سرخط خبرها

عروسی خوبان

  • کد خبر: ۱۱۱۴۶
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
عروسی خوبان
اهدای ۱۲ مجموعه جهیزیه به‌همت نیکوکاران انصارالهادی (ع)
سیرجانی - چهارشنبه‌ای که گذشت در خیریه محله طلاب به‌بهانه میلاد مبارک امام‌حسن عسکری (ع) جشنی خاص و ویژه برپا بود.
اهدای ۱۲ مجموعه جهیزیه نوعروس و تازه‌داماد‌های نیازمند و درعین حال آبرودار. مدعوین این جشن، عروس و داماد‌های متقاضی جهیزیه بودند؛ البته با یکی‌دو نفر از اقوام درجه یک و خیرانی که برای دیدن نتیجه خیرشان به این مراسم دعوت شده بودند و ما همراهشان بودیم برای ادای رسم همسایگی و انعکاس این گزارش.

دعوت برای عروسی    
انتهای بولوار ابوریحان به سه‌راهی مجلسی که می‌رسید، حاشیه خیابان وانت بار‌ها پارک شده بودند. ریسه‌های رنگی سردر خیریه و بوی عود و  اسپند که فضا را پر کرده است، نوستالژی و یاد‌آور عروسی‌های قدیم است. مدیر خیریه انصارالهادی (ع) در میان آمد‌وشد‌ها و دغدغه برگزاری هرچه با شکوه‌تر مراسم، چند دقیقه‌ای وقت می‌گذ‌ارد و توضیحاتی دراین‌باره می‌دهد: از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های مددجوی ما که دختر و پسر دم بخت دارند، تهیه جهیزیه است. باتوجه به تحقیقاتی که در ابتدای عضویت انجام می‌شود، خیلی از این عزیزان حتی قادر به پرداخت قبوض آب و برق و گاز خود نیستند. از همین‌رو هیئت‌مدیره مصمم می‌شود، ملزومات یک زندگی ۲ نفره را برای خانواده‌های متقاضی تهیه کند.
صابری در‌حالی‌که به همکارانش توصیه می‌کند بخش پذیرایی از میهمانان مدیریت شده باشد تا کسی از قلم نیفتد، ادامه می‌دهد: در طول سال باتوجه به تقاضاهایی که هست حدود ۵ تا ۶ نوبت مراسم اهدای جهیزیه داریم؛ یعنی بعد از گذر از مرحله تقاضا و ثبت‌نام مددجو، نوبت تحقیقات است. وقتی تعداد این عزیزان به ۱۲ تا ۱۵ نفر برسد، اقلام تهیه می‌شود و در نخستین مناسبت میلاد یا جشنی که در پیش‌رو داشته باشیم، اهدای جهیزیه‌ها باحضور جمعی از خانواده‌ها و خیران برگزار می‌شود. به‌گفته مدیر خیریه انصار‌الهادی (ع) حفظ آبروی مددجویان برای تک‌تک اعضای این مجموعه اهمیت دارد؛ از همین‌رو سعی می‌شود به‌جز خیرانی که حضورشان در کار‌های این‌چنینی تأثیرگذار است، میهمان غریبه در مراسم نباشد.

شادی در شب میلاد
عقربه‌ها هرچه به ساعت یک‌ظهر نزدیک می‌شود، تعداد مدعوین هم بیشتر به چشم می‌آید. سمت راست سالن بزرگ پذیرایی صندلی‌هایی برای نشستن مدعوین و سمت چپ جهیزیه‌ها مرتب چیده شده است؛ یخچال، گاز، تلویزیون، قالی و بخاری‌های یک شکل با روبان‌های تزیین شده.
سمت آقایان شلوغ‌تر است. اسدی، مداح خیریه، پرشور در وصف یازدهمین امام (ع) و شب میلادش مولودی می‌خواند و مدعوین با دست زدن او را همراهی می‌کنند.

غافل‌گیر شدم
یکی از مددجویان، دختر جوان بیست‌ساله‌ای است که برق شادی در چشم‌هایش دیده می‌شود. سعیده یک‌ساله بود که پدرش را از دست داد و سال قبل هم مادرش به رحمت خدا رفت: آخرین فرزند خانواده هفت‌نفره هستم. تمام خواهر و برادرهایم ازدواج کرده اند. چون به‌شدت تنها شده بودم، چندماه بعد به اصرار خانواده ازدواج کردم.
سعیده که خانواده‌اش سال‌هاست زیرپوشش این خیریه هستند، ادامه می‌دهد: خانواده همسرم از همان ابتدا اصرار داشتند زندگی مشترکمان را شروع کنیم، اما برای من تهیه جهیزیه به این سرعت ممکن نبود، تا اینکه هفته قبل از سر استیصال آمدم و بعد از صحبت‌کردن و گفتن شرح حال، تقاضانامه‌ای نوشتم. در‌حالی‌که تصورش را هم نمی‌کردم در فهرست قرار بگیرم، ۲ روز قبل تماس گرفتند و برای مراسم دعوتم کردند.

خوش‌حالم که دخترم سرافکنده نیست
مادر یکی از عروس‌خانم‌ها درحالی‌که صورتش را محکم گرفته است، می‌گوید: ۷ سال قبل همسرم عمرش را به شما داد و من را با چند بچه قدونیم‌قد تنها گذاشت، تنها دغدغه‌ام سیر کردن شکم آن‌ها بود. برای همین در کارخانه‌ای مشغول به کار شدم که بعد از چندسال به‌علت پایین آمدن تولید، کارخانه تعدیل نیرو کرد و من هم بیکار شدم. از همان زمان با سبزی پاک‌کردن و ترشی درست‌کردن و گاهی کار در کارخانه روزگار می‌گذرانیم.
او ادامه می‌دهد: با آمدن خواستگار برای دخترم، چون جوان خوبی بود جواب دادم، اما تنها دل‌نگرانی از جورنشدن جهیزیه و سرافکندگی دخترم بود که ازطریق آشنایی با این خیریه و بعد از تحقیقات محلی، گفتند شما واجد شرایط دریافت جهیزیه هستید.  شوروحال خوبی در سالن برپاست. مولودی خوانی که گاه با دست‌زدن و گاه با ذکر صلوات همراه است، طنین خاصی به محفل می‌بخشد.  حضور خیران و  نیکوکاران که در شادی نوعروسان و تازه‌داماد‌های مددجو سهیم هستند، به‌گفته مدیریت خیریه سبب دل‌گرمی و قوت‌قلب خادمان و مددجویان است.

شیرینی حس‌وحال نیکوکارانه
حاج‌محسن فرهنگی، پسر یکی از بنیان‌گذاران مؤسسه که پای ثابت مراسم‌هاست، می‌گوید: برنامه کمک و اهدای جهیزیه به خانواده‌های نوعروس و نوداماد در تمام سال‌های فعالیت به اشکال مختلف برقرار بوده است، اما یکی‌دو سالی است که بامدیریت جدید منسجم و برنامه‌ریزی شده پیش می‌رود و در قالب جشن و مولودی‌خوانی برگزار می‌شود. حاج‌محسن قدم برداشتن در کار‌های خیر را میراث گران‌بهایی از پدر مرحومش می‌داند و ادامه می‌دهد: کار خیّر، حس‌وحال خوب و رضایت‌بخشی را به‌دنبال دارد که همیشه پای آن نگهت می‌دارد. مراسم مولودی‌خوانی و پذیرایی شربت و شیرینی رو به پایان است. حواله‌ها یکی‌یکی به عروس و داماد‌های حاضر در جشن داده می‌شود تا بعد از صرف ناهاری که از سوی خیریه تدارک دیده شده است، برای گرفتن جهیزیه به سالن برگردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->