روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پس از کابل و هرات زنان مزارشریف به خیابان‌ها رفتند | حکومت همه‌شمول بدون حضور زنان، بی‌معنی است

  • کد خبر: ۷۹۷۲۲
  • ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
پس از کابل و هرات زنان مزارشریف به خیابان‌ها رفتند | حکومت همه‌شمول بدون حضور زنان، بی‌معنی است
شماری از زنان و فعالان حقوق زن با تظاهرات در شهر مزار شریف؛ مرکز بلخ، خواهان حقوق برابر و رفع تبعیض جنستی شده، اعلام کردند که حکومت همه شمول بدون حضور زنان معنی ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ زنان شرکت‌کننده در این راه‌پیمایی که در ادامه حرکت‌های مشابه در هرات و کابل برگزار شد، از تحریک طالبان خواستند تا نقش و حضور زنان را در جامعه و تشکیل حکومت حذف نکرده و به بهانه شریعت اسلامی، محدودیت های غیر قانونی و غیر اسلامی را بر حقوق آنها وضع نکند.

 

قدسیه شجاع زاده؛ فعال حقوق زن در ولایت بلخ در مصاحبه با خبرنگار آوا گفت: شماری از زنان شهر مزار شریف برای احیا و درخواست حقوق شان گردهم جمع شدند و راهپیمایی را از دروازه جنوبی روضه شریف تا مقام ولایت بلخ راه اندازی کردند و خواهان حقوق شان در حکومت جدید شده اند.

 

وی می گوید این تظاهرات به منظور همصدایی با زنان هرات و کابل اکنون در بلخ راه اندازی شده و از سایر زنان نیز می خواهیم که نترسند و با شجاعت خواهان حقوق خود شوند با هم و برای هم یکجا صدا بلند کنیم.

 

بانو شجاع زاده افزود: خواست زنان از تحریک طالبان یا امارت اسلامی این است که به زنان کشور همانند مردان، حق مشارکت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را بدهند و طبق شعار مسئولین طالبان که از تشکیل حکومت همه شمول حرف می‌زنند باید زنان را به عنوان نیمی از پیکر جامعه سهم بدهند و اقلیت های قومی و مذهبی را در نظر بگیرند.

 

او اظهارداشت که مسئولین تحریک طالبان در بلخ ما را به آرامش دعوت کردند و وعده سپردند که خواسته های ما را به گوش مقامات کابل می رسانند و نماینده ما می شوند؛ اما ما دوست داریم که خودمان نماینده خود باشیم و به جای خودمان حرف بزنیم.

 

این فعال حقوق زن در شهر مزار شریف می گوید: ما می توانیم از زاویه شریعت اسلامی و قانون از حقوق خود دفاع بکنیم و به هیچ وجه دین اسلام زن را محدود نمی کند و امارت اسلامی نباید زنان را در توهم چارچوب شریعت اسلامی نگهدارد و باید از ارائه حقوق زن از نگاه شریعت اسلامی تعریف و نظریات واضح داشته باشد. طالبان شعار می‌دهند که حقوق زن را در چوکات اسلامی رعایت می کنند و باید این چوکات به صورت روشن شرح داده شود.

 

زنان معترض همچنین با ارائه قطعنامه ای خواسته های‌شان را بازگو کردند و گفتند حقوق و حضور زنان باید از سوی طالبان در تشکیل حکومت همه شمول در نظر گرفته شود.

 

ما تعهد داریم که مطابق احکام شرعی حقوق زن را در نظر بگیریم

مولوی ذبیح الله نورانی؛ مسئول ساحوی امور فرهنگی طالبان در شمال غرب با حضور در جمع زنان تظاهرات‌کننده گفت: حکومت هنوز تشکیل نشده؛ اما ما تعهد داریم که مطابق احکام شرعی حقوق زن را در نظر بگیریم و برای دادخواهی زنان به خاطر خواستن حق شان هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

 

شایان ذکر است که تعدادی از نیروهای تحریک طالبان در این تظاهرات مانع پوشش خبری آن از سوی رسانه ها شدند.

 

منبع: صدای افغان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->