محسن موسوی زاده - «50درصد تخفیف»، «70درصد تخفیف به دلیل آخر فصل»، «تخفیف پوشاک تک سایز تا 80درصد»؛ این ها بخشی از تبلیغات این روزهای بازار پوشاک مشهد است؛ تخفیف هایی که فروشندگان سعی دارند با آن ها شهروندان را متقاعد کنند که خرید از فروشگاه آن ها صرفه اقتصادی دارد. اما آیا این تخفیف ها واقعی و به نفع خریدار است یا صرفا ترفندی برای فروش بیشتر کالا به مردم و پوششی برای گران فروشی است؟ این تخفیف ها درحالی تبلیغ می شود که براساس قانون صنفی، سقف سود مجاز فروش پوشاک 20درصد است. تخلف های صورت گرفته در بازار پوشاک منحصر به این مسئله نمی شود. بعضی از فروشگاه ها برای برخورداری از تخفیف، شروطی را پیش پای مشتریان می گذارند تا از این طریق، حاشیه سود خود را افزایش دهند. به عنوان نمونه، مبلغ خرید از فروشگاه باید به رقم مشخصی برسد تا تخفیف اعلام شده شامل خریدار شود، مثلا باید یک میلیون تومان خرید کنید تا 35درصد تخفیف بگیرید. برخی فروشگاه ها پا را فراتر نهاده اند و خرید یک کالا را مشروط به خرید اقلام دیگر می کنند.
بروز چنین تخلفاتی سبب شد بازرسان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، در قالب بازرسی های مستمری که از بازار توسط فرمانداری مشهد صورت می گیرد، به برخی فروشگاه های عرضه پوشاک سر بزنند و فعالیت آن ها را رصد کنند.
دو تا بخر، تخفیف بگیر!
در اولین بازرسی وارد یک فروشگاه زنجیره ای بزرگ می شویم. برگه هایی که روی آن، درباره تخفیف های 50 تا 70درصدی نوشته شده، توجه هر فردی را که وارد فروشگاه می شود، جلب می کند. در این فروشگاه اعلام شده است که اگر خریداران دو عدد پوشاک یا کالای دیگری را همراه با کالای اصلی خریداری کنند، تا 70درصد مشمول تخفیف می شوند. برای نمونه، این فروشگاه قیمت یک کلاه آفتابی را 750هزار تومان اعلام کرده است اما اگر دو کالای دیگر همراه آن خریداری کنید، این کلاه آفتابی را به قیمت 250هزارتومان به شما می فروشند!
چنین تبلیغاتی سبب می شود امید جلیلی، رئیس شعبه ویژه گشت سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، از فروشنده فاکتور خرید کالاهایش را مطالبه کند. وقتی فروشنده فاکتور کالا را ارائه می کند، قاضی جلیلی با اشاره به فاکتورها می گوید: سودی که روی دو کالای دیگر کشیده اید به حدی زیاد است که در عمل نه تنها تخفیفی به مردم نمی دهید، بلکه این کار، پوششی برای گران فروشی شده است.
در ادامه، بازرسان، فاکتور دیگر کالاهایی را که این فروشگاه عرضه می کند، بررسی می کنند و مشخص می شود که در همه کالاهای عرضه شده، تخلف گران فروشی در قالب تخفیف صورت گرفته است. درنهایت رئیس شعبه ویژه گشت سیار تعزیرات حکومتی، حکم به پلمب فروشگاه مورد نظر می دهد.
همراه با تیم بازرسی به چند فروشگاه دیگر که مدعی تخفیف در عرضه پوشاک هستند، سر می زنیم. هرچند میزان تخلف های صورت گرفته ازسوی آن ها کمتر از فروشگاه اولی است، استفاده از تخفیف های واهی برای فروش بیشتر، محرز شده و برای این واحدهای متخلف، پرونده تشکیل می شود.
بعد از پایان بازرسی ها برای پیگیری وضعیت فروشگاهی که پلمب شده است، با رئیس شعبه ویژه گشت سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی تماس می گیریم. جلیلی با بیان اینکه این فروشگاه زنجیره ای پوشاک به دلیل گران فروشی و تخفیف های دروغین 10روز پلمب شد، می افزاید: این فروشگاه به دلیل تخلف های صورت گرفته به پرداخت یک میلیارد و 600میلیون تومان جریمه محکوم شد.
وی تأکید می کند: برخی از فروشگاه ها در قالب تخفیف غیر واقعی ، سعی در فریب مردم دارند. این فروشگاه ها قیمت اعلامی را بسیار بیشتر از قیمت واقعی کالا اعلام می کنند، سپس با اعمال تخفیف دروغین، باز هم کالا را گران تر از قیمت واقعی به مردم می فروشند. چنین اقداماتی تخلف محسوب می شود و با هر فروشگاهی که چنین کاری انجام دهد، برخورد می شود.
پوشاک ایرانی که به اسم خارجی فروخته می شود
برای پیگیری بیشتر ماجرای تخفیف های دروغین با نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد تماس می گیریم و نظر او را جویا می شویم. محسن مرادی با بیان اینکه حداکثر سود مجاز برای فروش پوشاک 20درصد است، می گوید: برخی فروشگاه هایی که مدعی هستند کالای خارجی و برند می فروشند، اجناسشان ایرانی است و فقط مارک خارجی روی آن ها نصب شده است.
او در ادامه توضیح می دهد: با دلار نزدیک 30هزارتومان، واردات پوشاک صرفه اقتصادی ندارد. ضمن اینکه واردات از مجاری قانونی هم ممنوع است. در چنین شرایطی، بعضی افراد اقدام به واردات نمونه پوشاک خارجی کرده،در ایران مشابه آن را تولید می کنند و با نصب برند مربوطه، به اسم کالای خارجی با سودهای گزاف به شهروندان می فروشند.
مرادی بیان می کند: شهروندان نباید فریب تبلیغات تخفیف 80درصد پوشاک را بخورند، زیرا با واقعیت تطابق ندارد و پوششی برای گران فروشی است.