دریای خزر طوفانی و صید ماهی ممنوع شد (۲۹ آذر ۱۴۰۳) آیا احتمال ریزش قیمت دلار وجود دارد؟ (۲۹ آذر ۱۴۰۳) دومین واریزی دولت در روز‌های پایانی پاییز | یارانه آذر ماه ۱۴۰۳ واریز شد افزایش ۶ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های خارجی (۲۹ آذر ۱۴۰۳) تخت‌گاز قیمت در بازار خودرو‌های داخلی (۲۹ آذر ۱۴۰۳) | پراید ۱۰ میلیون تومان گران شد بخشنامه ساعت کاری ادارات تا پایان بهمن ۱۴۰۳ اعلام شد آنچه باید درخصوص بحران ناترازی انرژی این روزها بدانیم | چرا برق و گاز قطع می‌شود؟ طلا در مشهد کاهشی شد (۲۹ آذر ۱۴۰۳) دلیل تفاوت مبلغ سود دارندگان سهام عدالت تنظیم قرارداد‌های مسکن ملی در دفاتر مشاوران املاک ممنوع است احتمال توقف قطعی‌های برق طی ۱۰ روز تا دو هفته آینده کاهش نرخ دلار، طلا و سکه در آخرین روز هفته (۲۹ آذر ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد در کانال ۷۷ هزار تومان و تتر در کانال ۷۹ هزار تومان شب‌کاری بعضی از کارگران به علت قطعی برق افزایش ۵۰ درصدی تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها نحوه دریافت خسارت به لوازم خانگی ناشی از قطعی برق چگونه است؟ | قطعی‌های برق در مشهد هنوز ادامه دارد لزوم اعمال مزد پایه سنوات و مزایای حق تاهل در لیست بیمه از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۳ قیمت میوه یلدایی در میادین تره بار مشهد اعلام شد (۲۹ آذر ۱۴۰۳) | خرده فروشان مجاز به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها هستند افزایش ۲۰ تا ۴۵ درصدی قیمت لاستیک به بهانه افزایش نرخ ارز + سند جدول افزایش حقوق ۱۴۰۴ منتشر شد | حقوق سال آینده کارمندان دولت چقدر افزایش می‌یابد؟ علت کم واریز شدن سود سهام عدالت چیست؟ گلایه مردم از عدم همخوانی اطلاعیه‌های خاموشی با قطعی‌های برق قطع برق ۱۲ هزار ویلا در گیلان ویدئو| مسیر قطار راه آهن مشهد-سرخس بازگشایی شد (۲۸ آذر ۱۴۰۳) صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مردم خراسان رضوی در مصرف گاز | حتی یک مورد قطعی گاز نداشتیم نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی اعلام شد + لینک حقوق کارگران در صورت تعطیلی کارگاه چگونه پرداخت می‌شود؟ آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو اصلاح شد رشد قیمت خودرو‌های خارجی درپی افزایش قیمت دلار (۲۸ آذر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پشت صحنه درخواست افزایش ۸۰ درصدی قیمت خودرو

  • کد خبر: ۳۰۰۴۶۹
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
پشت صحنه درخواست افزایش ۸۰ درصدی قیمت خودرو
درخواست نماینده خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت ۷۰ تا ۸۰ درصدی خودرو‌های داخلی در حالی با انتقادات زیادی همراه شده که برخی، خودروسازان بزرگ کشور را به زیاده خواهی متهم کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، این در حالی است که فارغ از اعداد و ارقام، به نظر می‌رسد خطای نخست سیاست گذار مبنی بر دستوری کردن قیمت خودرو و خطای بعدی یعنی عدم اصلاح مستمر قیمت، سبب بروز چالش قیمت بین تولیدکننده و مصرف کننده خودرو در ایران شده است.

به عبارت بهتر، قیمت گذاری دستوری-در درجه نخست- و عدم اصلاح مستمر قیمت –در درجه بعدی- سبب شده نیاز خودروسازان به اصلاح قیمت، سرکوب و ارقام موردنیاز برای واقعی شدن قیمت خودرو‌ها انباشت شود. 

از همین رو، خودروسازان ناگهان صحبت از افزایش قیمت ۸۰ درصدی به میان می‌آورند و طبیعی است که سیلی از انتقادات به سمت شرکت‌های خودروساز روانه شود.

دبیر انجمن خودروسازان با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، خواستار افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو‌های داخلی شده است. این نامه البته به اواخر ماه گذشته مربوط می‌شود، اما اخیرا رونمایی شده و بازتاب زیادی بین افکار عمومی داشته است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین نرخ نهاده‌های تولید در نیمه ابتدای امسال نسبت به بازه مشابه سال گذشته با رشد ۳۸ درصدی و نسبت به نیمه اول سال ۱۴۰۱ با رشد ۸۶ درصدی روبرو بوده است. 

حال آنکه از سال ۱۴۰۰ تاکنون تنها دو بار اصلاح قیمت صورت گرفته است.

تا وقتی سیاست سرکوب قیمت خودرو ادامه دار باشد، همواره چالش قیمت بین تولیدکننده و مصرف کننده ادامه دار خواهد بود، به نحوی که تولیدکننده مجبور است ارقام بالایی را برای اصلاح قیمت طلب کند و مصرف کننده نیز آن را زیاده خواهی می‌داند.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->