به گزارش شهرآرانیوز، در نشست خبری صبح امروز خبرنگاران با مدیران تلویزیون، درباره همکاری با برخی چهرهها که هم اینک در تلویزیون برنامه ندارند، اما در پلتفرمهای نمایش خانگی تحت نظارت صداوسیما مشغول به کار هستند، سوالاتی پرسیده شد. نمایندگان رسانهها با نام بردن از عادل فردوسیپور، احسان علیخانی، مهران مدیری و رامبد جوان خواهان مشخص شدن نسبت این افراد با صداوسیما شدند که معاون سیما تاکید کرد، ممنوعیتی درباره هیچکدام از چهرههای نام برده شده وجود ندارد.
محسن برمهانی معاون سیما در پاسخ به سوالی درباره استفاده از چهرههایی همچون عادل فردوسیپور، احسان علیخانی، رامبد جوان و … در ساخت برنامههای تلویزیونی توضیح داد: قبلا هم گفتم واقعا درهای سازمان صداوسیما بر فردی بسته نیست. گاه فردی در عالم هنر و رسانه برای بعضی آشناست که عملی انجام داده که خارج از عرف جامعه پر تنوع ایرانی است. این اسامی که در پرسش ذکر شد هیچکدام ممنوعیتی برای ساخت برنامه ندارند. ممنوعیت در صداوسیما مبتنی بر هنجارها است که اگر کسی اینجا بر این اساس ممنوع باشد، احتمالا جای دیگر هم ممنوع است.
او در پاسخ به پرسشی درباره ساخت برنامهای با حضور مهران مدیری در شبکه نسیم هم گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم، اما حضور ایشان هم منعی ندارد.
او تاکید کرد: قبول دارم که باید خلاقیت وارد برنامهسازی شود و از یک میز و شکل هلال ماه در دکورسازی خارج شویم. تنوع باید به گونهای باشد که هم در محتوا و هم در سایر اجزای برنامه لحاظ شود.
برمهانی ادامه داد: سازمان صداوسیما از عناوین و ویژندهای برتر صرف نظر نمیکند. رفتار سازمان هم این را نشان داده است چراکه دنبال افراد معتبری که فعال بودند، دویدهایم. الان در حال بررسی برای ساخت سریال «کارآگاه علوی» هستیم و این کار در مرحله پیشتولید قرار دارد. هرکاری دوره مذاکره دارد، الان برای دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» کارگردان هر دو اثر میگویند برای ساخت مجدد دست نگه دارید و فعلا صبر کردهایم. برای «پایتخت» هم مذاکرات سهلی داشتیم تا مخاطب راضی باشد.
وی افزود: داستان این فصل از «پایتخت» ارتباطی با ماه مبارک رمضان ندارد.
معاون سیما در پاسخ به پرسشی درباره توقیف برخی آثار در شبکه نمایش خانگی و موضع صداوسیما در این زمینه گفت: معتقدم در کشور سپهر رسانهای داریم که شامل سکوهای شبکه نمایش خانگی و ... است. مخاطبان سکوها در حال افزایش است و ما به عنوان رسانه ملی که خود را متولی بخشی از این سپهر رسانه میدانیم، معتقدیم که باید محتوای پاک و درست برای مردم پخش شود. اگر محتوایی مخالف معیارها (و نه سلیقه شخصی) باشد، خوشحال میشویم که پخش نشود، اما اگر محتوایی با معیارها همخوان باشد باید پخش شود. اما اگر بخواهم به عنوان مخاطب بگویم، اگر سریالی از سکوی پخش برداشته میشود حتما ایرادی دارد.
معاون سیما در پاسخ به سوالی درباره تبلیغاتی که از شبکههای سیما پخش میشود، اظهار کرد: سازمان صدا و سیما بخشی از بودجه را از این طریق تامین میکند که نه برای ما مطلوب است و نه برای مخاطب، اما بخشی از حیات مجموعه به آگهیهای بازرگانی وابسته است. اما از محتوای آگهیها صرف نظر نمیکنیم و با اینکه آگهیهای بازرگانی ذیل مجموعه معاونت سیما نیست، اما میدانم زحماتی در بخش بازرگانی در حال انجام است؛ به عنوان مثال مضمون آگهی بازرگانی رصد میشود و حتی در صورت رعایت برخی موضوعات، تخفیفاتی هم اعمال میشود. تا جایی که بتوانیم بین نیاز خودمان و سبک زندگی مطلوب در آگهی بازرگانی موازنه برقرار میکنیم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف آمار برنامههای صداوسیما و سطح رضایت مردم از این برنامهها، گفت: ما برنامههایی را که مخاطبش پایین است تعطیل و برنامهای که مخاطبش بالاست را تقویت میکنیم. با این حال حتما آمار مخاطب بین برنامههای تخصصی در شبکههای تخصصی با برنامههای عمومی متفاوت است. آمار برنامه «شیوه» اگر چهار درصد است، اما مخاطب خود را دارد و انتظار نیست به اندازه برنامه سرگرمکننده دیده شود. امروز در زمینه برنامهسازی در حوزه درستی هستیم و برنامههای جدید معارفی را ارتقاء میدهیم. برنامه جدید شبکه نسیم در چند روز اول ۱۳ میلیون ویو گرفت.
او در پاسخ به پرسشی درباره ارقام دریافتی مهمانان برنامههای نوروزی تاکید کرد: از جانب صداوسیما رقم نجومی به فردی پرداخت نشده است. ممکن است اسپانسرهایی این کار را کرده باشند و خودشان با یکسری چهرهها قرارداد ببندند که البته آن هم غلط است. مبلغی که ما در صداوسیما برای حضور چهرهها در مناسبتها میدهیم قابل قیاس با جایی نیست، چون آنها به احترامِ مخاطب میآیند.
برمهانی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: موسیقی امری قابل حذف نیست. موسیقی در تار و پود تولیدات سازمان صداوسیما وجود دارد، اما باید سند موسیقی نگاشته و به ما ابلاغ شود که تا امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.
برمهانی سپس درباره شبکه جامجم که در بستر اینترنت پخش میشود، توضیح داد:مخاطب ایرانی که باید از بستر ماهواره از شبکهها استفاده میکرد دیگر از چنین بستری استفاده نمیکند و چنین افرادی که هنوز از بستر ماهواره استفاده میکنند بسیار محدود هستند. آنها ترجیح میدهند محتوا را از تلوبیون یا به صورت اینترنتی دریافت کنند. لازم بود ما هم بستر پخش را تغییر دهیم و به این ترتیب دیگر این شبکه را روی ماهواره نداریم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف آمار برنامههای صداوسیما و سطح رضایت مردم، چنین گفت: ما برنامههایی را که مخاطبش پایین است تعطیل و برنامهای که مخاطبش بالاست را تقویت میکنیم. با این حال حتما آمار مخاطب بین برنامههای تخصصی و سرگرمی و همچنین شبکههای تخصصی و عمومی متفاوت است. برنامه «شیوه» مخاطب خود را دارد و انتظار نیست به اندازه برنامه سرگرمکننده دیده شود.
منبع: ایسنا