علیرضا ظهیری - شهر مشهد بهعنوان یکی از پیشروترین شهرهای کشور در بهرهمندی ازشبکه مسیرهای دوچرخهسواری، اکنون با ایجاد بیش از 218 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخهسواری توانسته است بخش شایانتوجهی از معابر اصلی شهر را به این خطوط مجهز کند تا با توجه به سیاستهای هوای پاک و تلاش مدیریت شهری برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه شاهد گسترش این شبکه در شهر باشیم. مدیر پروژه توسعه حملونقل انسانمحور شهرداری مشهد در گفتوگو با شهرآرا بابیان اینکه براساس برنامه مطالعاتی شهرداری مشهد در این کلانشهر باید 265 کیلومتر مسیر دوچرخهسواری داشته باشیم، گفت: براساس آمار تا پایان سال 1399، مدیریت شهری توانسته بود 185 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخهسواری در مشهد ایجاد کند و در سال گذشته نیز توانستیم 23 کیلومتر دیگر به این شبکه اضافه کنیم. جمشید جعفری بابیان اینکه از 218 کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در مشهد 195 کیلومتر مربوط به مسیرهای دوچرخهسواری در معابر اصلی شهر است، ادامه داد: براساس برنامهریزی انجامشده، امسال نیز 58 کیلومتر باید به شبکه ویژه دوچرخهسواری شهر مشهد بیفزاییم که ایجاد این شبکه منوط به تخصیص و تزریق بودجههای مورد نیاز است.
مسیرهای دوچرخه در معابر پادگان
وی بیان کرد: امسال در جریان بازگشایی معابر پادگان، مسیرهای ویژه دوچرخهسواری نیز در این معابر شکل گرفت و همچنین در پروژههای قبلی مدیریت شهری ایجاد مسیرهای دوچرخهسواری انجام شده است و به تناسب تزریق بودجه در راستای تکمیل این شبکه حملونقلی پاک گام بر میداریم.
مدیر پروژه توسعه حملونقل انسانمحور شهرداری مشهد در زمینه چالشهای افزایش مسیر دوچرخه در شهر بیان کرد: در خیابانهایی که عقبنشینیهای آن انجام شده، همراه با اجرای عملیات پیادهروسازی، عملیات ایجاد مسیر دوچرخهسواری نیز انجام میشود اما در برخی از خیابانها باوجود انجام مطالعات هنوز عقبنشینیهای لازم انجام نشده است یا در اولویت پیادهروسازی نیستند؛ ازینرو با توجه به اینکه باید یکبار و در یک زمان عملیات پیادهروسازی و ایجاد مسیر دوچرخهسواری انجام شود، ایجاد شبکه متصل دوچرخهسواری از بههمپیوستگی لازم برخوردار نیست. وی افزود: هماکنون براساس مطالعات، 165 کیلومتر شبکه دوچرخهسواری شهر مشهد بهصورت پیوسته است.
مناسبسازی تقاطعها برای ایجاد مسیر دوچرخه
جعفری بیان کرد: البته یکی دیگر از بخشهایی که مسیرهای دوچرخهسواری را از حالت بههمپیوسته خارج میکند در تقاطعهای شهر است که این مشکل نیز در جریان اجرای کلانپروژه حق تقدم و در تقاطعهایی که این پروژه در آن اجرایی شده، رفع شده است و بهمرور زمان دیگر تقاطعها نیز برای ایجاد مسیر دوچرخهسواری مناسبسازی میشود.
وی همچنین درباره ایجاد مسیر دوچرخهسواری در مناطق حاشیه شهر مشهد گفت: ایجاد معبر ویژه دوچرخهسواری در مناطق حاشیه شهر هم اجرا میشود اما اجرای آن بر مبنای ایجاد معابر جدید یا مناسبسازی معابر این مناطق است؛ بنابراین در معابری از حاشیه شهر که عملیات بهسازی معابر انجام میشود بهصورت همزمان مسیر دوچرخهسواری هم پیشبینی میشود.