کارمندان و تیم های پایه پرسپولیس منتظر پول سورپرایز مورایس برای هواداران سپاهان: مسلمان شدم! عبدالکریم گلر پرسپولیس را راهی بیمارستان کرد بیرانوند دوشنبه تصمیم می گیرد احتمال حضور گل محمدی مقابل استقلال ویدیو ضربات پنالتی بازی پرسپولیس و آلومینیوم در جام حذفی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی+ ویدیو گل‌ها| جذاب ترین بازی فصل! سپاهان منتظر اوکی نویدکیا ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و ازبکستان| فینالیست شدیم! اعلام ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر آلومینیوم سقوط اعتبار فوتبال ایران در آسیا با کاهش سهمیه لیگ نخبگان| فقدان زیر ساخت و مشکلات عدیده بازگشت بیرو به ترکیب سرخ‌پوشان؟ برنامه ریزی عجیب سازمان لیگ برای هفته آخر | استقلال خارج از تهران مهمان پیکان می‌شود؟ محرومیت حسینی بخشیده نشد! تعیین سهمیه کشور‌ها در فصل آینده | ایران با ۱+۲ سهمیه در آسیا رسانه پتروشیمی جدایی خطیر را تایید کرد استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟+ ویدیو نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد
سرخط خبرها

درخشش تیم ملی در غیاب والیبالیست‌های خراسانی| نکته ظریف!

  • کد خبر: ۶۹۶۵۱
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
درخشش تیم ملی در غیاب والیبالیست‌های خراسانی| نکته ظریف!
در روز‌های درخشان تیم‌ملی والیبال در لیگ ملت‌ها، هیچ نشانی از مشهدی‌ها نیست.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ از آخرین‌باری که جست‌وخیز‌های حیرت‌انگیز لیبرو تمام‌نشدنی و مشهدی تیم‌ملی همه را به حیرت وامی‌داشت، مدت‌هاست می‌گذرد. دیگر نه فرهاد ظریفی را در تیم‌ملی داریم و نه خبری از امیر حسینی‌هایی است که با پنجه‌های طلایی‌شان همه‌مان را از فرط هیجان ذوق‌مرگ کند! تیم‌ملی والیبال این روز‌ها در ایتالیا با یک‌مشت جوان و با هدایت ولادیمیر آلکنو روس، آن‌قدر خوش می‌درخشند که دوباره هیجان والیبال را سر سفره‌های رنگ‌ورورفته مردم آورده است. گویی دوباره والیبال مهم شده و قرار است هر هفته بعد از پایان دست‌های خوشبختی در میدان توپ و تور تا ساعت‌ها صحبت از پرواز سروقامتان بر فراز تور و درخشش آن‌ها باشد.

 

در این میان والیبال مشهد هیچ‌چیز برای افتخار ندارد. اگرچه آنالیزور اول تیم‌ملی یک مشهدی است، درون مستطیل میدان هیچ چهره مشهدی نیست که با نمایشش دل همشهریانش را به‌وجد آورد. این مأموریت آخرین‌بار در سال ۲۰۱۶ به فرهاد ظریف سپرده شد، اما از آن به بعد تا امروز هیچ‌گاه یک مشهدی ملی‌پوش پای ثابت تیم‌ملی والیبال نبوده است؛ نکته ظریفی که به بهانه آن سراغ چند پیشکسوت والیبال استان رفته و از آن‌ها دراین‌باره پرسیده‌ایم.


چرا مشهد در تیم‌ملی والیبال نماینده ندارد؟

خلأ غیبت بازیکنی از مشهد در ترکیب تیم‌ملی والیبال، این علامت سؤال بزرگ را به‌وجود می‌آورد که چرا مشهد در تیم‌ملی والیبال نماینده‌ای ندارد؟ رضا مؤمنی‌مقدم، مربی مشهدی تیم‌ملی جوانان، دراین‌زمینه می‌گوید: مشهد همیشه در تیم‌های رده‌های مختلف سنی ملی نماینده داشته و اگر در این چندسال خبری از دعوت مشهدی‌ها به تیم‌ملی نبوده است، شاید به این دلیل باشد که نبود مدیریت صحیح بر ورزش استان قالب است.

 

وی می‌افزاید: متأسفانه امروز ما در ورودی تیم‌های ملی هم نماینده‌ای نداریم. از طرفی غیبت تیمی از خراسان در لیگ برتر، به والیبال استان خیلی ضربه زده است. لیگ برتر ویترین و انگیزه جوانان برای حضور در سالن‌ها و والیبال است. وقتی تیمی در لیگ نداریم، معلوم است جوانان انگیزه و اشتیاقی برای آمدن سمت این رشته ورزشی ندارند. مؤمنی‌مقدم خاطرنشان می‌کند: به‌نظرم در رأس مدیریت باید کسانی باشند که کار کنند، نه اینکه فقط با کت‌وشلوار بیایند و نامه امضا کنند!


امید به آینده والیبال مشهد در عرصه ملی

جبار قوچان‌نژاد، رئیس هیئت والیبال خراسان‌رضوی، با تأکید بر نواقص گذشته، به آینده امیدوار است. او می‌گوید: در سال‌های گذشته کمتر روی این مسائل کار شده است. ما این چالش‌ها را به‌عنوان یک عیب ارزیابی کردیم و الان در هیئت والیبال به‌دنبال اجرای آن هستیم.

 

مربی و کارشناس والیبال مشهد تصریح می‌کند: سال‌های قبل هروقت مسابقات نوجوانان و جوانان کشوری می‌خواست برگزار شود، ده‌بیست روز قبل تیم تشکیل می‌شد و بعد از پایان بازی‌ها هم بچه‌ها به‌دنبال زندگی‌شان می‌رفتند، اما ما الان گفتیم سالن مهران خانه والیبال است، نه محلی برای درآمدزایی. پس تیم‌های نوجوانان، جوانان و امید ما باید در طول سال تمرین کنند و به‌حال خود رها نشوند.

 

قوچان‌نژاد یادآور می‌شود: ما سال گذشته تیم اشتادسازه را روانه لیگ دسته‌یک کردیم، فقط و صرفا با انگیزه حضور یک تیم صددرصد بومی و پشتوانه سازی برای والیبال استان. ما نیامدیم رفاقتی تیم ببندیم، بلکه بازیکنان جوان و آینده‌دار نوجوان و جوان را روانه مسابقات کردیم. مربی مشهدی والیبال تصریح می‌کند: همین الان چند بازیکن از همین تیم به تیم‌ملی نوجوانان و جوانان دعوت شدند و مطمئنم در آینده دست‌کم دوسه نفر از این بچه‌ها به سطوح بالای ملی می‌رسند. ما در چند سال آینده حتما در تیم‌ملی بازیکن خواهیم داشت.


از دیپلماسی ورزشی تا لزوم تیم لیگ برتری

«حقیقت این است تا ما تیمی در لیگ برتر نداشته باشیم، نمی‌‎توانیم بازیکنان خوبمان را به کادرفنی تیم‌ملی معرفی کنیم.» این صحبت‌هایی است که رضا تابعی، یکی از مربیان مشهدی قدیمی والیبال کشور، می‌گوید. تابعی با اشاره به علل غیبت ملی‌پوشی از مشهد در تیم‌ملی والیبال می‌گوید: ما اگر می‌خواهیم بازیکنان خوبمان شناخته شوند، باید در لیگ برتر تیم داشته باشیم و به‌نظرم این خیلی عامل مهمی است. وی می‌افزاید: از طرفی ما مربی‌ای در سطح ملی نداریم که بتواند بازیکنان خوب مشهدی را به تیم‌ملی معرفی کند.

 

این مسئله هم خیلی مهم است. وی خاطرنشان می‌کند: دیپلماسی ورزشی همیشه کلیدی است و باید ما از بازیکنانمان حمایت کنیم تا پیشرفت کنند و دیده شوند. تابعی یادآور می‌شود: متأسفانه در سال‌های گذشته ما در هیئت والیبالمان ثبات نداشتیم و هیئت‌ها نتوانستند از بازیکنان بومی‌شان در سطح ملی به خوبی حمایت کنند. ما بازیکن بااستعداد که بتواند در سطح ملی بازی کند، زیاد داریم، اما مهم است تا از آن‌ها حمایت شود و دیده شوند.


داستان ملی بعد از ظریف

فرهاد ظریف آخرین نماینده جدی مشهد در تیم‌ملی والیبال بود. لیبرویی که قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا، نایب‌قهرمانی نوجوانان جهان، بهترین لیبرو جام بزرگ قهرمانان جهان سال ۲۰۱۳ و بهترین لیبرو ۳ دوره مسابقات آسیایی فقط بخشی از افتخارات بلندبالای اوست. پیش از ظریف هم امیر حسینی، پاسور طلایی و کاپیتان تیم‌ملی بود که او هم کم افتخار نداشت.

 

بااین‌همه، کنکاشی در فهرست تیم‌ملی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که مشهد چهره‌ای در اندازه ظریف و حسینی در تیم‌ملی نداشته است. دعوت گاه‌وبیگاه امین علوی و شهروز همایون‌فر به تیم‌ملی در سال‌های گذشته هیچ‌گاه به بازی و فیکس‌شدن نینجامیده و معمولا در حد دعوت به اردو باقی مانده است. بااین‌همه، حالا باید منتظر نشست و دید باتوجه‌به نگاه جوان‌گرایانه ولادیمیر آلکنو، سرمربی روس‌تبار تیم‌ملی، در سال‌های آینده شاهد حضور جوانانی از مشهد در اردوی تیم‌ملی والیبال خواهیم بود یا نه؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->