روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره طالبان

  • کد خبر: ۷۲۶۵۲
  • ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
  • ۱
نگاهی به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره طالبان
در طول ۳ دهه گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در بازه‌های مختلف اظهاراتی راجع به گروه طالبان بیان فرموده‌اند و موضع ایشان درباره این گروه کاملا روشن است. در این گزارش به بخشی از بیانات ایشان درباره طالبان پرداخته شده است.

به گزارش شهرآرانیوز | در روز‌های گذشته و پس از برافروخته‌شدن آتش جنگ در افغانستان و آواره‌شدن هزاران نفر از مردم بی‌گناه این کشور از خانه و کاشانه‌شان و درحالی‌که ظلم طالبان بر مردم بی‌دفاع افغانستان آشکار شده است، برخی رسانه‌ها و افراد در کشور به‌گونه‌ای درباره طالبان اظهارنظر می‌کنند که انگار این گروه تروریستی از همه جنایت‌هایی که تاکنون انجام داده تطهیر شده است و از آنچه ما از جنایت‌هایشان در ذهن داریم، کاملا توبه کرده و حالا متفاوت است.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی که بیانات و رهنمود‌های ایشان می‌تواند در برخورد با جریان‌های مختلفی، چون طالبان و بسیاری از موضوعات سیاسی و اجتماعی دیگر همچون چراغی پیش‌روی ما را روشن کند، در این سال‌ها و در دیدار‌های مختلف‌شان درباره طالبان و هسته شکل‌گیری آن اظهارات دقیقی دارند که در این گزارش به آن‌ها می‌پردازیم.

 

قشون مزدور طالبان

ایشان در ۲۳ شهریور ۱۳۷۷ در پیام تسلیت در پی کشتار مردم مزارشریف به دست طالبان فرمودند:

 

جنایاتی که اندکی پیش از این در شهر مزارشریف به‌دست قشون ظالم و سنگدل طالبان اتفاق افتاده، یعنی کشتار وسیع مردم غیر‌نظامی و به‌شهادت‌رسانیدن جوانان پاک و مؤمن ایرانی که در مشاغل سیاسی و خبری به انجام وظیفه مشغول بودند، در نوع خود فاجعه‌ای تکرارنشدنی بود که باید دولت‌ها و ملت‌های مسلمان را به حرکتی جدی در برابر این قوم متعصب و وحشی و بیگانه از تعالیم نورانی اسلام و بی‌خبر از قوانین عمومی جهان برمی‌انگیخت.

 

این قتل‌عام حقیقی مردمی است که با وجود فقر و محرومیت و محاصره طولانی توانسته‌اند شجاعانه از شرف و حیثیت خود دفاع کنند، مردمی که در دوران اشغال ارتش شوروی سابق، پایمردی درخشانی نشان داده و شهدای زیادی را تقدیم نجات افغانستان کرده‌اند. اکنون مردم شهر‌های این منطقه به جرم تسلیم‌نشدن در برابر قشون مزدور طالبان، محکوم به قتل و غارت و اسارت‌اند. شنیده شد که رؤسای طالبان خون آن‌ها را مباح کرده و هر پسر بزرگ‌تر از ۷ سال را محکوم به قتل دانسته‌اند و شنیده شد که هواپیما‌های ارتش پاکستان نیز در قتل و ویرانی بامیان شرکت داشته‌اند.

 

متن کامل این پیام را اینجا بخوانید

 

ماجرای شکل‌گیری طالبان و القاعده

ایشان در ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند:

 

این‌ها [قدرت‌هاى غربى و عوامل منطقه‌اى آن‌ها]اعتراف می‌کنند که این جریان‌ها [جریان القاعده و داعش و...]را این‌ها به راه انداخته‌اند؛ اگر هم اعتراف نکنند ما شواهد داریم، ما می‌دانیم. من فراموش نمی‌کنم، مرحوم شیخ سعید شعبان -حالا آوردن اسمش دیگر اشکالی ندارد- عالم معروف اهل‌سنت، در مشهد -آن‌وقتی بود که ما در دوران جنگ بودیم- به من گفت که من اطلاع دارم که دارند تلاش می‌کنند برای اینکه شما را از طرف شرق کشورتان مشغول و درگیر کنند؛ من گفتم خب شرق ما افغانستان است. گفت بله از طرف افغانستان. این قبل از آن بود که این جریان طالبان و القاعده و این حرف‌ها در افغانستان راه بیفتد. ایشان خب ارتباط داشت با محافل گوناگون سیاسی و روحانی اهل‌سنت، در جا‌های حساسی حضور داشت، شخص بسیار محترمی بود، مطلع شده بود، گفت من وظیفه خودم دانستم که این را به شما بگویم. بعد از اندکی هم همین حوادث اتفاق افتاد و دیدیم که همین‌جور بود که گفت؛ بنابراین شبهه‌ای وجود ندارد که راه‌انداختن این جریان‌ها و ساختن این جریان‌ها به‌دست همین قدرت‌های غربی و عوامل منطقه‌ای آن‌ها [است]. حالا ممکن است یک مواردی خودشان مستقیم وارد نشوند و دیگران [وارد شوند]. البته مستقیم هم وارد شدند؛ در همان قضیه طالبان من فراموش نمی‌کنم در مجلات آمریکایی، جوری از طالبان حرف می‌زدند که به‌نحوی ترویج آن‌ها بود؛ [البته]صریحا ترویج نمی‌کردند، اما کیفیت کار تبلیغاتی، ترویج طالبان بود، آن اوایلی که این‌ها سر کار آمده بودند؛ بنابراین این‌ها عواملی است که آن نظام ارزشی مدعی برتری را -که غرب آن را مطرح می‌کرد- امروز در دنیا کاملا به چالش کشیده است؛ این حرف را دیگر از غربی‌ها و از قدرت‌های غربی کسی نمی‌پذیرد که این‌ها بگویند ما طرف‌دار حقوق‌بشریم، ما طرف‌دار ارزش‌های انسانی هستیم و مانند این‌ها. آن چیز‌هایی که در اعلامیه استقلال آمریکا در ۲۰۰ سال قبل ذکر شده بود، همه عملا نقض شده است.

 

متن کامل سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی را اینجا بخوانید

 

فتنه‌های گروه سفاک طالبان گرفتاری بزرگی برای ملت افغانستان است

رهبر معظم انقلاب در ۲۴ شهریور ۱۳۷۷ در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با فرمانده کل قوا، اظهارات روزنامه‌ها و مجامع جهانی را در قبال برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان از آزادی، بی‌اهمیت دانستند و فرمودند:

 

حضرت امام‌خمینی (رض) فیلسوف، عارف، فقیه، حقوق‌دان، شاعر و هنرشناسی بزرگ بود که هرکس یکی از خصوصیات ایشان را داشت، دستگاه‌های فرهنگی دنیا برای او احترام قائل می‌شدند، ولی دیدیم که مطبوعات غربی و سازمان‌های جهانی شخصیت استثنایی امام (رض) را چگونه معرفی کردند یا اکنون با شگرد‌های مطبوعاتی و تبلیغاتی فتنه‌گرانی از قبیل سفاکین طالبان را چگونه ترویج می‌کنند؛ بنابراین ما هیچ‌وقت به‌گفته روزنامه‌ها و سازمان‌های جهانی توجه نکرده‌ایم و نباید توجه کنیم و من منتظر اجازه سازمان‌های بین‌المللی برای نحوه اداره کشور نمی‌مانم.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر نقش کمپانی‌های نفت و گاز غربی به‌ویژه آمریکایی در هدایت گروه جنایتکار طالبان تأکید کردند و فرمودند: فتنه‌های گروه سفاک طالبان گرفتاری بزرگی را برای ملت افغانستان به وجود آورده است. ملت ایران وضعیت کنونی افغانستان را از جرایم بزرگ استکبار می‌داند و از آنچه که بر ملت مظلوم افغانستان می‌گذرد، عمیقا رنج می‌برد.

 

متن کامل سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی را اینجا بخوانید

 

طالبان را خود آمریکایی‌ها سازمان‌دهی کرده بودند

بیانات ایشان در دیدار با زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در تاریخ یکم فروردین ۱۳۸۲

در شرق کشور ما،  طالبان توسط خود آمریکایی‌ها سازمان‌دهی شده بودند. آن‌ها از لحاظ فکری، اعتقادات سلفی داشتند و با شیعه، ایران، انقلاب اسلامی و امام هم سخت دشمن بودند. ما این موضوع را می‌دانستیم و مشهود بود و گزارش‌های فراوانی در مورد آن داشتیم. چند سال قبل در زمان ریاست‌جمهوری من، آن زمان که وضع در افغانستان طور دیگری بود، یک شخصیت عرب متصل به محافل بالای عربی، همین‌جا در آستان قدس به من گفت: تهدید بعدی شما از طرف افغانستان است و کسانی را از طرف افغانستان علیه شما تحریک می‌کنند. نتیجه آن شد که طالبان را خود آمریکایی‌ها سازمان‌دهی و تغذیه کردند؛ موشک‌های پیشرفته ضدهوایی در اختیارشان گذاشتند و تا مدت‌ها به حمایت از آن‌ها می‌پرداختند. خود آمریکایی‌ها، «صدام حسین» را تقویت و تجهیز کردند؛ اما این توطئه‌ها به‌سمت طراحان توطئه کمانه کرد و متوجه خود آن‌ها شد.


متن کامل سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی را اینجا بخوانید

 

منبع: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
جوان اهل سنت‌
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
1
0
امارت اسلامی افغانستان زنده باد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->