از تعیین نرخ ثابت برای برخی خطوط تا تصویب کرایه تاکسی اطراف حرم و سرویس مدارس

شورا؛ دربست تاکسی‌رانی

محمد کاملان - در چهل ونهمین نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد لایحه تعیین نرخ کرایه سرویس مدارس در سال تحصیلی 1401-1402 که نخستین بار به صورت مستقیم اداره کل آموزش وپرورش و کارگروه ماده18 به شورای اسلامی شهر ارائه کرده بودند، با رأی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به تصویب رسید.


تعیین هزینه سرویس مدارس
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تعیین هزینه سرویس مدارس از وظایف مهم شورای اسلامی شهر و کارگروه ماده18 آموزش وپرورش است، گفت: یکی از ظرفیت های قانونی مغفول در شورای اسلامی شهر، امکان ارائه لایحه توسط دستگاه اجرایی به شورای اسلامی شهر است که اولین بار در این چند سال، اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی به صورت مستقل لایحه تعیین نرخ کرایه سرویس را به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه کرد که پس از بررسی در کمیسیون های مشترک، برای تصویب به صحن علنی شورای اسلامی شهر آمده است.
ایمان فرهمندی ادامه داد: اعدادی که امروز ارائه شده است و احتمالا به تصویب می رسد، مبلغی است که قرار است به راننده پرداخت شود و شورای اسلامی شهر فقط مجاز به تعیین آن است و دیگر آیتم ها مربوط به هزینه سرویس را کارگروه ماده18 پس از تصویب این لایحه تعیین خواهد کرد.


لزوم نظارت فرهنگی بر راننده های سرویس مدارس
حجت الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی ،اجتماعی، زیارت ، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر، با اشاره به اهمیت نظارت فرهنگی بر راننده های سرویس مدارس بیان کرد: راننده ها ساعتی با دانش آموزان در ارتباط هستند و نظارت فرهنگی بر کار آن ها بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود. آیا چنین چیزی در تبصره های این لایحه دیده شده است؟
حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر، در واکنش به این سؤال گفت: نظارت بر این مسئله با آموزش وپرورش است و اختیار این موضوع با آن ها خواهد بود، نه شورای اسلامی شهر مشهد.


تأمین هزینه سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی نیازمند
لایحه تعیین نرخ کرایه سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید با رأی اکثریت اعضا به تصویب رسید و براساس آن شرکت های مجری باید خودروهای سرویس مدارس را برای حفظ ایمنی و کرامت دانش آموزان، از نظر معاینه فنی و وضعیت ظاهری بررسی و کنترل کنند و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی به نظارت عالی بر حسن اجرای این موضوع و برخورد قانونی با تخلفات احتمالی مکلف است. همچنین طبق تبصره دو لایحه نرخ سرویس مدارس استثنایی با افزایش ضریب ۳۰درصد محاسبه و طبق مصوبه سال1398 شورای اسلامی شهر، هزینه آن برای دانش آموزان استثنایی نیازمند را شهرداری پرداخت می کند و گواهی صلاحیت سرویس مدارس استثنایی مشهد به صورت رایگان صادر می شود.


تعیین نرخ کرایه تاکسی به محدوده حرم امام رضا(ع)
دومین دستورکار نشست دیروز شورای اسلامی شهر مشهد بررسی طرح نرخ کرایه تاکسی خطوط مبادی اطراف حرم مطهر رضوی و مبادی ورودی شهر به اطراف حرم امام رضا(ع) بود که کلیات آن به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.
رئیس سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد با تأکید بر ضرورت ارائه این طرح به شورای اسلامی شهر گفت: مشکل نرخ قبلی این بود که وقتی تاکسی به شعاع سه کیلومتری حرم مطهر رضوی وارد می شد، در بعضی روزها با ترافیک و محدودیت هایی که راهور برقرار کرده بود، روبه رو می شد و از نظر قیمتی برای راننده و حتی مسافر چندان به صرفه نبود. به همین علت تاکسی رانان برای اینکه از مبادی ورودی شهر به حرم مطهر رضوی مسافر ببرند، تمایلی نداشتند و از فعالیت در مبادی ورودی حرم نیز استقبال نمی کردند.
احمد محبی افزود: براساس این طرح، نرخ عدد کرایه از مبادی ورودی شهر به حرم مطهر رضوی براساس نوع تاکسی عدد ثابتی تعیین شد تا نظارت دقیق تر و انگیزه فعالیت در محدوده حرم مطهر رضوی برای تاکسی رانان بیشتر از پیش شود.


تعیین نرخ ثابت تاکسی برای برخی معابر
ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، با بیان اینکه نرخ ثابت در این خطوط به نارضایتی راننده و مسافر پایان می دهد، تصریح کرد: وقتی نرخ ثابت باشد، دیگر فرقی ندارد که مسیر بسته یا ترافیک باشد و راننده از مسیر جایگزین استفاده کند. پیش از این، وقتی این اتفاق می افتاد و راننده تاکسی مسیر جدیدی را به این دلایل جایگزین مسیر قبلی می کرد، کرایه باید تغییر پیدا می کرد و این موضوع باعث نارضایتی مسافر و راننده تاکسی می شد، اما با تعیین نرخ ثابت برای این مسیرها، این نارضایتی پایان می پذیرد.
طبق این لایحه که بررسی و تصویب دیگر بندها و تبصره های آن به جلسه بعدی شورای اسلامی شهر موکول شد، خیابان فدائیان اسلام(حدفاصل تقاطع کوشش تا میدان بسیج)، بولوار ملک الشعرا بهار(از میدان بسیج تا خیابان امام خمینی(ره))، بولوار امام خمینی(ره)(حدفاصل بولوار ملک الشعرا بهار تا میدان شهدا)، خیابان شهیدهاشمی نژاد(حدفاصل میدان شهدا تا بولوار شهیدکامیاب)، بولوار شهیدکامیاب(حدفاصل چهارراه شهیدهاشمی نژاد تا چهارراه شهیدگمنام)، بولوار وحدت(حدفاصل چهارراه شهیدگمنام تا میدان شهدای گوهرشاد) بولوار 17شهریور(حدفاصل میدان شهدای گوهرشاد تا چهارراه فدائیان اسلام) به عنوان محدوده حرم مطهر رضوی تعیین شده است و کرایه از فرودگاه، راه آهن و پایانه مسافربری به این محدوده براساس نوع خودرو با تصویب شورای اسلامی شهر عددی ثابت خواهد بود.


نام گذاری 7 معبر به نام شهدا
همچنین با رأی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، معبر فرعی شهیدرستگارمقدم۴ واقع در خیابان آیت ا... شیرازی۱۷ با حفظ شماره به نام شهید محسن اخوانی، معبر فرعی شهیددرخشانی۶ واقع در خیابان آیت ا... شیرازی۱۷ با حفظ شماره به نام شهید محمودرضا صوابی، معبر فرعی یدا...۱۸ واقع در خیابان شهیدکاشانی۵۵ با حفظ شماره به نام شهیدان سیدرضا و سیدمرتضی هوشمندحسینی، معبر انتهایی خیابان علامه طباطبایی حدفاصل میدان عسکریه تا انتها به نام شهیدمحمدباقر لعلی چشمه ایلخی، معبر شهیدرستمی۵۰ واقع در شهرک شهیدبهشتی با حفظ شماره به نام شهیدان حمیدرضا، عبدالرسول، عبدالوهاب و عبدالزهرا بحرینی، معبر فرعی حجاب۴۲ واقع در بولوار حجاب قاسم آباد با حفظ شماره به نام شهیدسیدجواد پاینده و معبر فرعی حجاب۵۰ واقع در بولوار حجاب قاسم آباد با حفظ شماره به نام شهیدصادق اشرفیان مقدم نام گذاری شد.
همچنین در این جلسه علنی حمید ضمیری،‌ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد، درباره نداشتن فعالیت مستمر و برگزار‌نکردن ستاد خیران شهریار و جذب خیران در یک سال گذشته به شهردار مشهد تذکر داد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->