سرخط خبرها

ساخت‌وساز‌های بی‌حساب و کتاب

  • کد خبر: ۱۱۵۷۷
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
ساخت‌وساز‌های بی‌حساب و کتاب
چرایی کمبود امکانات در محدوده آموزگار
سید مصطفی بهشتی - چندی پیش و در یادداشتی در شهرآرامحله به موضوع انبوه‌سازی‌ها در قسمتی از منطقه ۱۱ اشاره داشتیم و چندی قبل‌تر در همین صفحه به لازمه توسعه متوازن شهری پرداختیم با این محتوا که باید همه ابعاد شهر با یکدیگر پیشرفت کنند نه اینکه ساخت‌وساز مرزی از شهر را رد کند در حالی که هنوز آسفالت و معبرسازی و امکانات اولیه به آن منطقه نرسیده است.

بولوار آموزگار بیش از ۶ سال قبل و با هدف کاهش ترافیک بولوار معلم و تسهیل در رفت و آمد احداث شد. در حاشیه این بولوار که حرکت کنیم به حدفاصل بولوار سیدرضی تا دانشجو که می‌رسیم شاهد انبوه‌سازی در ابعاد گسترده هستیم. ساختمان‌هایی که کار آن‌ها به اتمام رسیده و افراد زیادی در آن زندگی می‌کنند و البته سر و صدای ساخت و ساز‌هایی که هنوز به گوش می‌رسد و حاکی از این است که ساخت و ساز در این منطقه آن هم در حجم بالا ادامه دارد. شاید بپرسید مشکل آن چیست؟ مشکل همان است که بالاتر به آن اشاره شد، ساخت و ساز و توسعه باید به صورت متوازن در شهر اتفاق بیفتد، نه اینکه در گوشه‌ای از شهر به صورت پیاپی ساختمان‌هایی بلند شود و سر به فلک بکشد در حالی که تا فاصله چند کیلومتری نه خبری از مدرسه است و نه خبری حتی از یک سوپر مارکت که بشود اولیه‌ترین نیاز‌ها را تأمین کرد.
در ادامه به خیابان‌های این قسمت از منطقه ۱۱ رفتیم که ظاهرا شبیه یک منطقه برخوردار است، اما شهروندان در بعضی قسمت‌ها از امکانات اولیه‌ای هم برخوردار نیستند.

دریغ از یک مغازه
جوانی یکی از شهروندان ساکن این منطقه که حدود دو سالی در بولوار آموزگار و ساختمان‌های نوساز سکونت دارد در این‌باره می‌گوید: ما حدود ۲ سال پیش منزلی را که در آن ساکن هستیم خریدیم و سپس به این منطقه آمدیم. باید بگویم از شرایط ساختمان و منطقه به لحاظ عمرانی و آرامشی که دارد راضی هستیم، اما مشکلی که داریم برای مدرسه رفتن بچه‌ها و البته خرید نیاز‌های اولیه مانند سوپر مارکت و نانوایی است که کمی زندگی را سخت می‌کند.
وی می‌افزاید: از طرفی باید بچه‌ها مسیر زیادی را برای رفتن به مدرسه طی کنند که به صورت پیاده امکان‌پذیر نیست و سرویس مدارس هم که هزینه زیادی را روی دست خانواده‌ها می‌گذارد و مشکل دیگر هم این است که گاهی مجبوریم برای خرید یک قالب پنیر یا دو عدد نان خودرو روشن و از پارکینگ خارج کنیم که به قیمت امروزه بنزین این‌ها یعنی افزایش هزینه‌ها و با شرایط زندگی امروز در کلان‌شهر مشهد افزایش هزینه یعنی سخت شدن زندگی که برای شهروند پسندیده نیست.
در ادامه به سراغ معاون اداره شهرسازی شهرداری منطقه ۱۱ رفتیم تا دلیل صدور پروانه ساخت در چنین حجمی را جویا شویم. حسین ممتاز زندی در ابتدا ضمن اشاره‌ای به موضوع مالکیت این زمین‌ها، بیان می‌کند: مالک پلاک محدوده مذکور آستان قدس رضوی است و قطعه‌بندی بین آستان قدس و سازمان شهرسازی وزارت مسکن انجام می‌شود و کسانی که ملک را خریداری و سپس می‌سازند در واقع مستأجر آستان قدس می‌شوند؛ بنابراین کسی که قصد خرید دارد باید با در نظر گرفتن جمیع جهات به خرید یا ساخت اقدام کند، بهتر این است که مالک پلاک و سازمان شهرسازی قبل از واگذاری با سازمان‌های خدماتی مذاکرات لازم را در راستای ایجاد فضا‌هایی برای خدمات‌دهی به شهروندان ایجاد کنند.
ممتاز ادامه می‌دهد: در واقع شهرداری پروانه ساخت را بر اساس ضوابط و مقررات و آنچه که در قطعه‌بندی مالک پلاک و سازمان شهرسازی انجام شده است، صادر می‌کند و وظیفه‌ای برای فراهم آوردن مدرسه و درمانگاه و ... ندارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->