز حرفه‌ای این ۲ باشگاه از‌سوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای، ای‌اف‌سی هر ۲ باشگاه در آستانه حذف از مسابقات پیش‌رو قرار دارند؛ مگر اینکه کمیته استیناف رأیی غیر از این صادر کند. اما در صورت حذف این ۲ باشگاه از لیگ قهرمانان آسیا، چه تیم‌هایی جانشین این ۲ تیم خواهند شد؟

غلامرضا بهروان که پیش‌تر رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای بود و اکنون عضو این کمیته به شمار می‌رود، در پاسخ به این سؤال گفت: در این فصل ۵ باشگاه استقلال، پرسپولیس، گل‌گهرسیرجان، فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان درخواست مجوز حرفه‌ای داشتند که اکنون ۳ باشگاه استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان نتوانسته‌اند مجوز حرفه‌ای بگیرند.

اگر مشکل گل‌گهر سیرجان حل شود، گل‌گهر و سپاهان می‌توانند جایگزین استقلال و پرسپولیس شوند. در‌غیر‌این‌صورت فقط ۲ تیم فولاد و سپاهان اصفهان از ایران در لیگ قهرمانان فصل آینده شرکت خواهند کرد. باید به این نکته هم اشاره کرد ۶-۷ باشگاه لیگ‌برتری ما حتی مدارک خود را برای درخواست صدور مجوز حرفه‌ای در سامانه ای‌اف‌سی بارگذاری نکرده‌اند. برخی باشگاه‌ها مثل تراکتور مدارک را ناقص بارگذاری کرده‌اند و انگار وسط کار آن را رها کرده‌اند. برخی باشگاه‌ها مثل نساجی مازندران حتی ثبت‌نام نکرده‌اند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.