ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها
کاشت مکرر ناخن می تواند عوارض و آسیب های جدی را برای سلامتی ایجاد کند

نَفس ناخن هایتان را نبُرید

  • کد خبر: ۱۵۵۵
  • ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۹
نَفس ناخن هایتان را نبُرید

معصومه متین نژاد| تغییر رنگ، التهاب، درد، برجستگی و فرورفتگی و تغییر شکل و ظاهر در ناخن، همه علائم هشداردهنده ای است که به ما می گوید مشکلی در بدن ایجاد شده است. از یک کم خونی ساده تا سرطان پیچیده که برای پیگیری و درمان حتما باید کاری کرد. درواقع بسیاری از بیماری های پوستی و حتی غیرپوستی قبل از اینکه خودشان را نشان بدهند، علائمشان در ناخن ها بروز و ظهور پیدا می کند، به عبارت ساده تر گاهی پزشک شما از یک تغییر رنگ ساده که در ناخنتان ایجاد شده است به وجود یک بیماری قارچی یا باکتریایی، نارسایی کبدی یا کم خونی در بدنتان پی می برد.
آنچه گفتیم با تصوری که بیشتر ما از ناخن هایمان داریم -یک بافت مرده که هربلایی سرش بیاوریم مانند اینکه رنگش بزنیم، سوهانش بکشیم یا سوراخش بکنیم، حسی ندارد و طوری اش نمی شود- از زمین تا آسمان فرق دارد. این ها را گفتیم برای اینکه می خواهیم از تب کاشت ناخن در بین خانم های ایرانی بگوییم که این روزها بدجوری آن ها را درگیر خودش کرده است. همان قصه بُکش ولی قشنگم کن. موضوع را که با دکتر
فرحناز ثمره محمدیان، متخصص پوست و مو درمیان می گذاریم، با نهایت تأسف آن را تأیید می کند و توضیحاتی دراین باره می دهد که خواندش برای همه آن هایی که قصد امتحان یا تکرار چندباره این روش زیبایی را دارند، ضروری است.

تنها مجوز برای کاشت

در قدیم از ناخن مصنوعی فقط برای اصلاح ظاهری ناخن های بدشکل و خراب استفاده می شد. ولی الان بیشتر خانم ها بدون توجه به عوارضی که این کار می تواند برای سلامتی شان داشته باشد، اقدام به کاشت ناخن مصنوعی می کنند حتی درمواردی افرادی را سراغ داریم که با آنکه ناخن های طبیعی شان ظاهری زیبا داشته است، فقط صرف تنوع و سرگرمی و مُد به سراغ این کار رفته اند. به طور کل ما به هیچ کس کاشت ناخن را توصیه نمی کنیم، مگر در مواقعی خاص مانند زمانی که کسی ناخنش عیب دارد، یعنی به طور ژنتیکی ظاهر خوبی ندارد. آن هم به صورت مقطعی و با رعایت تمام نکات ایمنی که آن ها را امتحان کرده باشد، چون عوارض حاصل از کاشت ناخن درهیچ شرایطی به بهای زیبایی آن نمی ارزد.

لاک ها و حلال های مضر

به عوارضی که ناخن های مصنوعی می توانند برای سلامتی ایجاد کنند، آسیب های استفاده دائمی از لاک ها و پاک کننده های آن ها را هم اضافه کنید تا به عمق مشکلات این افراد بیشتر پی ببرید. این ترکیبات از موادشیمیایی ساخته شده و افزون بر آنکه تنفسشان برای سلامتی مضر است، استفاده طولانی مدت از آن ها هم به ویژه برای کودکان که بدن های حساس تری دارند، سبب بروز خشکی، اگزما، آلرژی و حساسیت و عوارض جدی پوستی می شود که گاه درمان و رفع آن ماه ها طول می کشد.
محققان وجود سه ماده شیمیایی و خطرناک تولوئن، فرمالدهید و دی بوتیل فتالات را در محصولات طراحی ناخن شناسایی کرده اند. موادی که به دلیل آثار شدید و گاه جبران ناپذیر برسلامتی به عنوان سه گانه های سمی شناخته می شوند، بیشترین تأثیر این مواد هم بر روی افرادی دیده می شود که در سالن های زیبایی و طراحی ناخن مشغول به کار هستند. این سه گانه های سمی زمانی خطرناک تر می شوند که در سالن های کوچک و بدون یک سیستم تهویه مناسب از آن ها استفاده شود.

عوارض کاشت ناخن

کاشت ناخن به روش های مختلفی انجام می شود که هرکدام می تواند مشکلات و عوارض خاص خودش را داشته باشد.
برای کاشت ناخن مصنوعی، سطح ناخن به وسیله سوهان برقی به قدری ساییده می شود که از بستر ناخن فقط یک لایه محافظتی ضعیف باقی می ماند که این موضوع به خودی خود بستری مهیا برای نفوذ راحت آلودگی و بیماری ها به داخل ناخن و صدمه به آن است.
فرایند کاشت ناخن مصنوعی باعث نرسیدن اکسیژن کافی به بافت زیر ناخن و تغییر رنگ و کدرشدن ناخن و رشد کمش خواهد شد. همچنین با قرارگرفتن ناخن مصنوعی روی ناخن اصلی، ریشه ناخن از بین می رود و ناخن دچار تغییر شکل می شود.
عفونت های قارچی و بیماری های ویروسی از جمله عوارض شایع کاشت ناخن است که در بیشتر مواقع به دلیل استفاده از مواد غیراستریل و چندبار مصرف اتفاق می افتد. درضمن، عفونت قارچی ناخن به شدت واگیردار است و به سایر نقاط بدن منتقل می شود. حتی این احتمال وجود دارد که این عفونت اطرافیان فرد را هم درگیر کند.
موادی که برای چسباندن ناخن مصنوعی استفاده می شود، از یک چسب قطره ای ساده تا چسب آهن متفاوت است و افزون بر اینکه زمینه ساز آلرژی، اگزما و عفونت برای ناخن است، بخارات سمی متصاعد شده ای هم دارد که برای دستگاه تنفسی مضر و باعث مسمومیت و حتی سرطان ریه می شود.
استفاده از محصولات کاشت ناخن می تواند زمینه بروز اگزمای تماسی را ایجاد کند. این نوع اگزما در بیشتر موارد نوک انگشتان یا هر ناحیه دیگری که با ناخن مصنوعی در تماس است مانند چشم ها و لب ها را درگیر می کند و بعداز 48 تا 96 ساعت با علائمی مانند سرخی پوست، خارش و تاول خودش را نشان می دهد.
کاشت ناخن مصنوعی به ویژه وقتی که مداوم باشد، ضمن ایجاد انواع بیماری های پوستی، باعث ازبین رفتن ناخن های طبیعی به طور دائمی هم خواهد شد که درمان و جایگزینی ندارد.
کاشت ناخن مصنوعی باعث تغییر رنگ ناخن و التهاب دور آن، خط خط و خرد شدن ناخن و کنده شدن لبه آزاد ناخن از بسترش (انیکولیز) خواهد شد.

مراقبت های بعد ازکاشت

مراقبت های بهداشتی بعد از کاشت ناخن در پیشگیری از مشکلات بعدی نقش مهمی دارد و باید آن ها را جدی بگیرید.
هر روز ناخن هایتان را تمیز و کنترل کنید. بعد از شست وشوی دست با آب و صابون، با استفاده از یک برس ناخن اطراف ناخن هایتان را تمیز کنید.
درهنگام تمیزکاری ناخن ها، آن ها را بررسی و از سفت بودنشان مطمئن شوید. اگر ناخنی شل شده است، حتما آن را دوباره سفت یا از نو بکارید. چرا که با شل شدن ناخن خطر عفونت افزایش می یابد. تورم، قرمزی و چرک از علائم عفونت است که درصورت مشاهده باید سریع به متخصص مراجعه کنید.
فقط از چسب مخصوص ناخن کاشت استفاده کنید و هرگز هم ناخن شکسته شده را پانسمان نکنید. این کار خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.
ناخن کاشته شده را باید هر ۲ تا ۳هفته ترمیم کرد، چون با رشد ناخن طبیعی در زیر ناخن مصنوعی فضای خالی ای ایجاد می شود که احتمال عفونت را از همان قسمت افزایش می دهد.
درهنگام شستن ظروف، تمیزکاری یا باغبانی حتما دستکش بپوشید. گول سفتی ناخن مصنوعی را نخورید و از آن به جای نوک انگشت برای بازکردن چیزی استفاده نکنید.

ممنوعیت برای کاشت

همیشه یک کاری برای همه بد و برای عده ای بدتر است. افرادی که بیمارهای عفونی و قارچی دارند درهیچ شرایطی نباید ناخن بکارند، چون این کار باعث می شود که پیشرفت بیماری شان از چشم دور بماند. کسانی هم که مستعد عفونت هستند و سیستم دفاعی ضعیفی دارند با کاشت ناخن بیماری خود را تسریع می کنند. این افرادهم باید قید زیباشدن ناخن هایشان را برای همیشه بزنند.

یک توصیه مهم و جدی

هدف بیشتر خانم ها از کاشت ناخن زیباترشدن دستانشان است که با کاشت اصولی و درست ناخن همین اتفاق هم می افتد ولی باتکرار این عمل زیبایی، سطح ناخن به تدریج نازک می شود و وقتی فرد ناخن مصنوعی را برمی دارد، ناخن به قدری آسیب دیده است که دست کم باید 4 ماهی طول بکشد تا به حالت طبیعی اش برگردد. برخی خانم ها تحمل گذر این زمان را ندارند و چون ناخن هایشان در مقایسه با قبل بدتر به نظر می رسد دوباره چرخه معیوب کاشت ناخن را انجام می دهند. کاری که به شدت می تواند به سلامت عمومی و ناخن هایشان لطمه بزند. اگر باوجود همه مشکلاتی که گفته شد همچنان اصرار به کاشت ناخن دارید، گذشته از اینکه برای انجام این کار باید به سراغ یک آرایشگاه مجرب و مطمئن بروید که دارای مجوز باشد، لازم است که ناخن های مصنوعی تان را هر 3ماه یک بار بردارید و اجازه بدهید تا ناخن های طبیعی تان نفسی بکشند و استراحتی بکنند..

گزارش خطا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->