محمد کاملان - مطالعات جامع برقی سازی ناوگان عمومی شهر مشهد یکی دو سال میشودکه آغاز شده است و اتوبوس های برقی سفارشی شهرداری هم در مرحله پاس کردن استانداردها هستند. شهرداری درحال پیگیری برای استفاده از تاکسی های برقی در ناوگان تاکسی رانی شهر است و مذاکرات برای ایجاد زیرساخت شارژ خودروها و موتورهای برقی در شهر با شرکت برق دارد انجام می شود و مشهد به زودی به فهرست شهرهای دارای ناوگان حمل و نقل برقی اضافه خواهد شد.
ساخت 3 واحد ایستگاه شارژ خودروهای برقی
نخستین گام برای برقی سازی حمل و نقل عمومی در کشور سال 1393 و با ارائه لایحه قانون هوای پاک به مجلس برداشته شد و مجلس شورای اسلامی هم تیرماه سه سال بعد لایحه را تصویب و قانون هوای پاک را به همه دستگاه های کشور ابلاغ کرد و استفاده از وسایل حمل ونقل برقی برای جابه جایی شهروندان کلان شهرها به عنوان وظیفه دستگاه ها تعریف شد. حتی ماده 9 این قانون وزارت کشور را موظف کرده است تا زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال به سرانجام برساند. اما زمزمه های برقی سازی اتوبوس های شهری مشهد در سال 1397 آغاز شد و دی ماه 1398 هم قرارداد برقی سازی یک دستگاه اتوبوس دیزلی و مطالعات برقی سازی خط یکBRT مشهد و طراحی و ساخت سه واحد ایستگاه شارژ خودروهای برقی، بین شهرداری مشهد و شرکت مپنا امضا شد تا برقی سازی ناوگان حمل ونقل عمومی شهر وارد فاز عملیاتی شود. حدود یک سال پس از عقد این قرارداد شورای شهر مشهد در مصوبه ای شهرداری را ملزم به انجام مطالعات طرح جامع برقی سازی حمل و نقل شهری کرد. براساس این مصوبه شورای شهر باید ویژگی های شهر مشهد برای برقی کردن سیستم حمل و نقل شهری بررسی شود تا پس از سنجش وضعیت شارژ وسایل نقلیه برقی در شهر، وضعیت شبکه مشهد و تدوین نقشه راه توسعه حمل ونقل برقی از نظر فنی و اقتصادی برای استفاده از سیستم های برقی در حوزه حمل ونقل شهر مشهد امکان سنجی شود شود.
از اتوبوس تا تاکسی و موتور برقی
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهددر گفتوگو با شهرآرا با تأکید بر اینکه برقی سازی ناوگان حمل ونقل عمومی شهر مشهد سیاست راهبردی شورای ششم است گفت: نه فقط اتوبوس که باید در کل حوزه حمل و نقل در شهر مشهد به سمت حمل و نقل پاک و برقی برویم. هم اکنون پروژه واگذاری موتورهای برقی را در شورای شهر مجددا پیگیری کردیم تا دوباره آغاز شود و کار پیش برود. از طرف دیگر طرح ورود تاکسی های برقی به ناوگان تاکسی رانی شهر را هم داریم دنبال می کنیم و منتظر دریافت تأییدیه استاندارد اتوبوس برقی هستیم تا فاز ابتدایی برقی سازی خط یک بی آرتی مشهد وارد فاز عملیاتی شود.
ایجاد زیرساخت های شارژ وسایل حمل ونقل برقی
ایمان فرهمندی از مذاکره با شرکت برق برای آماده کردن زیرساخت شارژ وسایل برقی در شهر خبر داد و تصریح کرد: اگر تولید خودروهای برقی به اندازه ای بالا برود که برای مردم قابلیت خرید داشته باشد، باید برخی از زیرساخت های آن در مشهد آماده شود که مردم به راحتی بتوانند خودرو یا موتور برقی را در شهر شارژ کنند. برای آماده سازی این زیرساخت ها با شرکت برق درحال مذاکره هستیم تا شبکه توزیع و حجم برقی که برای این کار مورد نیاز است از الآن پیش بینی شود.
پیگیری جدی مطالعات جامع برقی سازی حمل و نقل مشهد
وی با اشاره به پیگیری جدی شورای شهر برای مطالعات برقی سازی حمل ونقل شهر مشهد ادامه داد: همه این مسائلی که گفته شد در قالب مطالعات جامع برقی سازی حمل ونقل مشهد درحال پیگیری است و کار برقی سازی حمل و نقل عمومی و تأمین زیرساخت برای استفاده از خودروها و موتورهای برقی توسط مردم از همه این جنبه ها درحال پیشرفت است. این مطالعات برای ما بسیار مهم است؛ چون مسئله برقی سازی حمل ونقل مهم ترین سیاست راهبردی شورای ششم است و دلیل اصلی پیگیری جدی این مسئله از سوی شورای شهر و شهردار مشهد ماجرای آلودگی هوا در مشهد است. بی شک یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا و حل آن در شهری مثل مشهد، برقی سازی خودروهای عمومی و شخصی است.
برقی سازی ناوگان عمومی شهر مشهد تعطیل نمی شود
فرهمندی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که اگر اتوبوس برقی که شرکت مپنا برای شهرداری مشهد ساخته است، نتواند استانداردهای لازم را کسب کند، وضعیت برقی سازی ناوگان اتوبوس مشهد چه سرنوشتی پیدا می کند؟ گفت: اتوبوس های برقی هم مپنا اگر بتواند استاندارد بگیرد که قرارداد ما با این شرکت فعال می شود و فاز اول برقی سازی خط یک بی آرتی شروع خواهد شد اما اگر این اتفاق رخ ندهد، مدیریت شهری حتما از مسیرهای دیگر این کار را پیگیری خواهد کرد و برقی سازی ناوگان حمل ونقل عمومی شهری مشهد به هیچ وجه تعطیل نخواهد شد.