صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

جاذبه جذاب گردشگری مشهد، این‌روزها هر‌چند دیر، اما سرانجام به روی علاقه‌مندان باز شد.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ این دهمین سال است که باد‌های شمالی بر فراز «شیرباد» به وزش در‌می‌آید و برف، این سفید دلنشین، به جانش می‌نشیند. اگرچه خیلی دیر و خارج از موسم رسمی، اما تنهاپیست اسکی مشهد این‌روز‌ها دوباره به لطف بارش رحمت الهی به محل تفریح علاقه‌مندان و گردشگرانی بدل شده که سرگرمی‌شان را با ورزش در‌آمیختند تا جمعه‌ها خودشان را به آنجا برسانند و برای ساعاتی از روزمرگی‌های تلخ زندگی رهایی یابند.

پیست اسکی شیرباد هفته پیش بازگشایی شد تا این فصل را برای علاقه‌مندان به یک زمستان خاطره‌انگیز بدل کند. از پیست اسکی شیرباد تا روستای دولت‌آباد، ۱۸‌کیلومتر و از دولت‌آباد تا مشهد حدود ۲۰‌کیلومتر در بزرگ‌راه مشهد به گلبهار راه است. مسیر این پیست از دولت‌آباد تا پیست، مسیری کوهستانی و شوسه است؛ جذابیتی برای آن‌ها که سرما و سفیدی دانه‌های برف را به خواب زمستانی جمعه‌ها ترجیح می‌دهند. در این گزارش به جزئیات استفاده از جاذبه بزرگ گردشگری پیست اسکی شیرباد برای علاقه‌مندان به تفریحات ورزشی پرداخته‌ایم.

فرصت شیرباد؛ امان از بی‌بارشی!

پیست اسکی شیرباد در دامنه قله شیرباد، بلندترین قله خراسان واقع شده و از سال ۱۳۹۰ به‌صورت رسمی افتتاح شده است؛ فرصتی که بخش خصوصی برای تبدیل یک منطقه کوهستانی به جاذبه گردشگری از آن بهره برده و حالا ده‌سالی است که خدماتش به روی علاقه‌مندان باز است. مکانیزم فعالیت این پیست بر اساس برف طبیعی و جاذبه کوهستانی است.

سیدمحمدکاظم مظلوم، رئیس این پیست که برای اولین‌بار در سال ۹۰ ایده استفاده از جاذبه طبیعی برف و کوهستان و راه‌اندازی این پیست به ذهنش خطور کرد، درباره زمان استفاده از شیرباد گفت: فصل طبیعی استفاده از پیست اسکی شیرباد، آبان تا اوایل اردیبهشت است. وی افزود: ما در سال‌های اول راه‌اندازی پیست بعد از بارش‌ها و برف‌کوبی از اوایل آبان پیست را به روی علاقه‌مندان برای استفاده باز می‌کردیم و تا اواسط اردیبهشت هم حتی ما در این منطقه اسکی داشتیم.

وی تصریح کرد: البته متأسفانه هر چه به جلو آمدیم، در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی، کمبود بارش‌ها و گرمای هوا این زمان استفاده را کوتاه‌تر کرده است. مسئله‌ای که حسین شمشکی، دبیر هیئت اسکی خراسان‌رضوی، نیز به آن اشاره و اظهار کرد: سال ۹۴‌تا ۹۸ زمان شروع استفاده از پیست آبان‌ماه بود؛ اما سال ۹۹ ما پیست را از آذر بازگشایی کردیم و امسال هم از هفته گذشته پیست به روی مردم باز شده است. دلیل این مسئله هم که همه می‌دانند؛ کمبود بارش‌ها!

استقبال پساکرونایی

بر اساس داده‌های آماری حسین شمشکی، دبیر هیئت اسکی استان، پیست اسکی شیرباد در سال ۹۹ به‌خاطر همه‌گیری کرونا و شرایط ویژه، طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ وزارت ورزش و جوانان روزانه فقط از ۱۵۰‌نفر پذیرش می‌کرد. شمشکی در‌این‌باره خاطرنشان کرد: سال گذشته فدراسیون اسکی و خود وزارت ورزش برای پیست‌های کشور تعیین‌تکلیف کردند و به‌عنوان‌مثال گفتند پیست دیزین تهران که ۶‌هزار ظرفیت دارد، فقط باید ۲‌هزار نفر را پذیرش کند. یا پیست دربندسر که ۳۴۰۰ نفر ظرفیت دارد، با ۱۲۰۰ نفر می‌تواند فعالیت کند.

با‌وجود‌این بعد از بهبود نسبی وضعیت شیوع کرونا در کشور و بازگشایی رسمی‌تر و جدی بسیاری از اماکن ورزشی، امسال این قاعده برداشته شده و گویا در همین یک هفته بازگشایی پیست روز جمعه بالغ‌بر ۸۰۰‌نفر به شیرباد رفتند؛ استقبال پساکرونایی خوبی که طبیعتا نیازمند تأمین امکانات رفاهی خوب در این مجموعه برای علاقه‌مندان است.

شیرباد به روایت دخل‌و‌خرج

رئیس پیست اسکی شیرباد می‌گوید برای ۳ گروه در پیست برنامه دارند؛ دسته‌اول گردشگران معمولی که صرفا برای تماشای جذابیت‌های کوهستان، استفاده از کافی‌شاپ، رستوران و فضای تفریحی شیرباد به آنجا می‌روند. این گروه که در‌نهایت شاید بخواهند تیوپ‌سواری کنند و از دامنه‌های برفی کوه سُر بخورند، بیشتر برای تفریح، نه ورزش به شیرباد می‌روند.

مظلومی گفت: هزینه ورودی پیست برای این گروه ۱۰۰‌هزار تومان خواهد بود و ما برای تفریح آن‌ها وسیله‌ای به نام «لُژ» هم در نظر گرفتیم که چیزی شبیه تیوپ است؛ اما استاندارد. چون تیوپ خطرناک است و ما اجازه ورود تیوپ به پیست را نمی‌دهیم. هزینه اجاره یک‌ساعته لُژ هم ۵۰ هزار تومان است. گروه دوم منتفع از امکانات شیرباد، اسکی‌سوارانی هستند که وسایل اسکی ندارند و برای ورود به پیست و اجاره ابزار اسکی باید مبلغ ۳۰۰‌هزار تومان پرداخت کنند. گروه سوم هم اسکی‌باز حرفه‌ای هستند که ابزار اسکی دارند و برای ورود باید مبلغ ۱۵۰‌هزار تومان پرداخت کنند.

رئیس پیست اسکی شیرباد درباره امکانات اقامتی و رفاهی پیست هم اظهار کرد: اقامتگاهی در محل پیست داریم که یک سوئیت و ۹ اتاق دارد. ظرفیت این اقامتگاه حدود ۳۶ تا ۴۰ نفر است. هزینه یک‌شب اقامت اتاق ۲ تخته یک‌میلیون تومان، سه‌نفره یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان و اتاق هشت‌نفره یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان است. وی با اشاره به ساعت کار پیست تصریح کرد: پیست از ساعت ۹‌صبح تا ۴‌بعد‌از‌ظهر باز است. البته اگر هوا خراب باشد، ساعت‌۳ بعد‌از‌ظهر پیست را می‌بندیم.

جاده «شیرباد» همچنان در باد وعده‌ها

مسئله بازسازی جاده پیست اسکی شیرباد درست هم‌قد‌و‌قواره سن‌و‌سال حیات این مجموعه حالا دیگر ده‌ساله شده است؛ جاده‌ای که به اذعان مالکان پیست و اهالی ورزش هر سال در ایام بازگشایی پیست، کمبود‌ها و مشکلاتش در کانون توجهات قرار می‌گیرد، مصوبه‌ای برایش نوشته و تا سال بعد به دست فراموشی سپرده می‌‎شود. جاده‌ای که خالی است و علاوه بر آن در برخی نقاط کوهستانی‌تر و حساس گارد‌ریل ندارد و همین‌ها برای یخ‌زدگی سطح جاده و بروز حوادث ناگوار کافی است.

حسین شمشکی، دبیر هیئت اسکی خراسان‌رضوی، در‌این‌باره توضیح می‌دهد: این جاده مسئله اصلی ما در‌خصوص شیرباد است. سال گذشته در همین ایام با فرماندار مشهد، چناران و گلبهار، نیروی انتظامی، هلال‌احمر، راهداری و مسئولان ارگان‌های ذی‌ربط جلسه گذاشتیم و مصوب شد تا به وضعیت این جاده رسیدگی شود؛ با‌وجود‌این بعد از گذشت یک‌سال هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مسئله‌ای که مظلوم، رئیس پیست اسکی شیرباد، نیز با خنده به آن تأکید دارد و می‌افزاید: ما نمی‌گوییم این ۱۵‌کیلومتر را آسفالت کنند؛ اما دست‌کم شن بریزند و نقاطی که خطرناک است، گارد ریل بزنند. شمشکی با اشاره به یکی از توجیهات مسئولان ذی‌ربط برای کم‌کاری‌شان می‌گوید: آقایان می‌گویند اینجا انتهایش بن‌بست است و به‌خاطر همین ردیف بودجه به آن تعلق نمی‌گیرد! ما می‌گوییم دست‌کم تا جای سد را شما درست کنید، سد تا پیست را خود بخش خصوصی (شیرباد) درست می‌کند. کمااینکه الان همان بخش درست است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.