قیمت گذاری صوری!

در نشست خبری روز ملی صنعت و معدن، به شیوه قیمت گذاری کالاها انتقاد شد

ملیحه فلاح - «ما چیزی به نام قیمت گذاری دستوری نداریم. ما می گوییم کالا از یک مواد اولیه، هزینه سربار، تولید و استهلاک تهیه شده است. بر این اساس از واحد تولیدی می خواهیم این را مشخص و در سامانه جامع تجارت بارگذاری کند و بعد از دریافت تاییدیه سازمان حمایت، قیمت را روی محصول درج کند. ما نمی گوییم قیمت کالا چند باشد، می گوییم شفاف باشد.» این برشی از صحبت های امیررضا رجبی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، است. او دیروز میهمان نشست خبری خانه صنعت، معدن و تجارت استان بود. این بخش از صحبت های رجبی درحالی مطرح شدکه تولیدکننده های مختلف همیشه از نبود اقتصاد آزاد و قیمت گذاری های دستوری دولت انتقاد دارند و آن را مانع رقابتی شدن بازار می دانند. برخی صنایع هم همیشه از اینکه قیمت های نهایی با هزینه تمام شده آن ها همخوانی ندارد، گلایه مند هستند.البته این بخش از صحبت های میهمان این نشست به مذاق میزبان خوش نیامد. یک کیک پذیرایی در نشست، مثالی شد برای اینکه سیدحسن حسینی در واکنش به این صحبت ها و با مقایسه قیمت تولید و مصرف این کیک، ثابت کند که قیمت های تولید باتوجه به متغیرهای فراوانی که هیچ کدام این روزها ثبات ندارند، واقعی نیستند. او گفت: در شرایط اقتصادی کنونی، قیمت تمام شده امروز مثل دیروز نیست؛ چون بستگی به متغیرهای فراوانی دارد که تولیدکننده نمی تواند آن را ثابت نگه دارد. یعنی قیمتی که تولیدکننده روی کالا می زند، یک قیمت صوری و مربوط به همان روز است؛ مثلا در همین کیک، 52متغیر وجود دارد که هر روز بر قیمت هایی تأثیرگذار است.
پاسخ رجبی به صحبت های حسینی یک سوال بود. رئیس سازمان صمت استان پرسید: شما در گذشته که سیستم درج قیمت مصرف کننده داشتید، با این شرایط ناپایداری قیمت ها چه می کردید؟ وی ادامه داد: به نظر من احتمالا تولیدکننده ها قیمت ها را آن قدر زیاد می زدند که همه این متغیرها و حوزه ها را پوشش دهد که درنهایت به ضرر مصرف کننده بود.
البته حسینی بازهم از این پاسخ قانع نشد و گفت: «من نمی فهمم؛ من از یک اقتصاد آزاد و رقابتی، رقابت را می فهمم. رقابت خودش قیمت را حل می کند.»


خبری از بازگشت قیمت ها نیست
حتما خبرهای دستور دولت برای بازگشت قیمت ها به 31اردیبهشت تا دهم تیرماه را شنیده اید. خب اگر قرار نیست قیمت گذاری دستوری باشد، پس این دستورات چیست؟ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در واکنش به این سوال که چه اقداماتی برای این موضوع انجام گرفته است، گفت: این دستور طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور است، اما همان طور که گفتیم، ما قیمت گذاری دستوری نداریم. موضوع این است که هر واحدی که بیشتر از قیمت های آن تاریخ قیمت گذاری کرده است، باید مدارک خود را ارائه دهد و مجوز از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده دریافت کند. اکنون ما درحال ثبت تمام قیمت های واحدهای تولیدی در سامانه جامع تجارت هستیم. تا دهم تیرماه واحدهای تولیدی، باید اطلاعات خود را برای دریافت مجوز تکمیل کنند و تا قبل از دریافت مجوز، قیمت ها باید به 31اردیبهشت بازگردد.
رجبی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سوال خبرنگار شهرآرا درباره تعداد واحدهای تولیدی راکد نیز گفت: همه واحدهای تولیدی که پروانه دارند، در سامانه ما ثبت هستند. یکی از برنامه های مهم ما حفظ همین واحدهاست و اگر احساس کنیم دچار مشکل هستند، سعی می کنیم برای آن ها چاره  اندیشی کنیم. تاکنون 373واحد تولیدی راکد شناسایی شده اند که البته بخشی از آن ها فقط ساختمانشان مانده است. سال قبل توانستیم 12واحد راکد را به چرخه تولید برگردانیم.


شعارها از عمل، جلوتر هستند
شاید همین صحبت ها باعث شد که میزبان نشست یعنی حسینی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان، تقریبا تا پایان نشست سکوت کند. او در آغاز جلسه پس از خوشامدگویی های معمول گفت: این روزها شاهد هستیم که شعارها جلوتر از عمل هستند. شعارهای توسعه ای و حمایت از تولید، خیلی زیاد است و اگر کسی مشکلات تولید را نداند، فکر می کند همه مسائل حل شده است، درصورتی که این طور نیست. ما هنوز در تامین زیرساخت ها که عامل اصلی توسعه است ازجمله برق، گاز و زمین مشکل داریم و این مشکلات با شعار حل نمی شود و باید در عمل اقداماتی صورت بگیرد.
او با اشاره به مشکل بخش صنعت در تامین نیروی کار گفت: واحدهای تولیدی مشکل نیروی کار دارند و با وجود اینکه آمار بیکاری زیاد است، تعداد کسانی هم که اهل کار باشند، کم است. به گفته حسینی، به همت خانه صمت سال گذشته افرادی به واحدهای تولیدی معرفی و از این میان 250نفر جذب دائم شدند. همچنین هزارو980فرصت شغلی در سال1400 فراهم شد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->