دختران دونده خراسان، رکوردشکنی کردند

در روز کسب عنوان نایب‌قهرمانی دوومیدانی جوانان کشور، تکتم دستاربندان نیز ستاره مسابقات شناخته شد

مژده رنگیان - جوانان خراسان رضوی موفق به کسب کاپ نایب‌قهرمانی مسابقات دوومیدانی شدند. رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی جوانان دختر کشور با شرکت ورزشکارانی از استان‌های سراسر ایران به میزبانی شهر خرم‌آباد پیگیری شد و طی این رقابت‌ها 3 رکورد ملی نیز جابه‌جا شد که یکی از آن‌ها به دست دختران خراسانی رقم خورد.
خراسانی‌ها در دوهای استقامت اقبال چندانی نداشتند، اما در بخش سرعت و نیمه‌استقامت مدال‌های با ارزشی را به خود اختصاص دادند. در 100 متر آتنا عبدا...پور از خراسان رضوی با رکورد ۱۳.۶۱ ثانیه سوم شد. در 100متر بامانع نرگس رستگار با رکورد ۱۵.۷۳ ثانیه نایب‌قهرمان شد. همچنین نرگس پرهیزگار در پرش ارتفاع روی سکوی سوم قرار گرفت. فاطمه محمدی و پرنیا فدوی نیز در رشته هفتگانه به میدان رفتند که به‌ترتیب چهارم و ششم شدند.

 

عنوان ستاره برای دختر دونده مشهدی
اما در ۱۵۰۰متر، دختر همیشه‌قهرمان مشهد توانست بازهم سکوی اول را به خود اختصاص دهد و تکتم دستاربندان با رکورد ۴:۵۵.۵۶ دقیقه مسابقه را به پایان رساند. دستاربندان در ۸۰۰متر نیز موفق ظاهر شد و با رکورد ۲:۱۵.۹۴ دقیقه قهرمان این ماده شد.
سومین طلای تکتم به‌همراه تیم خراسان در ماده ۴در۴۰۰متر امدادی کسب شد و دختران خراسانی با ۴:۱۰.۶۳ دقیقه موفق شدند رکوردشکنی کنند و رکورد جدید ملی را به ثبت برسانند. در کنار دستاربندان، نرگس رستگار، زینب غفاری و مریم یوسفی در تیم 4در400متر مدال طلا دریافت کردند؛ اما نکته جالب اینکه رکورد قبلی این ماده نیز در اختیار خراسانی‌ها با زمان 4:10.73 دقیقه با ترکیب لیلا جوانمرد، سمیرا خداترس، نرگس رستگار و تکتم دستاربندان بود.
به‌این‌ترتیب تکتم دستاربندان با کسب 3 مدال طلای مواد 800متر، 1500 متر و 4در400 متر امدادی به‌عنوان ستاره این مسابقات معرفی شد.
در بخش نتایج تیمی، تهران با 8طلا، یک نقره و یک برنز قهرمان کشور شد. خراسان رضوی با 3 طلا، یک نقره و 2 برنز عنوان نایب‌قهرمانی را به دست آورد و آذربایجان شرقی با 2 طلا، 4 نقره و 3 برنز روی سکوی سوم جای گرفت. هدایت تیم دوومیدانی جوانان خراسان رضوی را حمیده جوان برعهده داشت که در پایان، کاپ نایب‌قهرمانی را بالای سر برد.
در جریان برگزاری این رقابت‌ها به‌جز ماده 4در400، در 3000متر پریچهر شاهی از تهران با ثبت زمان10:37.52 دقیقه به‌عنوان نخست رسید و رکورد ملی این ماده را بهبود بخشید. در ماده پرتاب نیزه نیز نسرین امیری‌مهر از اردبیل با پرتابی به طول 39.65 متر قهرمان شد و رکورد ملی این ماده را ارتقا داد.

 

استارت دختران برتر از مشهد به مقصد بجنورد
درحالی‌که در غرب ایران این رقابت‌ها پیگیری شد، در مشهد مسابقات دوومیدانی دختران در رده آزاد برگزار شد تا نفرات برتر برای اعزام به مسابقات قهرمانی کشور بزرگ‌سالان مشخص شوند. این مسابقات در ورزشگاه پیر تختی و در پیست دوومیدانی آن برگزار شد و 120 ورزشکار از شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، طرقبه، سرخس و مشهد برای رقابت با یکدیگر جمع شدند.
با وجود اینکه مسابقات از صبح زود آغاز شده بود تا ورزشکاران کمی از گرمای خورشید در امان باشند، ماده‌های پایانی شرایط سختی را برای ورزشکاران رقم زده بود. در یک سوی میدان رکوردگیری پرتاب وزنه انجام می‌شد و در سوی دیگر میدان قرار بود ماده 400متر بامانع برگزار شود؛ رقابتی جذاب بین 2 دونده مدعی، جمیله سیفی باتجربه و سوگل نویدی باانگیزه، که در رقابت‌های دانش‌آموزی جهان اردیبهشت‌ماه دویده بود.
آفتاب مستقیم می‌تابید و سوگل از سوزش کف پاهایش روی چمن داغ می‌گفت. سیفی هم سعی می‌کرد با خالی‌کردن آب معدنی روی سر‌وگردن و لباسش دما را کمی معتدل‌تر کند. با فرمان داور رقابت شروع شد و در حدود 200 متر اول دونده جوان‌تر پیشی گرفت و نفر اول بود؛ اما در ادامه، تجربه و آمادگی بدنی بیشتر سیفی باعث شد تا موانع انتهایی را با سرعت بیشتری پشت‌سر بگذارد و به‌عنوان اولین نفر از خط پایان عبور کند.هما بیگی، نایب‌رئیس بانوان هیئت دوومیدانی خراسان رضوی، درباره نفرات برتر این مسابقات گفت: 30 تیرماه راهی بجنورد می‌شویم تا در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کنیم. سال گذشته مشهد میزبان بود و به قهرمانی رسیدیم و حالا باید ببینیم بچه‌ها چطور ظاهر می‌شوند. در کنار منتخبان امروز، چند ورزشکار رده جوانان مانند دستاربندان با رکوردی که در خرم‌آباد به دست آورده‌اند، در فهرست اعزامی‌ها قرار می‌گیرند.او ادامه داد: تمرینات دوومیدانی بانوان هر روز صبح تا بعدازظهر در سالن باغبانباشی برگزار می‌شود. مدرسه دوومیدانی نیز با حضور استعدادهای جدید و علاقه‌مندان، با قوت پیگیری می‌شود و از قهرمانان این رشته به‌عنوان مربی در کلاس‌ها بهره می‌بریم.بیگی با اعلام نفرات برتر در مسابقات انتخابی استان گفت: در 100 متر فائزه آشورپور، 200 متر آرزو محمدرضایی، 400متر مرضیه نعمتی، 1500 متر سمیرا خداترس، 3000 متر تکتم محمدی، 100 متر بامانع رقیه خلیلی، 400 متر بامانع جمیله سیفی، پرش ارتفاع سوگل نویدی، پرش طول فائزه طباطبائی، پرتاب وزنه مهلا مقنی، پرتاب‌دیسک رومینا پیمانی‌زاده و زهره فرزین‌بقا و پرتاب نیزه هانیه اسدیان موفق شدند عناوین برتر را کسب کرده و حالا باید خود را برای مسابقات قهرمانی کشور آماده کنند.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->