شهردار مشهد تأکید کرد

هوشمندسازی، کلید حذف امضاهای طلایی در مدیریت‌شهری

از آذر پارسال که محمدرضا حسین نژاد، معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری مشهد، با اعتماد هیئت وزیران به عنوان استاندار خراسان شمالی منصوب شد، این معاونت شهرداری مشهد در انتظار سکان داری جدید بود تا اینکه شهردار مشهد پس از اجرای گام نخست بازگشایی پادگان ارتش و عملکرد قابل قبول حسین عبدا...زاده، شهردار پیشین منطقه8 شهرداری مشهد، در سامان دهی بیست روزه این پادگان، او را برای زمام داری یکی از معاونت های مهم شهرداری مشهد و پیشبرد برنامه های مدیریت شهری و دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد در حوزه شهرسازی و معماری انتخاب کرد تا این معاونت پس از هشت ماه از بلاتکلیفی خارج شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری، شهردار مشهد در مراسم تکریم و معارفه معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با بیان اینکه کارهای ما زمانی ارزشمند است که برای رضای خداوند و خدمت به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی باشد، اظهار کرد: امیدوارم آقای حسین نژاد در استان خراسان شمالی موفق باشد. توان آقای عبدا...زاده بیش از مسئولیتی است که امروز به دوش گرفته است و امیدوارم در این راه موفق باشد. معاونت شهرسازی از معاونت های اساسی شهرداری است. برخی فعالیت ها در شهرداری فلسفه ذاتی دارد ومعاونت شهرسازی جزو این فعالیت هاست.
سیدعبدا... ارجائی گفت: یکی از وجوه اهمیت این معاونت، داشتن بیشترین سهم در اقتصاد خانوار است. زیرا اقتصاد زمین با دیگر اقتصادها مقایسه شدنی نیست.
وی افزود: توجه ویژه به الگوی اسلامی ایرانی در شهر یکی دیگر از اولویت های این معاونت است. چرا سیما و منظر متناسب با هویت شهر وجود ندارد؟ محور بعدی که اهمیت دارد، سرعت در پاسخگویی به مردم است. چرا میانگین صدور پروانه و پایان‌کاراین قدر زیاد است؟ البته از زمان آغاز دوره ششم مدیریت شهری، این زمان نصف شده است، اما همچنان باید این زمان را کاهش دهیم تا رضایت مردم افزایش پیدا کند.
وی در ادامه تصریح کرد: نکته بعدی شفافیت و حذف امضاهای طلایی است. یکی از راه های پیشنهادی شورای اسلامی شهر برای این موضوع، هوشمندسازی است. البته به شرطی که هوشمندسازی با الکترونیکی کردن کارها اشتباه گرفته نشود.
ارجائی ضمن اشاره به اینکه توسعه به شرق سیاست اصلی دوره ششم مدیریت شهری است، اظهار کرد: امروز امام رضا(ع) مرکز شهر نیست و فاصله آخرین نقطه مسکونی از غرب تا حرم هفده کیلومتر است. توسعه به شرق تا جایی باید ادامه پیدا کند که حرم امام‌رضا(ع) در کانون شهر و مقصد خطوط ریلی و حمل ونقل عمومی حرم مطهر باشد تا دسترسی مردم آسان شود.
لزوم توجه ویژه معاونت شهرسازی و معماری به نقش و هویت زیارتی شهر
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه توقع و انتظار شورای اسلامی شهر از معاونت شهرسازی توجه به نقش و هویت زیارتی شهر مشهد است، اظهار کرد: احیای محورهای زیارت یکی از دغدغه های مدیران شهری است. اکنون فضاهای شهری زیارت محور در شهر کم است و باید در این زمینه اقداماتی انجام شود.
حمید ضمیری با تأکید بر اینکه ایجاد پیوند اجتماعی و فرهنگی بین هسته و سکونتگاه های شکل گرفته پیرامون حرم نیز یکی دیگر از دغدغه های ماست، تصریح کرد: سامان دهی پادگان محصول کار گروهی درون و برون سازمانی بود و انتظار است این مسیر تعاملی ادامه داشته باشد و کلان پروژه های دیگر به فعلیت برسد و اجرایی شود. کار پادگان چنان بزرگ بود که در بیانیه اجلاس کمیسیون های شهرسازی کشور به عنوان الگو برای دیگر شهرها اعلام شد.
وی با تأکید بر اینکه راهکار رفع گلوگاه های فساد هوشمندسازی است، گفت: بازآفرینی شهری نیز از دغدغه های کلان شهرهاست. حدود 6هزار هکتار بافت فرسوده و غیررسمی در شهر وجود دارد که باید برای آن فکری شود. در اجلاس کلان شهرها وزارت راه پیشنهاد تهیه بسته های شهرسازی خاص برای بافت فرسوده را مطرح کرد تا براساس وضعیت بافت فرسوده برنامه ریزی کنیم.


تسهیل در دسترسی به کرانه شمالی
رئیس کمیسیون ویژه سامان دهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد نیز بیان کرد: شهرسازی حوزه پرکاری است و 70درصد مراجعات مردمی مربوط به این حوزه است. طرح جامع و تفصیلی اولین دغدغه و نگرانی ماست و تا زمانی که در آن بازنگری نشود و امکان پاسخگویی به روز وجود نداشته باشد، مشکلات حل نخواهد شد. بنابراین امیدواریم در مدت کوتاهی این اتفاق رخ دهد تا شهرداری در زمان کوتاه پاسخگوی مردم باشد.
سیدابراهیم علیزاده افزود: نگاه شورای ششم به شمال و شمال شرق است و تا زمانی که طرح تفصیلی بازنگری نشود، روند حرکتی کند خواهد بود. یکی از نکاتی که اهمیت زیادی دارد و انتظار داریم اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران استان و شهردار به آن توجه کنند، طرح بازنگری در قانون مصوب شهرداری هاست. تا زمانی که طرح جامع و تفصیلی امکان پاسخگویی به روز نداشته باشد، جز قفل شدن سیستم نتیجه ای نخواهد داشت. امیدوارم دوستان در مجلس به این موضوع عنایتی ویژه داشته باشند.
وی با درخواست اینکه تسهیل در دسترسی به کرانه شمالی در دستورکار مدیریت شهری مشهد قرار گیرد، ادامه داد: یکی از موضوع هایی که در حاشیه شهر بر آن تأکید داریم، کرانه شمالی است و ضمن تشکر از شهردار که این موضوع جزو اولویت های ایشان است، در بدنه مدیریت شهری به ویژه معاونت شهرسازی نیز توجه به کرانه شمالی باید در اولویت کارها قرار بگیرد.


معاونت شهرسازی به سمت درآمدهای پایدار حرکت کند
سیدحسین علوی مقدم، عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد، نیز با بیان اینکه معاونت شهرسازی باید با صرف نظر از تراکم فروشی به سمت درآمد پایدار حرکت کند، اظهار کرد: مشهد ظرفیت های فراوانی دارد و یکی از موضوع هایی که باید در اولویت شهرسازی قرار بگیرد، نگاه به زمین های بزرگ مقیاس در پهنه شمالی و شرقی است.
پادگان تمرین کوچکی از همراهی و همدلی مدیریت شهری و کشوری بود
سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: پادگان تمرین کوچکی از همراهی و همدلی مدیریت شهری و کشوری بود و امیدوارم با این رویکرد اتفاقات خوبی را در شهر رقم بزنیم.
حسین عبدا... زاده افزود: به واسطه سرمایه انسانی ارزشمندی که در حوزه شهرسازی وجود دارد، به حل مشکلات امیدوارم.
در ادامه، استاندار خراسان شمالی که پیش از این معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد بود، اظهار کرد: در بدو ورود تمرکز به گونه ای بود که محوریت در معاونت شهرسازی بود، اما اکنون اختیارات به صورت کاملا مشخص در اختیار شهرداران مناطق قرار گرفته است.
محمدرضا حسین نژاد افزود: در مدت کوتاهی که در خدمت آقای ارجائی بودم، متوجه شدم که چشم انداز وسیعی در موضوع های گوناگون دارد و از نگاه ایشان به ایجاد مسیر شرق به غرب حمایت می کنم و امیدوارم این اتفاق به زودی رخ دهد.
معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری مشهد بیان کرد: جابه جایی پادگان به یکی از آرزوهای ما تبدیل شده بود که خوشبختانه این اتفاق با همدلی و جدیت رقم خورد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->