پخش زنده بازی ایران و بحرین در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین جلالی صدرنشین پاسور‌های لیگ برتر صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد تاریخ و ساعت بازی رئال مادرید و بارسلونا در لالیگا | آخرین حضور ژاوی روی نیمکت بارسا؟ قهرمانی کوراش‌کاران خراسانی در کشور فرهاد مجیدی ایران‌بیا نیست! عالیشاه برای بازی با سپاهان آماده می‌شود بیرانوند به بازی با آلومینیوم می‌رسد؟ تغییر مدیرعامل در باشگاه صنعتی کلید خورد شادی جنجالی کار دست بازیکن پرسپولیس می‌دهد یزدانی المپیک پاریس را از دست داد؟ چراغ سبز مربی برزیلی به پرسپولیس کریس کلمن، سرمربی مدنظر تراکتور، کیست؟ تلاش برای رساندن عالیشاه به بازی حذفی دبل شهاب زاهدی مقابل جوبیلو ایواتا + ویدیو سید حسین حسینی غایب بزرگ استقلال مقابل تراکتور؟ گل ۳ امتیازی مرادمند تقدیم به دو بازیکن مصدوم روابط تیره و تار نکونام با سرپرست ناشناس استقلال حمله هواداران تراکتور به بازیکنان+ ویدیو استراحت دو روزه اوسمار به شاگردانش تغییر مالکیت پرسپولیس تنها راه نجات!
سرخط خبرها

انجماد شیرباد در زمستان گرم ۹۹ مشهد

  • کد خبر: ۵۸۹۷۳
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
انجماد شیرباد در زمستان گرم ۹۹ مشهد
کرونا و گرمای بی‌سابقه هوا، بزرگ‌ترین پیست اسکی شرق کشور را نیمه‌تعطیل کرده است.
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ یک سال می‌شود که باد موافق بر پرچم بزرگ‌ترین پیست اسکی شرق کشور نمی‌وزد؛ پیستی که سال گذشته در چنین‌روز‌هایی به دنبال آغاز همه‌گیری ویروس مرگ‌بار تعطیل شد و ۳ ماه از زمان طلایی فعالیتش را از دست داد، حالا هم چندان اوضاع بسامانی ندارد.
 
شیرباد امسال از اوایل آذر بازگشایی شد و تدوین پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌های ویژه این فرصت را فراهم آورد تا بار دیگر علاقه‌مندان به برف و طبیعت یخی به کوهستان بزنند، اما واقعیت این است که عوامل زیادی سبب شد تا بهره‌برداری مناسبی از این پیست صورت نگیرد. از ترس مردم برای ورزش در دوران کرونایی بگیرید تا گرم‌شدن بی‌سابقه هوای مشهد که قلب یخی شیرباد را به درد آورد.

تفریحات زمستانی در گرمای تابستانی

پیست اسکی شیرباد این‌روز‌ها بیشتر از آنکه پذیرای علاقه‌مندانی باشد که برای اسکی به آنجا می‌روند، میزبان مردمی است که تفریحات زمستانی‌شان را در هوای تابستانه این‌روز‌های مشهد جست‌وجو می‌کنند. ایمان سماورچی، رئیس هیئت اسکی خراسان‌رضوی، می‌گوید: امسال شرایط پیست به شکلی است که علاقه‌مندان بیشتر به‌خاطر تفریحات زمستانی یا آموزش اسکی به پیست مراجعه می‌کنند. او ادامه می‌دهد: کرونا موجب کاهش چشمگیر گردشگر و حضور اسکی‌بازان شده است.

گرمای بی‌سابقه در شیرباد

کاظم مظلوم، مدیر پیست اسکی شیرباد یکی از دلایل تعطیل اسکی در شیرباد را گرمای بی‌سابقه هوا می‌داند. مظلوم در‌این‌باره می‌گوید: امسال گرمای بی‌سابقه‌ای را داشتیم که در یک دهه گذشته نمونه‌اش را نداشتیم. همین امر سبب شده تا عمق برف در شیرباد کاهش یابد. او با توضیح تخصصی درباره ورزش اسکی می‌افزاید: همان‌‎طور که می‌دانید، برای اسکی در شیرباد باید برف کوبیده شود و عمق حداقل ۵۰‌سانتی‌متری داشته باشد؛ اما الان عمق برف در این منطقه ۳۰‌سانتی‌متر است و نمی‌توان از آن برای اسکی استفاده کرد. مظلوم اذعان می‌کند: البته برای آموزش اسکی و تفریحات زمستانی مناسب است و هم‌اکنون پیست آماده پذیرش علاقه‌مندان در این ۲ بخش هست.

دستورالعمل‌ها، مانع ورود گردشگران

یکی از منابع اصلی درآمدی پیست اسکی شیرباد، حضور گردشگران در منطقه است که این‌روز‌ها و با اعمال محدودیت‌های کرونایی گویا مشکلاتی جدی به وجود آورده است. مدیر پیست اسکی شیرباد در‌این‌باره می‌گوید: ما در طول هفته میزبان زائران عرب بودیم و بخش عمده‌ای از درآمد‌های پیست از حضور این گردشگران در وسط هفته بود. شهروندان مشهدی بیشتر پنجشنبه جمعه‌ها به پیست می‌آمدند، اما حالا محدودیت‌های ترددی کرونایی سبب شده تا گردشگران به شیرباد نیایند و ما ضرر زیادی از این مسئله دیدیم. سماورچی، رئیس هیئت اسکی خراسان‌رضوی، نیز این مسئله را تأیید می‌کند و می‌گوید: دستورالعمل‌های بهداشتی سبب شده تا تور‌های گردشگری آژانس‌های مسافرتی به شیرباد نیایند. وی افزود: در گذشته این تور‌های گردشگری، شیرباد را رونق می‌داد؛ اما امروز این تور‌ها به‌خاطر کرونا تعطیل شده است.

۷۰۰ میلیون و درآمدی که کفایت هزینه‌ها را نمی‌کند

مدیر پیست شیرباد معتقد است در تعطیلات کرونایی شیرباد، مجموعه بالغ‌بر ۷۰۰‌میلیون ضرر کرده است. مظلوم یادآور‌ی می‌کند: البته این رقم امسال خیلی بیشتر هم شده است. به‌هر‌حال درآمد‌های ما امروز کفاف هزینه‌هایمان را نمی‌کند. او اظهار می‌کند‌: البته ما امسال به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی خیلی هم روی گردشگری تبلیغات نکردیم.

شیرآباد بنا به گفته مظلوم از ابتدای هفته آینده برف خواهد داشت و همین شاید پایان سال پُررونق‌تری را برای بزرگ‌ترین پیست اسکی شرق کشور رقم بزند. با‌وجود‌این ضرر زیادی که گرمای بی‌سابقه هوا در کنار حضور‌نداشتن گردشگران در منطقه به این پیست وارد آورده است، با این فعالیت یک‌ماهه آ‌ینده جبران‌پذیر نیست.

ضربه بزرگ اعراب به اقتصاد شیرباد

هزینه ورودی به پیست اسکی شیرباد برای حداقل استفاده از تفریحات زمستانی ۵۰‌هزار تومان است و برای همین ضربه اصلی به اقتصاد مجموعه را نیامدن «اعراب» زده است. گردشگرانی که از کشور‌های عربستان، عراق، بحرین، کویت و سایر کشور‌های حوزه خلیج همیشه‌فارس به مشهد می‌آمدند و برای تفریحات زمستانی که بعضا شاید هیچ‌گاه در کشور خودشان نبینند، به شیرباد می‌رفتند و هزینه می‌کردند.
 
حالا بزرگ‌ترین پیست اسکی شرق کشور کج‌دار‌و‌مریز به حیات خود ادامه می‌دهد و امیدوار است تا دست‌کم با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌های درست، علاقه‌مندان را به شیرباد بکشاند تا حیات کرونایی‌اش به ممات نینجامد. پیست اسکی شیرباد در بیست‌کیلومتری مشهد، در بزرگ‌راه مشهد به گلبهار قرار دارد. پیست شیرباد در دامنه بلندترین قله استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی با ارتفاع ۳۳۱۰‌متر، بنا شده و به‌همین‌دلیل در بیشتر ماه‌های سال برف‌گیر است. این پیست دی‌ماه ۱۳۹۱ افتتاح شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->